Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Scooter på vintern?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Scooter på vintern?

    Funderade till litegrann. Hur fungerar det att köra scooter på vintern? Menar nu inte snöscooter utan en vanlig med hjul. Det finns en del som kör med dubbade däck på EU-moppar men har någon på forumet provat att köra större scooter i halkan?

    Nästa fråga: hur skulle det fungera att sätta på skidor? Det bör inte vara problem med broms och växel för de flesta har automat och allt sitter redan på styret.

    Jag har inga planer på att skaffa någon, bara funderar.
    Ove

  2. #2
    Tror att det som är nackdelen med dem är att de har för små, breda och knubbiga hjul samt att de har typ fotplattor som gör det svårt sätta ned fötter / ha skidor. Fördelen är väl att många är automat.

    Jag skulle nog i så fall satsa på Hondas 125 scooter som har stora hjul.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Tror att det som är nackdelen med dem är att de har för små, breda och knubbiga hjul samt att de har typ fotplattor som gör det svårt sätta ned fötter / ha skidor. Fördelen är väl att många är automat.
    Ja de små hjulen gör att dom inte kan vara så bra i djupsnön men på is bör det inte vara så stora problem. Golvet ligger lågt och det finns en del plastkåpor under så monteringen kan vara lite marig men borde kunna lösas.

    Funderat lite på vilka egenskaper den skulle få. En nackdel är tyngden ligger inte bara för lågt utan även långt bak så det kan bli en rumptung och överstyrd historia. Vore kul att prova men jag har inte möjlighet att bygga, annars hade jag kanske skaffat en gammal härk för att experimentera med.
    Ove

  4. #4
    Man borde ju kunna få en beg kinaskoter till en billig peng :-)

  5. #5
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag har kasat hem sakta med min scootermoped några gånger i halka.

    Man använder benen som stöd om det är lite halt och kör sakta. Tyngdpunkten ligger lågt över marken och mitt på scootern då motorn ligger på mitten och du sitter rakt över den. Det är ju lika olämpligt att köra en moped på två hjul som att göra det med en mc när det är halt. Men om jag skulle vara tvungen att köra i halka så skulle en scooter vara att föredra just på grund av den centrerade låga tyngdpunkten.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag har kasat hem sakta med min scootermoped några gånger i halka.

    Man använder benen som stöd om det är lite halt och kör sakta. Tyngdpunkten ligger lågt över marken och mitt på scootern då motorn ligger på mitten och du sitter rakt över den. Det är ju lika olämpligt att köra en moped på två hjul som att göra det med en mc när det är halt. Men om jag skulle vara tvungen att köra i halka så skulle en scooter vara att föredra just på grund av den centrerade låga tyngdpunkten.
    Jo jag förstår ur du menar men det jag tänker på är när man med skidor kör lite mera aktivt med dubbar och ställer upp hojen i svängarna. Menar också minst 150 cc så det blir lite mera kräm att ta av. Jag har själv kört en del scooter och vet att dom är lite speciella med tanke på att framändan är lättare än på normal MC.
    Ove

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jo jag förstår ur du menar men det jag tänker på är när man med skidor kör lite mera aktivt med dubbar och ställer upp hojen i svängarna. Menar också minst 150 cc så det blir lite mera kräm att ta av. Jag har själv kört en del scooter och vet att dom är lite speciella med tanke på att framändan är lättare än på normal MC.

    Det där med hur tyngdpunkten är fördelad kan nog skilja ganska mycket mellan modellerna. Har haft 3 olika scooters under 2000-talet och talar av egen erfarenhet även om jag har varit återhållsam med vinterkörning med scooter även om det förkommit någon enstaka gång. Min nuvarande Honda Innova har förhållandevis ganska mycket vikt fram pga av motorn som ligger långt fram i ramen med motorn liggandes med cylindern framåt.

    Yamahas storscooter Majesty 250 och även 125:a hade motorn upprätt monterad långt bak och var då väldigt lätta fram. Ur den synpunkten tror jag nog att Innovan skulle göra sig mycket bättre som vinterfordon. Men jag har inga dubbdäck och har eller inga planer på sådana då jag helt enkelt tycker det är för kallt. Annars är ju däcksstorleken troligen en fördelen också till LillHondans favör. Taxi, buss eller lånad bil är det här som gäller om jag ska ta mig någonstans i vinter.
    Men jag tror knappast det är någon fördel med större motor om man ska köra lite försiktigt och komma hem välbehållen då jag misstänker en starkare motor bara skulle kunna dra omkull en i snömodden istället. 8-9 hk från en lugn motor tycker jag verkar alldeles lagom om man inte gillar att leka som du gärna vill göra Ove.

    Det här med skidor: Är det verkligen så lätt att montera sånt på en moderns scooter tro? En nyare scooter är ju kåpförsedd och inbyggd till förbann....else med allehanda kåpor av plast och ska man fördärva dessa och ha sönder dem för att kunna få dit något som liknarskidor. Har ju ingen erfarenhet av att montera skidor men jag undrar jag. Vet vad kåpor kan kosta om man ska återställa skiten så det kan säkert bli dyrt om man är rädd om grejorna och andrahansvärdet.
    Hur och var ska skidor monteras? På min Innova är iallafall fotpinnar kvar men var ska de andra fästena sitta Ove utan att fördärva något och ha sönder? Och de med fotplatta hur göra då tro!

    Vill egentligen inte vara en glädjedödare men automat vid vinterkörning kan det vara någon höjdare?
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  8. #8
    Apropå alla plastkåpor. Visst är dem dyra att ersätta ifall man råkar ut för en marksyning?

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Apropå alla plastkåpor. Visst är dem dyra att ersätta ifall man råkar ut för en marksyning?
    Ett exempel: Min f.d Yamaha Majesty 250cc -99 hade kåpa på nedsidan om fotplattan som var kanske en meter lång och c:a 1,5 - 2 dm hög som satt fast med några simlpa klammer som den förgående ägaren på något sätt lyckats skada antagligen när han försökt ta bort den av någon anledning.

    Det fladdrade lite om det där och såg kåpan och risk för att tappa pga av fartvinden så jag köpte då en ny som då för c:a 8 år sedan kostade 1100 kr plus moms. en till fanns på andra sidan men den var lite bättre så den fick vara kvar. Och detta var ändå en lite kåpa coh en lite större är väl knappast billigare idag då det även gått några år.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Vet vad kåpor kan kosta om man ska återställa skiten så det kan säkert bli dyrt om man är rädd om grejorna och andrahansvärdet.
    Hur och var ska skidor monteras? På min Innova är iallafall fotpinnar kvar men var ska de andra fästena sitta Ove utan att fördärva något och ha sönder? Och de med fotplatta hur göra då tro!
    Vill egentligen inte vara en glädjedödare men automat vid vinterkörning kan det vara någon höjdare?
    Får man tag på en billig scooter för att bygga om till skidhoj får man nog lägga hela kostnaden på nöjeskontot och då är andrahandsvärdet inget problem. Så lite repade och spräckta kåpor - spelar roll?

    Montering: Om man strippar den från kåpor på undersidan finns det ett eller ett par ramrör som borde gå att komma åt och som kan tjäna som fästen så jag tror inte att det behöver vara så knepigt för en händig. (Gäller alltså icke mig själv )

    Automat på vintern? Jo jag tror att det kan vara ganska rätt med den variomatremsvariant och centrifugalkoppling som är det vanliga. Brukar leverera kraften på ett väldigt jämnt och fint sätt, men det är klart - fungerar inte lika bra att busa med.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Pimp my scooter
    Av rolfmm i forum Scooter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 22:49
  2. Scooter/MP3/mc sällskap, Skåne
    Av Stiftet i forum Scooter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-17, 13:56
  3. Scooter, riktig hoj?
    Av Reject i forum Scooter
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 18:09
  4. MINI E Scooter
    Av Nina i forum Scooter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 07:32
  5. Ny forumdel - Scooter
    Av pewa i forum Om hojen.nu
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-06-23, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •