Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Olika åkstilar

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Olika åkstilar

    Verkar som om det är tre olika stilar som dominerar. Den första stilen sitter ju åkaren som en räka sedd från sidan. Hur känns det efter 60-70 mil ?
    Den andra är ju mera upprätt och körs av touringåkaren och de på offroadhojar. De klarar ju utan vidare 100 mil på en dag.
    Den tredje framåtlutande, körs av sporthojsåkaren. Tycker det vekar jobbigt i längden. Kanske jag har fel.

  2. #2
    Den upprätta körstilen är säkert bekvämast i längden. Customkörstilen med fötterna framåt som jag gillar är inte så bekväm som den ser ut om man kör en längre sträcka. Den tredje sportiga körstilen gillar jag inte och skulle inte tro den är så bekväm heller...

  3. #3
    Member
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tavastehus, Finland
    Inlägg
    51
    Den framåtlutade sporthojstilen ÄR bekväm om man har tillräcklig hastighet så att det bildas bra luftkudde under bröstet på föraren. Man kan även lösa det med att ha inbyggd kudde mellan bröstkorg och byxlinningen
    Själv föredrar jag och min trasiga rygg att sitta upprätt som på häst på asfalt eller stå framåtlutad över fågelpinnen på grusvägar.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Grabben åker sporthoj men han vill inte gärna åka några längre sträckor än kanske 10 mil med lite paus och han är dessutom relativt vältränad då hann sysslar med boxning också. Och jag vill inte inte ens provköra skiten han åker på då jag inte vill sitta i fosterställning då jag kör.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  5. #5
    Member
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tavastehus, Finland
    Inlägg
    51
    Problemet med sporthojar ur min synvinkel är just att det är svårt att kunna köra tillräckligt fort på vägarna i Sverige för att de ska vara bekväma. På bana är det en helt annan sak, då klänker man ju runt hojen mest hela tiden och körningen är inte avsedd att vara bekväm. Det är en sgolik tur det finns så många sorters hojar när det finns så många sorters knuttar.

  6. #6
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Själv kör jag glidare, men sitter rak i ryggen. Har vissa ryggproblem, men sitter lika bekvämt på min nuvarande Kawa som på min förra BMW r1150RT. Och ryggen liksom rumpan klarar sig utan problem. Man sitter riktigt gott på en Classic Tourer. Rekommenderas för den som vill köra långturer, men som ändå vill ha en custom.

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag sitter mer upprätt, men på Streeten är jag lite mer lutad framåt. Där har jag kommit underfund med att den bör jag köra med benen och magen, annars lutar jag för mycket på armarna och blir trött fort. Det tror jag är det som sker med sporthojar och tiden det tar att köra dem. Jag har dock inte testat Streeten under långfärd än men kommer jag bara ihåg att köra med ben och mage så vilas armar och axlar från min tyngd. Annars kan jag sitta länge på de övriga utan problem. =)

  8. #8
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Runt 80-90 har min Honda riktigt bekväm körställning påga luftmotståndet (luftkudden som bildas), men i stadstrafik så får man köra med magstöd. Lätt att luta sig för mycket på styret och dra upp axlarn. Har sett att en del som kör street, byter styre till crosstyre . Borde kanske ge en bekvämare körställning, eller så är det bara för utseendetsskull Eller så kanske man kan höja styret

  9. #9
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Upprätt är absolut bekvämast i längden, man kan sitta avslappnat, det är lätt att ändra ställning och man kan tillochmed ställa sig upp och gymnastisera samtidigt som man kör. Har iofs höjt upp styret på Teneren så man sitter mer som på en chopper med aphängare, har funderat på att sätta framflyttade fotpinnar så kan man smyga in i custom-kortegerna utan att märkas.

    Körde ju en lång runda förra sommaren framåtlutat, gick rätt så bra men krävde en pruttkudde (airhawk) pga den stenhårda sadeln på SV'n. Etapperna blev inte längre än 25 mil då tanken inte tillät mycke mer men på en dag kunde man hinna med en 60-70 mil utan stress. Var mest mot slutet när man blev trött och slarvade med sittställningen som man började hänga på styret och blev sur mellan skulderbladen.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tusan vet om inte stående körning på min grushoj är lika bekväm som många touringhojars upprätta körställning....kör man på rätt sätt är det väldigt lite belastande för kroppen!
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Olika mc förare.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 09:57
  2. Olika hojtyper-smärta
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 73
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 21:16
  3. Olika styren ?
    Av miklagard i forum Custom
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 09:20
  4. Olika?
    Av räven i forum Off topic
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 20:40
  5. Olika mc-typer
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 15:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •