Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Handla från USA

  1. #1
    Mange
    Gäst

    Handla från USA

    Hej och god fortsättning,
    Undrar om det är någon här som provat att beställa grejjor från t ex "Revzilla" i USA. Jag är på jakt efter bla en shoei qwest-hjälm och fick ett tips att kolla priserna "over there".
    Upptäckte att hjälmen kostade;
    2900:- i USA, (Revzilla)
    4220:- i Tyskland, (Fc-moto)
    4495:- i Sverige, (lokal handlare)
    Ganska stor skillnad i pris+ att "qwesten" kan fås i lite fler fräcka designer i USA. Frågan är om skillnaden i pris äts upp av tullar och avgifter innan den är i hamn?
    Man kanske rent av skulle få släkten i USA att skicka hjälmen?

  2. #2
    Jag har inte provat handla själv. Men en bra ide är ju om släkten skickar paketet till dig som privatpaket typ gåva eller nåt. Då borde dem väl inte kunna ta tull på det hela...

  3. #3
    Mange
    Gäst
    Jag har oxå fått för mig att de inte tar tull om det är gåvor.

  4. #4
    Det gäller väl oxå släktingen / vännen packar om paketet så det inte syns att det är ett fabriks-paket direkt från firman. Har för mig vissa firmor kan göra så oxå, men det kanske är mera mindre firmor. Och det ser ju bättre ut om en privatperson är avsändare.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    När du handlar från USA är det värt att tänka på tullkostnaderna. Räkna ut vad priset blir med frakt och lägg på 30% så hamnar du ganska rätt i priset som du får betala innan du har hjälmen hemma. Lönsamt att låta en släkting handla alltså. Tänk även på passformen på hjälmen. En hjälm för den amerikanska marknaden kan ha en annan passform än om den köps i europa.

    För min del hade jag nog handlat från FC-moto. Har handlat flera hjälmar från dom och varje gång sparat ungefär 1.500:-, frakten inräknad.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    har handlat mycket från USA,inga större problem
    om du ska köpa hjälmen så är det enklast om du har nån som kan komma hem med den,frakt plus allt därtill blir bra dyrt,kolla med din försäkringsbolag också ifall nåt händer så att dom godkänner hjälmen ,den är ju inte nödvändigtvis europagodkänd, då kan du tappa ersättning

  7. #7
    Mange
    Gäst
    Tackar för era svar, jag får kanske bjuda släkten på middag. Tänkte inte på europamärkningen. Konstigt om hjälmstorlekarna skulle skilja mellan europa och USA men man har ju råkat ut för konstigare saker.

  8. #8
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    Tackar för era svar, jag får kanske bjuda släkten på middag. Tänkte inte på europamärkningen. Konstigt om hjälmstorlekarna skulle skilja mellan europa och USA men man har ju råkat ut för konstigare saker.
    Man antas ha olika huvudform i Europa, Asien och Amerika. Det är därför man kan gå på en blåsning om man köper en hjälm av känt fabrikat och modell som man testar här hemma och sedan beställer någon annanstans ifrån. Europeiska hjälmar har en liten röd knapp på bandet du spänner fast hjälmen med, kommer inte ihåg vilka färger som gäller de övriga världsdelarna.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #9
    Medlem tomahs900s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Skåne, Ystad
    Inlägg
    359
    Handla lite godis till min jaktbåge från staterna..
    Tullavgift på 160 tillkommer sen om man handlar för mindre än 1800kr
    tillkommer ingen moms,annars är
    det plus 25% som gäller på allt.

    Kan ju säga att jag shoppa grejor för 1100 svenska inkl tull/frakt,
    hade jag handlat de prylarna här hemma så hade kalaset stannat
    på 3800 ca så jag gjorde en bra deal.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-09-06, 21:43
  2. handla HD-delar från USA?
    Av matte-meck i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-15, 08:51
  3. Handla från annat Land
    Av Viragomannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-04, 00:46
  4. Handla
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 12:04
  5. Hej från Sörmland
    Av Cetonia i forum Ny på forumet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 19:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •