Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Bästa övningsplatsen

  1. #11
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Nu är jag och gissar lite och tror.... men är inne på Oves linje.

    Bara för att trafikregler inte gäller så innebär det inte att man får framföra ett fordon utan körkort när det normalt ställs körkortskrav. Utan då skall det vara på inhägnat område.

    Exempel är väl snöskoter/terrängskoter. Den kör man normalt inte på vägar med trafikregler men man får ändå inte framföra den i skog och mark utan körkort alternativt förarbevis.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Vänta med att tro tills svar kommit från polis och transportstyrelsen

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vänta med att tro tills svar kommit från polis och transportstyrelsen
    Nämen Ollelelle, liiiite religiösa får vi väl vara?
    Ove

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Ser med spänning fram emot svaret!

    Vore ju sensationellt om man kunde övningsköra fritt på sjöar utan att ta hänsyn till några regler. Vem vet, det kanske finns en lucka i lagen även om det inte känns så troligt?
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Ser med spänning fram emot svaret!

    Vore ju sensationellt om man kunde övningsköra fritt på sjöar utan att ta hänsyn till några regler. Vem vet, det kanske finns en lucka i lagen även om det inte känns så troligt?
    Jag har inte fått något absolut svar från varken Transportstyrelsen eller polisen, men det största problemet kan vara att varje kommun måste få veta om sådan verksamhet skall förekomma för att kunna bedöma eventuella miljöaspekter om ett fordon skulle gå igenom isen. Då har ju isen smält för länge sedan. moment 22.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag har inte fått något absolut svar från varken Transportstyrelsen eller polisen, men det största problemet kan vara att varje kommun måste få veta om sådan verksamhet skall förekomma för att kunna bedöma eventuella miljöaspekter om ett fordon skulle gå igenom isen. Då har ju isen smält för länge sedan. moment 22.
    Tolkar det svävande svar du fått som att du ställt frågan som att det gäller övningskörning på is. Då har ju man en handledare vid sidan och då är det OK. Hade du frågat om man får köra utan körkort på sjöis hade nog svaret blivit ett rakt och enkelt nej.
    Ove

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Tolkar det svävande svar du fått som att du ställt frågan som att det gäller övningskörning på is. Då har ju man en handledare vid sidan och då är det OK. Hade du frågat om man får köra utan körkort på sjöis hade nog svaret blivit ett rakt och enkelt nej.
    Frågan ställdes generellt ang körning på sjöis. De övergripande svaret blev att varje kommun bestämmer över sådant pga.miljöskäl.

  8. #18
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    För att komma till punkt ringde jag transportstyrelsen och fick ett direkt och entydigt svar:
    Sjöar kan väghållas och upprätthålls det så gäller trafikregler. Gör de inte det så räknas sjöar som terräng. I terräng gäller körkortskrav.

  9. #19
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    För att komma till punkt ringde jag transportstyrelsen och fick ett direkt och entydigt svar:
    Sjöar kan väghållas och upprätthålls det så gäller trafikregler. Gör de inte det så räknas sjöar som terräng. I terräng gäller körkortskrav.
    Låter logiskt och ungefär som man kunde anta att det skulle vara. Ibland missar dock myndigheterna att täcka upp allting, men tydligen inte i detta fall!
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Ok, då är frågan utredd, men i allafall tycker jag att en sjö är perfekt att träna på.

Liknande ämnen

  1. Bästa hojen?
    Av hokhok99 i forum Custom
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2014-10-07, 09:34
  2. bästa er6 slipon
    Av sjogren93 i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-29, 11:31
  3. Bästa julmaten!
    Av Ove i forum Off topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-12-28, 03:22
  4. Bästa TV;n??
    Av Ove i forum Off topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-09, 19:40
  5. bästa åk hd ´n?
    Av bladas i forum Custom
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 09:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •