Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Färre nya MC-körkort 2010

  1. #1

    Thumbs down Färre nya MC-körkort 2010



    Färre nya MC-körkort 2010
    Antalet godkända körprov för motorcykel minskar. Jämför man med förra året ligger
    minskningen på 30%, inräknat både behörigheterna A och A1.

    Förklaringarna är många, några som nämnts är den obligatoriska riskutbildningen
    (ökad kostnad) och långa väntetider hos Transportstyrelsen. Möjligt är såklart
    också att intresset för att köra motorcykel helt enkelt minskat.

    Backar man ännu längre bakåt kan man se att antalet godkända körprov minskat
    i stort sett varje år sedan 2004.

    Minskningen är som störts bland kvinnliga mc-förare, där uppgår minskningen till
    närmare 50% mellan 2005-2010. Statistiken visar också att kvinnor klarar teori-
    proven bättre än männen, medan kvinnor underkänns i körprov oftare än männen.

    Trafikverkets statistik hittar du här

    Källa: SVMC
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2

    Färre nya a-kort 2010

    http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8591

    Trist utveckling. Men börjar väl vara en dyr hobby. Och svårare ta kortet kanske oxå med alla riskutbildningar och sånt.

  3. #3
    Medlem Mannemans avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västra blekinge
    Inlägg
    11
    Jag tror att kostnaden för körkortet är det största hindret för många, framförallt de rörliga kostnaderna i form av körskolans avgifter är i saftigaste laget.
    Grabben tog A-kortet för lätt hoj i somras.
    Jag kontaktade den lokala körskolan när han skulle börja för att skriva in honom men som väl var så ville jag ha en ungefärlig kostnadskalkyl innan vi gick vidare, det skulle preliminärt ha landat på nästan 20000 riksdaler och det hade vi inte råd med.
    Han hade redan köpt sin hoj så vi kunde övningsköra privat och teorin löste han med ett datorprogram, det enda vi anlitade en körskola till var riskutbildningarna och då var det en körskola på en annan ort som låg 6 mil bort och trots avståndet så lönade det sig mycket, så ett tips är att jämför körskolornas avgifter för det skiljer jättemycket.
    så med undantag av riskutbildningen så gjorde vi det privat istället, tog lite tid men det var det värt i slutänden då totalkostnaden landade på ca: 8500 kr istället.

    Min åsikt är att utbildningen ska vara möjlig att genomföra genom gymnasieskolornas försorg där det inte finns något vinstintresse för instruktörerna eller ägarna. Skulle vara betydligt rättvisare då många idag inte har råd med körkort, detta skulle vara extra gynnsamt då det ofta är ett krav när de efter skolan kommer ut på arbetsmarknaden för en annställning.
    Finns redan på vissa skolor men då endast för B-kortet, borde vara enkelt att även införa övriga körkortsbokstäverna i detta arbete.
    Dottern till en kompis tog sitt kort på detta sättet, hon gick naturprogrammet och läste teori samt övningskörde på skoltid, betalade endast de statliga avgifterna.

  4. #4
    Ja, det borde vara körkortsutbildning på gymnasiet. Tyvärr så har väl inte alla föräldrar möjlighet att övningsköra med sina ungdomar. Man ska ju både ha mc-körkort själv samt 2 st hojar för övningskörningen. Men det är en bra lösning för de som har det de förutsättningarna.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ett sätt att försöka nå Nollvisionen. En strävan mot Nollvisionen är att höja avgifterna enormt mycket så får man färre problem i trafiken. Och givetvis också denna förhalningsteknik genom att låta folk få vänta i månader för att få sitt körkortstillstånd.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Nu vet jag inte om detta är sant men jag har för mig att jag läst någonstans att motorcyklister inte ens ingår i statistiken när det snackas nollvision. Någon som vet hur det ligger till med detta?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Lord Helmet Visa inlägg
    Nu vet jag inte om detta är sant men jag har för mig att jag läst någonstans att motorcyklister inte ens ingår i statistiken när det snackas nollvision. Någon som vet hur det ligger till med detta?
    Tycks också ha läst detta nånstans. Skulle inte förvåna mig om deras lösning på mc-olyckorna är att långsamt utrota oss genom att göra det svårt och dyrt att ta mc-kort och att göra dyrt att äga en hoj, speciellt för de yngre.

  8. #8
    Medlem sally101s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    NV Skåne
    Inlägg
    78
    jag tog mitt kort nu i höstas och jag har inte ens räknat på vad det hela har kostat mig då jag fasar för slutsumman Men när jag väl hade börjat så kunde jag ju inte ge upp, så det var bara att kämpa på på manöverbanorna :P
    Men vad jag ville säga var att jag tycker att riskutbildningen var en jättebra sak att få göra! Alla som redan har sitt kort borde få göra den oxå för man börjar tänka på ett annat sätt, även om man redan kört både bil och mc flera år.
    Men visst är det helt otroligt att en timmes lektion kan kosta 800 kr och en uppkörning med alla avgifter och lån av mc mm går på en nätt summa, så det är inte konstigt att så många drar sig för att ta Akort idag...
    Och jag kuggade en uppkörning (jag och inspektören uppfattade en situation på lite olika sätt) och bidrog lite till statistiken förra året

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av sally101 Visa inlägg
    jag tog mitt kort nu i höstas och jag har inte ens räknat på vad det hela har kostat mig då jag fasar för slutsumman Men när jag väl hade börjat så kunde jag ju inte ge upp, så det var bara att kämpa på på manöverbanorna :P
    Men vad jag ville säga var att jag tycker att riskutbildningen var en jättebra sak att få göra! Alla som redan har sitt kort borde få göra den oxå för man börjar tänka på ett annat sätt, även om man redan kört både bil och mc flera år.
    Men visst är det helt otroligt att en timmes lektion kan kosta 800 kr och en uppkörning med alla avgifter och lån av mc mm går på en nätt summa, så det är inte konstigt att så många drar sig för att ta Akort idag...
    Och jag kuggade en uppkörning (jag och inspektören uppfattade en situation på lite olika sätt) och bidrog lite till statistiken förra året
    Hej och välkommen!
    Grattis till kortet! Otroligt dyrt med 800 kr ju.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av sally101 Visa inlägg
    jag tog mitt kort nu i höstas och jag har inte ens räknat på vad det hela har kostat mig då jag fasar för slutsumman Men när jag väl hade börjat så kunde jag ju inte ge upp, så det var bara att kämpa på på manöverbanorna :P
    Men vad jag ville säga var att jag tycker att riskutbildningen var en jättebra sak att få göra! Alla som redan har sitt kort borde få göra den oxå för man börjar tänka på ett annat sätt, även om man redan kört både bil och mc flera år.
    Men visst är det helt otroligt att en timmes lektion kan kosta 800 kr och en uppkörning med alla avgifter och lån av mc mm går på en nätt summa, så det är inte konstigt att så många drar sig för att ta Akort idag...
    Och jag kuggade en uppkörning (jag och inspektören uppfattade en situation på lite olika sätt) och bidrog lite till statistiken förra året
    Tog också mitt kort i höstas..
    Riskutbildning A(alt 1) ska vara, enligt min lärare minst 3 timmar, enligt stadga. 700:- för den
    Riskutbildning B(alt 2) va 4 timmar på manöverbana inkl fika, minns inte pris men det va nog
    runt 2000.

Liknande ämnen

  1. Körkort privat
    Av Gin i forum MC-kort
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-04-19, 18:24
  2. A2 körkort (nybörjare)
    Av Daniel i forum MC-kort
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-30, 16:40
  3. Allt färre tar mc-körkort
    Av erkagn i forum MC-kort
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 18:03
  4. Dyrare ta körkort
    Av erkagn i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-07, 00:27
  5. KÖRKORT!!
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 13:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •