Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Olika åkstilar

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jo det är viktigt att man kan variera körställningen, men...

    Ramlade på ett videoklipp:http://video.se.msn.com/watch/video/...icks/1jjlklv0i

    Kanske att ta i ...?
    Ove

  2. #12
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jo det är viktigt att man kan variera körställningen, men...

    Ramlade på ett videoklipp:http://video.se.msn.com/watch/video/...icks/1jjlklv0i

    Kanske att ta i ...?
    Snacka om skicklig hojåkare med avslappnad åkstil....
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #13
    Jag brukar själv dela upp motorcyklar i tre kategorier: Luta framåt-hoj, sitta rakt upp-hoj , och luta bakåt-hoj. Jag tror de flesta förstår hur jag menar.

    Vilken som är bekvämast är nog inte så enkelt att svara på att man kategoriskt kan säga att den ena typen av hoj är bättre än den andra. Det beror i hög grad på vem man är/vad man har för kroppstyp, att alla hojmodeller är olika även om de tillhör samma kategori av hoj, samt vad det tänkta användningsområdet är. Men man kan nog i alla fall säga att en Honda Gold Wing generellt är svårslagen i ren bekvämlighet, oavsett kroppstyp och användningsområde. Och att Ducati 916-998 generellt är svårslagen i andra änden av skalan..

    Därmed inte sagt att alla sitta rakt upp-hojar alltid är överlägsna alla andra i ren bekvämlighet. Eller att alla luta framåt-hojar alltid har den sämsta bekvämligheten.

    För maximal bekvämlighet får man helt enkelt välja en hojmodell som passar den egna kroppen och det tänkta användningsområdet.
    Senast redigerat av Scorpio den 2010-10-11 klockan 16:03.

  4. #14
    Mange
    Gäst
    Tja, jag har personligen svårt för custom-hojar (luta bakåt). Jag tycker man säckar ihop lite och ryggen tar mkt stryk efter ett tag. Jag har kört en del r-hojar och vissa av dem har faktiskt en rätt ok körställning. Min förra zzr 1100 kunde man sluka många mil med som förare men passageraren hade då alldeles för skarp benvinkling. Skönaste hojen jag kört är utan tvekan "fassans" Panna men min CB 1300 är också riktigt skön, enligt mig.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Den sk. "räkstilen" måste ju vara rena fördärvet för ryggen om vägen är lite guppig. Eller?

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Den sk. "räkstilen" måste ju vara rena fördärvet för ryggen om vägen är lite guppig. Eller?
    Vi "grusare" gör det gärna stående, inga problem med rygg etc. enbart vilsamt. Kör varenda meter på grusväg på det sättet....har nog blivit runt tvåhundra mil rena grusvägar i år!
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #17
    Framåtlutat är inte så farligt men det kräver en del fart för att vara bekvämt i och med att fartvinden hjälper till att stödja överkroppen. Man lutar sig alltså mot fartvinden som håller en uppe.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Maestro Visa inlägg
    Framåtlutat är inte så farligt men det kräver en del fart för att vara bekvämt i och med att fartvinden hjälper till att stödja överkroppen. Man lutar sig alltså mot fartvinden som håller en uppe.
    Men åker man på krokiga vägar med inte så hög hastighet blir det jobbigt. Grabben har en sån där racer man sitter i fosterställning på. Han säger att det kan bli jobbigt trots att han är vältränad pga boxningen.
    Själv vill jag inte ens provköra skiten han åker på pga en trasig axel. Custom och räkstuket funkar inte heller tyvärr då ryggen säger ifrån efter någon km. Därför åker jag retro/touring/allround - hoj.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

Liknande ämnen

  1. Olika mc förare.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 09:57
  2. Olika hojtyper-smärta
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 73
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 21:16
  3. Olika styren ?
    Av miklagard i forum Custom
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 09:20
  4. Olika?
    Av räven i forum Off topic
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 20:40
  5. Olika mc-typer
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 15:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •