Sidan 5 av 10 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 97

Ämne: Nya Triumph Tiger XC 800

  1. #41
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    http://www.ultimatemotorcycling.com/...-xc-first-ride

    Och här kommer den första lite längre engelska reviewen. inkl. 10 minuters körning on/off-road.
    Vad som förbryllar mig en smula är att i princip alla som skriver ngt om den här hojjen envisas med att jämföra gat-modellen med en F650GS och XCn med en F800GS. Jag personligen är inte lika övertygad om att det är en rättvis koppling.

  2. #42
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av gunther Visa inlägg
    http://www.ultimatemotorcycling.com/...-xc-first-ride

    Och här kommer den första lite längre engelska reviewen. inkl. 10 minuters körning on/off-road.
    Vad som förbryllar mig en smula är att i princip alla som skriver ngt om den här hojjen envisas med att jämföra gat-modellen med en F650GS och XCn med en F800GS. Jag personligen är inte lika övertygad om att det är en rättvis koppling.
    Själv tycker jag att det låter som en rimlig jämförelse. 650:an och 800:an är ju i grunden samma hojar, men med olika inriktning på underlaget dom är tänkta att användas på. Precis som Triumphs version på samma tema. Kanske har testarna rätt, vi får se när dom finns till provkörning. Bör kunna sälja bra, båda två!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #43

  4. #44
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Den provkörningen tilltalade mig i allra högsta grad....hur tusan ska jag få råd med en så´n också?
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #45
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Låter ju hur spännande som helst. En grej jag inte tänkt på som de nämnde där är det här med motorbroms. När jag kör med stånkan så använder jag aldrig fotbromsen utan reglerar helt med motorbroms och frambroms, utan motorbroms blir det ju ett helt annat sätt att köra. Nåja, detaljer. Nu vill jag som sagt provköra. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  6. #46
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    När jag kör med stånkan så använder jag aldrig fotbromsen utan reglerar helt med motorbroms och frambroms, utan motorbroms blir det ju ett helt annat sätt att köra. Nåja, detaljer. Nu vill jag som sagt provköra. =)
    Kör exakt på samma sätt som du, bromsar nästan aldrig och uteslutande med frambromsen. Återstår att se hur det funkar i praktiken....
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #47
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Rimligen så bör bromsunderhållet öka, jämförelsevist. Om man dessutom vill reglera med bakbromsen så vill ivarjefall jag har ABS i baken. Lätt hänt att man låser annars.
    Senast redigerat av DearHunter den 2010-11-25 klockan 17:20.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7
    En sak som jag tycker är lite underligt och det är försäkringen på 800'an.
    Köper jag en märkesförsäkring (If) och jämför med BMW 800 GS (den som Triumph har använt som "måttstock") så ser det ut på följande för en som är 37 år och bor i stockholm.

    Märke Helårs premie Självrisk
    MBW 4336 kr 2000, 4000 sport plus. (Vad nu sport plus är)
    Triumph 6970 kr 5000, 15000 sport plus. (Vad nu sport plus är)




    Detta är samma bolag, IF båda två och de är på papper skrämmande lika.
    Vänder sig till samma kundgrupp och ungefär samma vikt / hk rotation.

    Kan inte förstå hur de tänker, eller varför skillnaden är så stor mellan 2 så likna bågar.

  9. #49
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det var verkligen en rejäl skillnad i premie. Testa med att kontakta IF och fråga vad dom baserar premiesättningen på. Uppenbarligen räknar dom med en massa skador bland Triumphåkarna.....lite märkligt kan man tycka!
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #50
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Jag ringde precis och frågade på en Triumph Tiger 800 utan ABS (dock tänker jag köpa en med ABS, men har inget reg-nr tillgängligt för den med ABS).

    Resultatet är för mig (31 år gammal boende i Sumpan) 9060:- för hel/hel. En BMW F800 GS skulle för mig kosta 6200:- hel/hel.

    Skillnaden är att BMW:n är inklassad som "offroad 2" och Tiger:n är inklassad som "sport classic". Säljaren kunde inte förklara det för mig på ngt annat sätt än att ngn dator har tänkt till och att man går på skadestatistik samt vad andra jämförbara modeller från Triumph resulterat i. På uttalandet "men det _finns_ ju inga jämförbara modeller från triumph!" kom inget av värde tillbaka.

    Nä, dags att ringa till andra bolag. Så mycket för orginalförsäkring.

Liknande ämnen

  1. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2016-01-05, 22:30
  2. Svar: 84
    Senaste inlägg: 2014-08-24, 22:45
  3. Triumph Tiger Explorer 1200
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 15:25
  4. underhållsladda triumph tiger 955i
    Av Gerro i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 15:39
  5. Triumph Tiger 800XC - Orginalväskor eller eftermarknads?
    Av lasrberglund i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •