Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 28

Ämne: Första val!?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    40

    Första val!?

    Vill först och främst säga hej till alla glada motorcyklister här!
    Ser fram emot en lång relation med mycket glatt och trevligt informationsutbyte med mera.


    Ok. Nu till mitt problem, jag har sån jädrans beslutsångest!
    Tog styrlappen 13 oktober i år, äger ingen båge och har sjukt svårt att bestämma
    mig för instegshoj. Har sen augusti köpt 3-4 olika MC tidningar, varje månad och läst
    dem pärm till pärm. Läst om märken, modeller och kollat timsvis med YouTube klipp.
    Även besökt 5 olika MC shopar för att titta på, smeka och sitta på hojar.

    En sak vet jag, det blir en Triumph. Mitt hjärta slår frivolter när jag ser deras utbud.
    En annan sak jag vet är att det ska vara kåplöst, dvs custom eller naken buse.
    Jag vet även att min budget ligger kring 150 lusingar.

    Genom en ganska enkel process har jag landat på att det antingen blir:
    Triumph Speed Triple 2011 (med ABS)
    eller en Triumph Speedmaster 2011

    Problemet är nu alltså, vilken?
    Ska jag börja min MC karriär med en mysig cruiser (Kört en hel del Suzuki Intruder i Thailand), där det härligt bubblande ljudet och insupandet av omgivningen, lukterna och solskenet i kromet ligger i fokus.

    Eller ska jag välja en råbuse, som inbjuder till mer lekfull körning, där svepande kurvor kan tas med knäpuckarna slipandes mot asfalten och möjligheten finns till inhägnad träning med SMC eller andra organisatörer för förbättrad körtekning.


    Saken är den att jag älskar båda alternativen, men det blir lite klurigt att köpa två.

    Min tanke lutar åt att jag borde köpa en custom först, ta den där tre månaders europatouren med flickvännen (hon tar MC kort i vår och kommer köpa en Speedmaster eller Triumph America) och bli varm i kläderna. Men mitt hjärta blöder av den tanken, den nya trippeln är som en nakenbild på Megan Fox för en brunstig 17 åring.

    Gaaah! Jag ligger vaken till 02 om nätterna och vrider och vänder på alternativen.
    Help!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Methx Visa inlägg
    Gaaah! Jag ligger vaken till 02 om nätterna och vrider och vänder på alternativen.
    Help!
    Hej och välkommen! Varför välja? Köp båda med ett par år på nacken och nyss inkörda.
    Ove

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hej och välkommen! Varför välja? Köp båda med ett par år på nacken och nyss inkörda.
    Jag lider av en inbildning att en ny hoj passar mig..
    Vill ta hand om den som mitt egna barn, från start till slut =)

  4. #4
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Välkommen. mitt råd är att ta en provtur på de båda och ta den som känns bäst!

  5. #5
    Välkommen! Inte lätt att välja. Men en glidarhoj är väl mera ekonomisk när det gäller försäkring och sånt. Eller har det inte någon större betydelse?

  6. #6
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Methx Visa inlägg
    Jag lider av en inbildning att en ny hoj passar mig..
    Vill ta hand om den som mitt egna barn, från start till slut =)
    Jag håller med dig,finns inget som är så kul som att hämta en ny cykel men valet är ditt.Mitt bästa tips är:vad ska du ha cykeln till?vill du ha en maskin som det är lite drag i så ska du ju välja trippeln,men skall du bara glida runt lite så välj speedmastern.Långresor funkar nog lika bra på båda.Men skall du åka i typ norge eller alperna så är ju faktiskt trippeln över lägsen,speedmastern är lite trött för det,visst går det men

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Välkommen! Inte lätt att välja. Men en glidarhoj är väl mera ekonomisk när det gäller försäkring och sånt. Eller har det inte någon större betydelse?
    Det är det tunga argumentet för Speedmastern, skiljer drygt 9000 för mig i försäkring mellan de två. Och köper jag Speedmastern först, som för övrigt är 30.000 billigare än trippeln, så spar jag ihop till en trippel (med sänkt premie för längre MC-kortsinnehav) betydligt fortare än tvärt om.

    Blir mer pengar över till krom och annat bling till speedmastern med =)

  8. #8
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Hej å välkommen! Det du kan göra med en speedmaster kan du oxå göra på en speedtriple men inte tvärt om, så jag skulle föreslå triplen. Åka cruiser får du tid med när du blir gammal och farträdd. (det sista sagt med glimten i ögat förståss)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Methx Visa inlägg
    Det är det tunga argumentet för Speedmastern, skiljer drygt 9000 för mig i försäkring mellan de två. Och köper jag Speedmastern först, som för övrigt är 30.000 billigare än trippeln, så spar jag ihop till en trippel (med sänkt premie för längre MC-kortsinnehav) betydligt fortare än tvärt om.

    Blir mer pengar över till krom och annat bling till speedmastern med =)
    Oj, det var stor skillnad! Har för mig att Speedmastern är rätt så sportig för att vara den typen av hoj. Så den kankse kombinerar "tillräcklig" sportighet med billigare försäkring då.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Oj, det var stor skillnad! Har för mig att Speedmastern är rätt så sportig för att vara den typen av hoj. Så den kankse kombinerar "tillräcklig" sportighet med billigare försäkring då.
    Hos bilsport & mc kostar speedmastern 4000 nånting om året (halv) medans triplen ligger på ca 13500 (halv)... Detta som första-års kortinnehavare, medlem i SMC samt att man använder full skyddsutrustning

Liknande ämnen

  1. Första hoj
    Av Storm i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-06-07, 16:36
  2. Min första långtouring
    Av Susie i forum Touring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-08-15, 17:46
  3. Min första vurpa
    Av Jourtjänst i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 12:44
  4. Första lektionen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 23:20
  5. Er första hoj
    Av Mymlan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 06:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •