Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Moped

  1. #1
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293

    Talking Moped

    Vi är några stycken som nyligen har köpt var sin moped som vi hade tänkt köra med till våren i samma stil som när vi kör motorcyklarna, fast lite mindre rundor och något lägre hastighet men antagligen kommer vi att ha lika kul.
    Mitt "fynd" blev en Mustang Cross B från 1974 som jag även söker lite delar till (plåten ovanför motorn) men är i fullt körbart skick och den är även lite "viktkompenserande" i motorn ;-)
    Har någon av er också skaffat er en moped och då även kanske tips på hemsidor med roligheter?
    Nedan är min moppe
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Gert den 2010-11-01 klockan 23:19. Anledning: stavning
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Att moppar kunde vara så skoj hade jag ingen aning om förrän jag fick en av Jocke. =)
    Den ser fin ut din Mustang, kanske forumet skulle ha en moppeavdelning? Hörby Moppe-Gliders…
    Här uppe finns en moppeklubb, heter Lissma Måpers men deras sida verkar inte fungera. Annars finns en skojig sida här.

    Och så lite handböcker i nytryck och annat intressant om man vill ha finns här.

    Det ska finnas en moppesida som ett par tjejer sköter om, den handlar om gamla moppar och är fylld med info. Nu hittar jag inte sidan, kanske är borttagen men hittar jag den länkar jag in den.

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    NU hittade jag sidan! Den heter Raketsport. =)

  4. #4
    skulle jag skaffa en moped skulle det bli en man cyklar igång å med remdrift. tycker dom ser läckra ut.

  5. #5
    Jag hade en Casal K190. En sådan vore skoj att hitta. Men är visst svårt få tag i delar till dem.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Hm.... har själv skaffat en veteranmoppe ( se album ) en oskruvad historia från 1967 så jag ställer upp om det passar.
    Gick själv ut med en förfrågan om mopperace på mopedsidan och jag antar ni antar utmaningen. Och trevligt har man det vet jag då jag har några gamla kompisar som lockat mig till detta. Se inlägg: http://www.hojen.nu/forum/showthread...6408#post46408

    Hade själv en Cresent Mustang Cross på tiden det begav sig och köpte den ny 1966. Den var röd med långdyna, kromad tank och stor motorbåge. Fyller på hösten men körde hela vintern i kylan och stoppade tidiningspapper innan för de tredubbla byxorna för att klara kylan.

    Tyckte cykeln var trött, slö och tråkig och köpte året efter en ny Puch Florida som jag åkte på i tre år och 1100 mil innan jag sålde den för 900 kr och köpte en bil för 600 kr, en PV med delad framruta från 1954.
    Man skulle haft kvar dessa fordom idag!
    Ja, jag har även haft en Puch Florida med automat. Den skulle man haft kvar ju.

  7. #7
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Här kan ni se en moppeparad som kördes genom Borlänge i augusti. De försökte slå sitt eget
    världsrekord men det lyckades inte det var bara 985 mopeder som deltog i paraden det saknades
    ca 200 moppar för att slå rekordet. Det roliga är att jag står med familjen bakom träden till vänster i bilden sedan så bor vi ca 50 m åt vänster i korsningen. Det var nog den första helgen vi bodde i nyköpta huset.

  8. #8
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Den jag köpte har inte alla delar "rätt" med tex. målade skärmar, hjul och fel baklyse bla. men det var så jag minns min moppetid med delar som "passade" och gjorde moppen funktionsduglig igen till nästa färd.
    Jag hade tänkt använda den som den är i princip, men på den tiden jag körde var ett högt aphäng styre bland det fräckaste som fanns och vilket jag också letar efter för tillfället.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Tog bort mina inlägg i den här tråden då jag inte fann något intresse för vad jag skrivit och slutar nu på hojen förutom på 60+ sidan.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-11-30 klockan 06:08.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  10. #10
    Jag har under åren, även nu i vuxen ålder sysslat lite med mopeder, mest veteraner(några har jag kvar ännu).
    Nuförtiden har jag moderna mopeder istället. Är nu inne på min andra Zoomer och dom används bara till längre turer. Har dom påställda bara ett par veckor om året.....försäkringen på mopparna ni vet

Liknande ämnen

  1. Moped
    Av William50cc i forum Min hoj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-03-27, 23:57
  2. bygga moped?
    Av MEHall i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-12-22, 20:28
  3. Moped-tråden
    Av WmB i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-03-26, 14:41
  4. Vad körde ni för moped?
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 07:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •