Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Scooter på vintern?

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Har faktiskt - nästan - testat. Med nästan menar jag att det visserligen var en moppescooter, men en stor sådan på 105 kg, dvs nästan som en 125:a.

    Vi har en Peugeot Elyseo sedan många år och den gick 5-6 vintrar med dubbdäck, i nästan ur och skur. Min fru körde den - hon är inte den typen som giller power slides utan är mer en försiktig förare. Därför gjorde hon ett i regel ett litet uppehåll när det var som snöigast. Men det funkar hyggligt om man är försiktig, eftersom scootern är ganska lätt och man kommer åt att stötta med foten om det verkar gå åt pipan.

    Min TMax däremot, på 200 kg och "lång väg ned för foten", är inte kul i halka... Riktigt obehagligt. Ok, den är balanserad och stadig - även när det släpper. Men det har känts väldigt okontrollerat de gånger jag varit ute och blivit överraskad av snö på hemvägen. Effekten på 40 hästar i kombo med sommardäck och snö är också en försvårande faktor. Jag bor i en backe så några gånger har det varit på gränsen att jag kommit hem. (Hur kul låter det att släpa 200 kg scooter i snöfall uppför en backe med spinnande bakhjul? )
    Du bekräftar precis det jag trodde!

    Många är det som kör dubbade småscooters på vintern men jag har inte provat själv. Att sticka ner foten för att parera är inget jag vill ägna mig åt numera så det är därför jag undrar om skidorna. Får nog prova att göra ett par men ansatstiden brukar vara lång här, så vi fär se vilket år det blir.
    Ove

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2
    Kör MC-scooter (SPF 100cc) på vintern i Luleå dubbat naturligtvis...
    Inga marksyningar man får köra med förstånd och fötterna nere vid svårare passager.
    Klarade nästan att köra alla dagar men när tempen låg under - 30grader kröp jag till korset och tog bilen.
    Hade nog kört när det blev kallare men scootern gick för dåligt (hade nog behövt byta till större munstycke)..

  3. #23
    Medlem spocks avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    37
    Kör en Eu moppe till jobbet på vinter. Jäkla skillnad när de dubbfria vinterdäcken sätts på. Knappt man slirar någonting

Liknande ämnen

  1. Pimp my scooter
    Av rolfmm i forum Scooter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 22:49
  2. Scooter/MP3/mc sällskap, Skåne
    Av Stiftet i forum Scooter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-17, 13:56
  3. Scooter, riktig hoj?
    Av Reject i forum Scooter
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 18:09
  4. MINI E Scooter
    Av Nina i forum Scooter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 07:32
  5. Ny forumdel - Scooter
    Av pewa i forum Om hojen.nu
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •