Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Nyare motorcykel

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38

    Nyare motorcykel

    Hej allihopa.

    jag lyckades som sagt ta kortet sent in på hösten, med min Kawasaki z 750 -1982.
    Den har ju varit riktigt trevlig för ändamålet, det skulle ju dock vara roligt att skaffa en annan cykel till våren.

    Nu är jag precis klar med mina studier, har ett lärarjobb fram till vår sidan, och har således rätt mycket i studieskulder och inte alltför fett på bankboken...

    Vad skulle ni tipsa om för cykel för ca 30 000 kr?

    Jag gillar ju stilen på den jag har nu, har kollat lite på liknande, men finns det någon sån där cykel som är tämligen välbehållen, något nyare än mitten 90talet blir det väl inte antar jag...

  2. #2
    Honda CB 750 från 90-talet kanske? Eller kawa Zephyr som fanns i olika motorstorlekar. Men dem kanske är dyrare än så.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om du inte är för kort i rocken , men vill åka nästan överallt på alla slags vägar, så köp en Honda Varadero eller försök få tag i en Honda Africa Twin.

  4. #4
    Yamaha XJ 900 är ju en prisvärd och bra hoj oxå

  5. #5
    Medlem BIG1s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Tived
    Inlägg
    68
    Kawa GPZ 900, några år nyare än din. Den jag provade var nog strypt till 100 hästar tror jag. Satte mig på med viss skeptisism. Jag gillar ju inte sportiga hojar. Kunde förvånat konstatera att allting stämde. Lättkörd, bra komfort. Tom kåpan funkade. En stark och skön motor. Inte alls surrig och larvig som den nyare 600 jag testat.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Det finns nästan hur mycket som helst där ute att välja på och för 30 000 kan du få en riktigt fin hoj. Kolla gärna dock att det finns servicebok som är ifylld.
    Finns väl knappast något trevligare för en biker att spana in och provköra hojar inför köp.

    Finns ju som redan nämts en del retrohojar från 90-talet som påminner om den du har men provkör gärna en Honda Transalp från sent 90-tal eller början av 2000-tal som är en förhållandevis smidig allroundhoj/offroadhoj jämfört med andra hojar i det segmentet som tillåter bekväm körning även på grusvägar och som inte begränsar vägvalet på samma sätt som en "vanlig" landsvägshoj gör. Transalpen är känd som en pålitlig och driftsäker hoj som de flesta Honda är och är billig i drift och försäkring och måttlig i bränsleförbrukning. Hojen drivs av en pålitlig W-twin med mjuk och trevlig motor-karaktär på c:a 50 hk men har man inte alltför bråttom så går det utmärkt med ev. passagerare också.
    Lycka till!
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  7. #7
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Beppe Visa inlägg
    Hej allihopa.

    Vad skulle ni tipsa om för cykel för ca 30 000 kr?

    Jag gillar ju stilen på den jag har nu, har kollat lite på liknande, men finns det någon sån där cykel som är tämligen välbehållen, något nyare än mitten 90talet blir det väl inte antar jag...
    Hej själv!

    Samma stil som Z750, då kan du få en hoj från början på 2000-talet faktiskt. Runt 01-03 beroende på, några tips kan kanske vara:

    Honda CB750 -03: http://www.blocket.se/alvsborg/Honda....htm?ca=10&w=3
    Yamaha FZS600 -03: http://www.blocket.se/kalmar/Yamaha_....htm?ca=10&w=3
    Honda VFR 750 -94: http://www.blocket.se/goteborg/Vfr_7....htm?ca=10&w=3
    Yamaha TDM850 98-02: http://www.blocket.se/kristianstad/Y....htm?ca=10&w=3
    Suzuki Bandit 1200 -98: http://www.blocket.se/uppsala/Fin_Su....htm?ca=10&w=3

    Vill du ha en mer personlig hoj finns det också, detta är ganska slätstrukna alternativ med undantag av TDM. Men då får du oftast räkna med lite mer skruvande också

  8. #8
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70
    Hallå, jag hade en Suzuki gsx-f 750 som första hoj. Den kostade 30.000 och var klart värd det tycker jag. Min hoj var från 2000 och var pigg och trevlig med sina 100 Hp. Jag sålde den för att den hade gått nästan 6000 mil.Men det var aldrig ngt fel på den och den startade direkt efter vintern. Hade den inte haft så många mil så hade jag nog haft kvar den ännu.

    Tobbe.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38
    Det finns ju mycket tufft där ute.
    Även om man kollar i de billigare delarna av marknaden.

    Är det någon som har någon erfarenhet av Yamaha TRX 850?
    Jag har hört att den ska vara rätt rolig, hyffsat klipp och framförallt att man kan ha den till lite vad som helst, även om det kanske är en sporttourer främst?

    Suzuki SV 650, skulle det kunna vara något? Tyvärr finns det ju alldeles för mycket modeller, samt att det går åt för mycket tid att sitta och smådrömma framför blocket =)

  10. #10
    Suzuki SV 650 är en skoj och charmig hoj har jag hört. Härlig karaktär med v-twin oxå som ger motorn hyfsat bottendrag trots den "lilla" cylindervolymen. :-)

Liknande ämnen

  1. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  2. Flygande motorcykel?
    Av BIG1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 08:37
  3. Vätternrunda på motorcykel
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 19:40
  4. USB på motorcykel
    Av Kret i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 19:04
  5. Lastsäkra motorcykel?
    Av Motormannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •