Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Behöver lite hjälp med batteriet...

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    7

    Behöver lite hjälp med batteriet...


    Detta är en smula pinsamt, men när jag tog ur mitt batteri från min hoj för att ladda det var det inga problem som helst med detta, inte heller laddningen av det som sådan.
    Men nu när jag skulle återigen sättaa dit batteriet blev jag något nollställd och en smula fundersam hur skruvarna egentligen ska sitta, för att det ska vara på korrekt vis..

    Alltså jag vet exakt vilka skruvar som ska sitta vart, men det är just om jag skruvat fast dem 'ordentligt' så att säga.

    Jag har bifogat en bild för att vara lite tydligare (ursäkta för dålig kvalitè, jag har bara paint) och min fråga är nu om mutterdelen nertill (rödmarkerad i bild) och skruven (blåmarkerad i bild) ska sitta löst från batteriet efter att jag skruvat ihop dessa två.

    Jag kommer nämligen inte ihåg när jag skruvade loss dessa delar från batteriet om de satt helt "stumt fast" i batteriet så man inte kunde röra dem alls från deras ställe, eller om det var så att man kunde rucka på dem genom att man typ kan lyfta lite på skruvhuvudet så att den lilla mutterdelen "hänger med" undertill.
    Är detta korrekt, ska det va så??

    Hoppas nån vet och kommer ihåg, vore väldigt tacksam för hjälp.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Nej, de ska inte sitta löst. Skruv/mutter ska dras åt, dock inte för kung och fosterland, så att kabeln sitter fast.
    Senast redigerat av Jåke den 2010-10-17 klockan 18:13.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    7
    Ja, det kändes en aning ologiskt att det skulle vara ett "glapp" där emellan, så vad har jag gjort för fel isf? Nåt måste jag ha satt fast galet iom att den inte blir fast fastskruvad så att säga.

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Scarlett Visa inlägg
    Ja, det kändes en aning ologiskt att det skulle vara ett "glapp" där emellan, så vad har jag gjort för fel isf? Nåt måste jag ha satt fast galet iom att den inte blir fast fastskruvad så att säga.
    Lossa skruvarna igen och var noga när du skruvar dem igen, så att du inte drar mutterna snett på gängorna. Du ska kunna dra åt den med fingrarna så långt att det inte finns glapp.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Lossa skruvarna igen och var noga när du skruvar dem igen, så att du inte drar mutterna snett på gängorna. Du ska kunna dra åt den med fingrarna så långt att det inte finns glapp.
    Okej, jag provade några gånger innan, men jag ska ge det ett försök till. Men det känns nästan som om det fattas nåt(?) iom att det blir som det blir.
    Usch, det här borde vara busenkelt, så jag fattar varför det inte vill sitta.
    Tack förresten för snabbt svar.

  6. #6
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Scarlett Visa inlägg
    Men det känns nästan som om det fattas nåt(?) iom att det blir som det blir.
    Usch, det här borde vara busenkelt, så jag fattar varför det inte vill sitta.
    Kolla att inte skruven är för lång?

  7. #7
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70
    Hej, ett bra tips när man mekar. Använd digitalkameran! Fota efterhand som arbetet går framåt.
    Ibland kan det bli uppehåll i mekandet för att man väntar på mtrl och så. Det är lätt som tusan att man glömmer hur sakerna satt monterade efter tre veckor eller mera!

    Ha det bra.

    Tobbe.

  8. #8
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Tittar jag på bilden är den blåa skruven på + polen,+ är alltid röd-Har du förväxlat skruvarna?

  9. #9
    Kolla att du inte fått fatt i fel skruvar, som till en kåpa eller liknande. Kabelskorna måste sitta stumt mot polen annars får du problem. Jag har också vid ett tillfälle blandat skruvarna. Ett tipps när du skruvar i hop batteriet använd polfett så slipper du oxid i framtiden.
    Jan-Olov

  10. #10
    tror bara du dragit skruvarna snett , men det e ingen fara kör in och köp nya skruvar dessa är ju inte vanliga skruvar så de är mjukare och ganska enkla att dra sönder gängerna på,

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp med identifiering
    Av Likstupet i forum Veteran
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-05-01, 21:45
  2. Virago 535 behöver hjälp
    Av Noddan i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-04-21, 16:27
  3. Behöver hjälp med elen vid byte av blinkers.
    Av Roanie i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-04-25, 01:44
  4. Första glidaren! Behöver CC-hjälp.
    Av vickevire89 i forum Custom
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-03-24, 22:37
  5. MC val, behöver hjälp
    Av Tommy i forum Touring
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 13:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •