Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 45

Ämne: Mest sålda modellerna 2010

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om man tittar lite på fakta om de två främst placerade så finns det några likheter. Båda har ju V2 motorer och ca 70 hkr. Sedan kommer ju största skillnaden. Skiljer ju mycket på cc. 650 mot 1300.
    Viktskillnaden på nästan 100 kg.
    Frågan kommer då vid ett köpval. Vill man åka hoj eller köra?
    Statistiken är ju lurig för man kan tolka den lite hur som helst. Verkar iallafall som de flesta vill aktivt köra hoj.

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om man tittar lite på fakta om de två främst placerade så finns det några likheter. Båda har ju V2 motorer och ca 70 hkr. Sedan kommer ju största skillnaden. Skiljer ju mycket på cc. 650 mot 1300.
    Viktskillnaden på nästan 100 kg.
    Frågan kommer då vid ett köpval. Vill man åka hoj eller köra?
    Statistiken är ju lurig för man kan tolka den lite hur som helst. Verkar iallafall som de flesta vill aktivt köra hoj.
    Är väl inte så många likheter egentligen. ER6:an har ju en parallelltwin och Yamahan en v-twin. Två helt olika typer av hojar. Ändå är de dom mest sålda, ganska intressant.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av swischmc Visa inlägg
    Jag kan inte fatta att Kawasaki er6:an är så poppis. Har provkört den (ja, jag är en kort tjej och borde gilla den), men hela hojen är ju för... kort och känns som en leksak.
    Nån som har någon förklaring till fenomenet er6?
    Reagerade på samma sätt. En ER-6 pekas ju på de flesta häftiga mc-forum ut som ungefär lika upphetsande som en Volvo 240 -78, med 42000mil på mätaren.
    Men, det är tydligen vad folk vill ha!
    Man drömmer om en hoj med litermotor och +200hk - men köper något mer vettigt..
    Har ingen uppfattning eller kunskap om försäkringsläget för en ER-6. Den kanske är billig att försäkra? Inte helt oväsentligt för en yngre person..

  4. #14
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Swischmc och LowTech; Ni sammanfattar det bra- "leksak" och "vettig" = vettig leksak. (Men är inte alla mc egentligen leksaker, som är mer eller mindre vettiga?)

  5. #15
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Swischmc och LowTech; Ni sammanfattar det bra- "leksak" och "vettig" = vettig leksak. (Men är inte alla mc egentligen leksaker, som är mer eller mindre vettiga?)
    Hmmm, vi som mognat till tänker nog lite längre? Användningsområde är nog det primära?
    Jan

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Skulle lätt kunna tänka mig att ha en ER-6 i garaget. Eftersom jag inte vill släpa på onödig vikt och effekt som aldrig kommer till användning så ser jag den som en "lagom" maskin.
    Ove

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tror att ER 6 N ger de flesta av sina ägare möjlighet att kunna uppleva mc-åkning på ett fint sätt. Hojen går ju att använda till det mesta.
    Förare som har större krav på hastighet eller att glida mellan cafeér köper ju andra märken.
    Den är ju ganska lätt att hantera och relativt billig att försäkra, varför jag tror att många har den som en pendlarhoj i stället för att köa i en Volvo.

  8. #18
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Jo, som återfallare (eller egentligen nybörjare - för det var så länge sedan jag körde mc) var användningsområdet en huvudanledning vid valet av mc, dvs. smidig (och rolig) pendling till jobbet inne i Stockholm. + en mc som jag kan hantera som nybörjare.
    Hade kunnat tänka mig en ER 6 med ABS (gärna modellen med kåpa) men av olika anledningar blev det att valet föll på en Honda.

  9. #19
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Här har vi de 10 mest sålda hojarna, fram till nov-10, där man kör på fel sida av vägen i Europa (ej förvirrade norrmän som spelat hockey mot Sverige )

    http://www.motorcyclenews.com/MCN/Ne...bikes-of-2010/

    Vi ser att det finns en stor marknad för bakvibratorer i 125 cc segmentet. Sedan så kommer ju BMW marscherandes. Imponerande hur BMW har ryckt upp sig. Är gubb-stämpeln borta måntro ?
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Vi ser att det finns en stor marknad för bakvibratorer i 125 cc segmentet.
    Jomenvisst? Finns ju inte en enda scooter med och inte något under 600 cc i den svenka varianten? Har marknaden helt försvunnit för dom mindre hojarna?
    Ove

Liknande ämnen

  1. Mest prylar på hojen vinner!
    Av Grusbusen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 09:24
  2. God Jul 2010
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-25, 12:20
  3. MC-LIVE 2010
    Av Jonas i forum Träffar & Körningar
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2010-05-05, 22:24
  4. De 15 mest sålda hojarna 2009
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 11:47
  5. Vad värdesätter du mest hos en hoj?
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 07:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •