Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: "Kurslitteratur" mc-mek

  1. #1
    Medlem MetalTrolls avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Ödemarken ca 2 mil norr om Karlskrona
    Inlägg
    16

    Question "Kurslitteratur" mc-mek

    Hej allihopa, här kommer jag med ännu ett problem, denna gång något större än senast.

    Att utbilda sig till mc-mekaniker känns inte som något taktiskt val måste jag konstatera efter att största delen av första terminen har passerat. Då det inte finns någon ren mc-utbildning på gymnasial nivå går jag en allmän lärlingsutbildning där drygt hälften av poängen är tänkta att komma från arbetsplatsen, i mitt fall Tvings Mc-service.

    Så, där har vi lite bakgrund.

    Eftersom jag bara får kärnämnen i skolan och alla karaktärsämnen är förlagda till arbetsplatsen så får jag ingen teori, vilket som vi alla vet är väl behövligt om man ska meka med motorcyklar. Nu har min handledare och jag kommit överens om att jag ska sitta och plugga teori hemma om kvällarna. Så vi gav oss ut på jakt efter kurslitteratur, utbildningsmaterial eller vad man nu behagar kalla det, och däri ligger mitt problem; eftersom branschen är så pass liten finns det precis INGENTING!
    Är det någon som har tips till mig om böcker med användbar teori (de får gärna gå djupare än vanliga skötselhandböcker) så vore jag mycket tacksam ifall denne någon kunde tipsa mig!

    Hoppas på svar
    Troll
    Framtiden var bättre förr.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Kanske kan du få förslag på lämplig kurslitteratur via skolan i Motala?

    Här kan du läsa mera!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3

  4. #4
    Medlem MetalTrolls avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Ödemarken ca 2 mil norr om Karlskrona
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Kanske kan du få förslag på lämplig kurslitteratur via skolan i Motala?

    Här kan du läsa mera!

    Wow, tack, DÄR är deras hemsida! Vet inte hur länge vi letade efter den
    Framtiden var bättre förr.

  5. #5
    Medlem MetalTrolls avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Ödemarken ca 2 mil norr om Karlskrona
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg

    Tack, men glömde nog nämna att vi behöver något på svenska, du har inte hittat något sådant?
    Framtiden var bättre förr.

  6. #6
    Hur är det med försvaret? Dem har ju frivilliga motorcykelkåren. Visst ingår det mekning i deras utbildning, någon som kanske är med där som vet? I så fall är de ju möjligt dem har litteratrur på svenska som man kan få köpa eller till och med få om man går med där...

  7. #7
    Medlem MetalTrolls avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Ödemarken ca 2 mil norr om Karlskrona
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Hur är det med försvaret? Dem har ju frivilliga motorcykelkåren. Visst ingår det mekning i deras utbildning, någon som kanske är med där som vet? I så fall är de ju möjligt dem har litteratrur på svenska som man kan få köpa eller till och med få om man går med där...

    Oh, tack så mycket för den idén! Min handledare hade något gammalt material från FMCK men jag kom ju inte på tanken att kolla med dem! Ska undersöka saken närmare
    Framtiden var bättre förr.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av MetalTroll Visa inlägg
    Oh, tack så mycket för den idén! Min handledare hade något gammalt material från FMCK men jag kom ju inte på tanken att kolla med dem! Ska undersöka saken närmare
    Håller tummarna!

  9. #9
    Medlem obans avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Ale
    Inlägg
    177
    Kanske inte dagens färskaste bok, men Peter Carlsson och Blå Grodorna rekommenderar "Teknos reparationshandbok för motorcyklar"

    Kanske inte nåt att inhandla (boken alltså, skivan är klart köpvärd), men lyssna på vad han säger om den på spåret "MC handboken" och sen hur han får till poesin ur den i spåret "Ur Teknos"

    http://music.napster.com/peter-carls...racks/12223551

    Även om det inte hjälper studierna direkt kan det ju användas vid en välkommen studiepaus

  10. #10
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Mitt exemplar av denna Bibel på området förkom någon gång för 15-20 år sedan och jag sörjer den än :-(
    Fast den poesi du föreslog är ju å andra sidan helt underbar!

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 12:07
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •