Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Hojen vill inte starta...

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    7

    Unhappy Hojen vill inte starta...

    När jag tidigare idag försökte mej på att starta min hoj, en cbr600f-91, ville den inte alls.
    Till historien skall kanske tilläggas att den stått ett tag (juni-sep) och att jag i början av oktober försökte starta den, men utan framgång.
    Tänkte att det kanske var batteriet som spökade, och laddade helt enklet detta.
    Monterade fast det igen, och så idag vill hojen ändå inte gå igång.

    #Jag har alltså nyladdat batteri, så det kan det ju knappast vara det.

    #Jag hade neutral läge i, och fotpinnen uppe, så det är inget sådant där "dumfel" där jag försökte starta hojen med en växel i och stödet nere...

    #Det är nästan full tank, så soppa finns, och jag kollade t.o.m nojjigt att soppakranen dessutom var på "on" så det är inget sådant heller...

    #Jag förstår att hojen är kall nu efter denna väderlek och satte på full choke, (som vanligt) för att få igång den, men inget hände.

    #Jag dubbelkollade "dödarknappen" så att jag inte hade kommit åt den av misstag, men det hade jag inte heller gjort.

    Min fråga är nu, vad kan det vara för fel egentligen??

    PS. När man startat hojen så lyser alla lampor och den går igång så men den vill liksom inte "tända till" och starta på riktigt, eller hur man ska förklara.

    Help me please!!!!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Om jag förstår dig rätt så drar startmotorn runt motorn men den tänder inte?
    Om så är fallet så kan det vara ett eller flera fel av 3 möjliga.

    1. Den får inte bränsle eller för lite
    2. Det kommer ingen "högspänningsström" till tändstiften eller vid "fel" tillfälle
    3. Batteriet ger inte tillräckligt med ström även fast du laddat det.

    När den stått länge och tändningen kanske inte är 100 och kanske lite för lite bränsle så krävs det väldigt mycket av batteriet för att den ska starta (mao tändning och eller bränsle är inte riktigt justerat pga förslitningar troligen)
    Kan du mecka nånting överhuvudtaget? När bytte du stift senast? När kollades tändningen senast?
    Har du nån verkstadshandbok?
    Det blir väldigt svårt att hjälpa nån att felsöka och laga om dina förkunskaper brister.
    Om du kan mecka en del så har jag hundratals tipps att komma med....
    Nr 2 tex det kan bero på massor av olika saker, kortslutning, brytarspetsar kondensatorn (om det inte är brytarlöst?)
    Senast redigerat av Freda den 2010-10-25 klockan 18:14.

  3. #3
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Kolla om bensinkranen har ett läge där det står"pri" ställ den i så fall där,kopplar bort vaccumet i bensinkranen så det rinner även när motorn inte snurrar

  4. #4
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70

    Hoj trix...

    Nummer ett är ju ett full laddat batteri, inte ett som du hållt på att dra runt motorn med flera ggr. För då är det inte fullt längre.

    Luftfilter? Får hojen luft?

    Stiften ok? Bränselfilter ok?

    Något som brukar fungera efter långt stillestånd är Startspray. Det kan du köpa på viken mack som helst. Spraya rakt in i luftintagen eller in i förgasarna. Vänta en liten stund och testa starta. Det brukar oftast få hojen att tända.

    Ha de gött.

    Tobbe.

  5. #5
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Hupp!

    Har Du testat med startgasen som Du fick tippfs om?
    Står hojen ute i fukt och ser ledsen ut eller har Du den i garage?
    Om Du har en rostig kedja (annan tråd) så tyder det på att den har stått ute i fukt.
    Då kan kontakterna oxidera (rosta) kring polerna (ej polarna ) så att man får göra rent.
    Så gör rent alla kontakter Du kommer åt, speciellt jordningen som går från minuspolen till chassit/ramen på hojen. Fint sandpapper och sedan lite polfett (som skydd mot ytterliggare rost) så flyter strömmen lättare och man får ett lägre spänningsfall....

    Glöm inte att klappa hojen då och då och trösta den nu när det är halt ute.
    Men som sagt, testa först med startgas. Går den igång så är problemet oftast inte elektriskt utan snarare bränsletillförseln.

    När kollade Du stiften senast?

    /Bamse
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Om det här lilla tipset kan hjälpa dig låter jag vara oskrivet men inte så svårt att testa.

    Men jag har själv en äldre 600:cc och fick tipset att sådana här förhållandevis små radfyror mår bäst av 98 oktan speciellt under lite kyligare förhållanden som höst och vår. Jag har märkt skillnad främst när hojen startas kall och den går även bättre för övrigt tycker jag så jag kör nästan jämt med 98 oktan. De är ju ganska bränslesnåla de här små maskinerna så merkostnaden känns inte så betungande dessutom funkar ju 95 oktan bra så det duger när det är varmt ute.

    Det kan ju vara något enkelt som ligger bakom dina problem som tändstift t.ex som också kan ge indikationer om det är något med det elektriska som är enkelt att kolla och det är väl i den änden det är klokt att börja leta. Att byta bränslet i tanken är väl inte heller så svårt om man har en stor eller flera bensindunkar. Glöm inte att tömma förgasarna också om du byter bränslet. En skvätt förgasarrengörare i bensinen är ju också enkelt att prova som ibland kan funka om det är något skit i förgasarna. Rekommenderar en rengörare av bättre kvalitet än de som oftast mackarna har som heter Omega och finns på Mekonomen bl.a och ev. på någon enstaka mack.
    Hör gärna av dig hur det går!
    Du har ju redan fått många kloka råd men startspray skulle jag nog vänta med tills jag testat något annat. Sprayen tycker jag är lite burdus att börja med och ger väl inget direkt svar om den egentliga felkällan.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-10-26 klockan 20:27.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Håller med GeCe att använda startgas lagar ju inte felet utan kan endast ses som en nödlösning.
    Jag menar att man vill ju veta när man åkt nånstans att hojen startar när man ska hem igen.
    Startgas använder man vid extrem kyla som ett hjälpmedel till lite äldre fordon som är griniga.

  8. #8
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Freda Visa inlägg
    Håller med GeCe att använda startgas lagar ju inte felet utan kan endast ses som en nödlösning.
    Jag menar att man vill ju veta när man åkt nånstans att hojen startar när man ska hem igen.
    Startgas använder man vid extrem kyla som ett hjälpmedel till lite äldre fordon som är griniga.
    Det är klart att man ska leta upp felet till varför inte hojen startar. Jag menar inte att man alltid ska köra runt med startgas i fickan. Det är ofta så med äldre hojar som stått stilla en hel vinter att de blir lite griniga. När man då använt startspray för att få igång skrället så brukar problemet vara löst när man har fått gasa ur det där vinterslagget i motorn.

    Har man en hoj som inte startar varje gång man ska ut och köra så är det ett helt annat problem.

    Tobbe.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uttran i Tumba
    Inlägg
    12
    Hej.
    Är lite inne på Akems linje. Är det en fuggbåge, och den har stått länge, så har soppan garanterat dunstat i flotörhusen.
    MVH
    Stickan

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om du får igång hojen så slå i en flaska förgasarrengöring i tanken, som löser upp beläggningar.

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-05-02, 16:16
  2. Vill inte missa något 2015!
    Av Pin i forum Träffar & Körningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-12-25, 17:57
  3. Hojen startar inte!
    Av Scrambler i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 19:23
  4. problem med att starta hojen.
    Av MEHall i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-12, 15:22
  5. Ingen vill kännas vid den upphittade hojen
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-11-02, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •