Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Löda vajrar

  1. #1
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371

    Löda vajrar

    Är det någon som provat att löda sina vajrar själv,vet att det finns lödnipplar och vajrar i "längdor" men håller det?inte så kul att stå längs vägkanten pga en vajer.

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Håller lika bra som fabriksmonterat förutsatt att man gjort rätt.
    Rena lödställen, utsplittrad vajerända, ingen kallödning och så...

  3. #3
    Skaffa lödvatten som gör det rent, renlighet är det absolut viktigaste vid tennlödning, och värm så att tennet liksom kryper upp i wiren och lödningningen skall vara blank innan den kallnar inte matt. Träna så går det.
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Det finns ju flera olika vertyg att löda med. den vanlgaste är ju en lödkolv av olka utföranden. Det finns små verktyg med gaslågor. Om man har gott om plats så kan man använda en vanlig varmluftpistol som man satt en förminskning på utblåsmunstycket.
    Som ovanstående skriver: rent och inte för varmt och ej heller för kallt.
    Om du skall skarva kablar och gör lödningen snarast efter skalningen så behövs inget lödvatten.
    Det som oftast ställer till problem är ju oxid och annan smuts, som då lödvattnet tar bort.

  5. #5
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Tack för svaren,jag lödar normalt ganska mycket eftersom jag tagit för vana att när jag ändrar kablar att jag lödar och sätter krympslang på,men där är ju inte alls samma belastning.Men jag ska köpa en sådan liten gaslödare och följa de övriga råden så blir det förhoppningsvis bra.
    Tack för hjälpen
    Åke

Liknande ämnen

  1. Längre vajrar till min trajja
    Av Triumphbandit i forum Custom
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2015-12-03, 22:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •