Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Dödarknappen + skyltplacering

  1. #1
    Medlem 1bobbers avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    7

    Dödarknappen + skyltplacering

    Hello.

    Jag är ny inom denna världen.
    Jag har en VN 800 som jag håller på att bygga om till en Bobber.
    Själva grunden är ganska klar. Det som återstår är detaljer.

    En av dom detaljerna är elen på styret.

    Så min fråga är vad som MÅSTE sitta på styret.

    T.ex. måste "dödar knappen" sitta på styret (Antar att man måste ha den på mc:n)
    Måste tutan sitta på styret m.m.

    Vill ha ett helrensat styre med kablar och wirar som går inne i styret.

    Tack för svar.
    Mvh Kim

  2. #2
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Har inga svar åt dig men vill ändå hälsa dig välkommen till forumet. Hoppas att du ska trivas här med oss!
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  3. #3
    villken årsmodel har du på hojen , du måste vara klar på at det kan bli jäkligt dyrt och bygga om en nyare hoj då dessa är enhetsgodkända , och du kan bli tvungen och rega om som amatörbyggdt fordon

  4. #4
    Hej och välkommen! Tror som Nilsson skriver att det går smidigare om du har en äldre hoj.

  5. #5
    Medlem 1bobbers avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    7
    Tack ska ni ha.

    Det är en 00:a
    Jag har inte gjort några ändringar på ramen. Så något ombyggt fordon är det inte (har kollat lite med sfro). Planen är väl att inte röra något där heller. Som ni ser på bilden är grunden ganska fet som den är Enda jag känner att jag har kvar är som sagt smådetaljer som lackering m.m. Så tycker inte att rensa styret borde behöva göra det till ett ombyggt fordon? Men det är ju det jag vill ha hjälp med att ta reda på här

    Vet att det är olika regler på nya och äldre modeller. Men är det lag på att ha "dödarknappen" på nyare bågar?

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Har aldrig noterat att man testat någon dödarknapp på besiktningen. Vet inte ens om det på något sätt ingår. Det enklaste är väl att kolla med bilprovningen för att få klarhet. Verkar osannolikt att dom skulle bry sig om placeringen, men vad vet man om byråkratin....?
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Jag har ingen "dödarknapp" på min chopper, och det sa dom ingenting om på besiktningen heller. Har svårt att tro att det är ett måste.
    Vad jag förstått är det blinkerknapp/ar, ljusomkopplare och signalknapp det enda du måste ha på styret.
    For those about to rock - We salute you!

  8. #8
    Jag har svårt att se att en dödarknapp är ett måste på en mc. Den fyller ju egentligen ingen funktion då man måste trycka på den för att stoppa motorn. Vad ska man egentligen använda den till? Jag har knappt tänkt på att den finns på min mc och fick gå ut i garaget och se om jag har en.
    Däremot omkopplare för blinkers, lysen och tuta är väl ett måste då dessa ljud och ljussignaler är ett lagstadgat krav.

  9. #9
    Medlem 1bobbers avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    7
    Ok Tack för svar.

    Det som hör till ljuset låter ju ganska logiskt att det måste sitta på styret.
    Det finns ju även snygga broms/kopplings handtag med inbyggda knappar som man kanske kan koppla om till. Så att allt blir så diskret som möjlig. Skulle underlätta om man kunde slippa ha dödarknappen, startknappen och ljus på/av knappen på styret.

    Sen så undrar jag om man måste ha fram och bakskärm (även om jag upptäckt att det är väldigt uppskattat vid grusig eller blöt väg).

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Vänd dig du med förtroende direkt till Bilprovningen med dina frågor, så får du korrekta svar.

    Tekniska frågor
    Telefon: 0771-600 800
    Måndag - fredag: 08.00-16.00


    Eller via kundtjanst@bilprovningen.se
    ~ Mats

    Min blogg

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •