Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 31

Ämne: Ny hoj

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Hojvalet kan ibland präglas av individuella egenskaper hos föraren. Exvis. om man är lite av en ensamvarg och inte behöver en massa andra omkring sig, så bör man väl ha en hoj som kan befara olika sorters vägar. Det gör ju också att du kan åka på 90% av svenska vägnätet och få se otroligt mycket jämfört med de som bara glider runt på asfalten. det typen av hoj kan man kalla , allroad eller äventyrshoj.
    Några hojar i detta fallet är ju Hondas Transalp eller BMW 650 GS. Dessa är ju gansaka lätta att hantera överallt.
    Vill man helst åka kring i en grupp på asfalten, så får det väl bli någon glidare. Där finns det ju ett stort urval, men de har ju sin begränsning i tyngden och ofta olämpliga att framföras på dåliga vägar.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hojvalet kan ibland präglas av individuella egenskaper hos föraren. Exvis. om man är lite av en ensamvarg och inte behöver en massa andra omkring sig, så bör man väl ha en hoj som kan befara olika sorters vägar. Det gör ju också att du kan åka på 90% av svenska vägnätet och få se otroligt mycket jämfört med de som bara glider runt på asfalten. det typen av hoj kan man kalla , allroad eller äventyrshoj.
    Några hojar i detta fallet är ju Hondas Transalp eller BMW 650 GS. Dessa är ju gansaka lätta att hantera överallt.
    Kan bara instämma i att om man mest far omkring själv bör man ha hanterlig hoj. Sverige är otroligt glesbefolkat om man hamnat så att man behöver få hjälp med att få upp eller få loss hojen ur "vägen". J -ar vad tung den blir!

    Om man mest kör i grupp eller kan ringa på assistans finns inte det problemet.
    Ove

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Jo, de är så att marknaden är ganska mättad med gamla glidarhojar. Dem var ju jättepopulära under lång tid. Klokt att han behöll sin Dragstar istället för att sälja bort den.
    Han tänker sälja flera ggr per år men gör det aldrig. Han kommer dö utan hoj det vet jag så jag brukar snacka honom ur dumheterna

    ska han göra av med den kan jag få den istället

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    14
    Det är en glidare jag är ute efter så mycket är bestämt

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Kedja är väl i längden dyrare att underhålla än kardan eller rem. På kardan får man byta olja med vissa långa intervall.

    Jag föredrar lutfkylning på glidare eftersom det ger cleanare utseende.
    Håller med om att det är snyggare med luftkylning men valmöjligheterna blir genast färre. Är väl nästan bara yamaha som har det?

    Hur är det funktionsmässigt? om man inte kör massa i stan behövs väl knappast vattenkylning?

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av Therese82 Visa inlägg
    Håller med om att det är snyggare med luftkylning men valmöjligheterna blir genast färre. Är väl nästan bara yamaha som har det?

    Hur är det funktionsmässigt? om man inte kör massa i stan behövs väl knappast vattenkylning?
    Ja, av japan-glidarna är det väl Yamaha som kör med luftkylning. Kör HD nu och dom är också luftkylda förutom Vrod-modellerna.

    Har aldrig upplevt några problem att de hojar jag ägt Dragstar 1100, Yamaha XVS950 och nu HD Sporster 1200 gått för varma på somrarna. Men kör ju inte så mycket i stadstrafik där man står stilla i köer eller nåt sånt.

  7. #17
    Citat Ursprungligen postat av Therese82 Visa inlägg
    Han tänker sälja flera ggr per år men gör det aldrig. Han kommer dö utan hoj det vet jag så jag brukar snacka honom ur dumheterna

    ska han göra av med den kan jag få den istället
    Ja, de är ju vettigare att den stannar inom familjen i så fall

  8. #18

  9. #19
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Therese82 Visa inlägg
    Håller med om att det är snyggare med luftkylning men valmöjligheterna blir genast färre. Är väl nästan bara yamaha som har det?

    Hur är det funktionsmässigt? om man inte kör massa i stan behövs väl knappast vattenkylning?
    Alternativa hojar med luftkylning är Triumphs Bonnevillemodeller: Speedmaster och America. Billiga i inköp, med en härlig hojkänsla parad med lättkördhet och låg sitthöjd. Skulle säga att det är en alldeles utmärkt hoj att börja sin bana som glidaråkare med.

    Vid normal körning har du aldrig några som helst problem med en luftkyld hoj, dessutom är det mycket snyggare med en hoj utan kylare, anser i varje fall jag.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Alternativa hojar med luftkylning är Triumphs Bonnevillemodeller: Speedmaster och America. Billiga i inköp, med en härlig hojkänsla parad med lättkördhet och låg sitthöjd. Skulle säga att det är en alldeles utmärkt hoj att börja sin bana som glidaråkare med.

    Vid normal körning har du aldrig några som helst problem med en luftkyld hoj, dessutom är det mycket snyggare med en hoj utan kylare, anser i varje fall jag.
    Vad är det för cc?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •