Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Offroad med låg sitthöjd.

  1. #11
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77

    Kort behöver inte betyda låg hoj!

    Med minna 170 cm över havet så spelar det ingen roll vilka av hojarna jag använder, dom är HÖGA! Men att sänka en offroad/enduro via fjädringen är att försämra hojens egenskaper.

    När jag sitter på min Husky med 300 mm fjädringsväg når inte jag ner med tårna men ser inget behov heller för den delen.
    Jag tror att det är bättre att lära sig att hantera höjden hellre än att försämra fjädringsvägen.

    Mina tips är att vid start och landning får man sitta på ena skinkan eller peta i en växel med vänster fot, släppa kopplingen och hoppa på hojen när den börjar röra på sig. Eller hoppa av jämfota precis när man har stannat hojen.

    Och är man i ett surhål/stenparti och hojen håller på att välta och du kan inte göra något åt det, låt den välta men se till att ha riktiga crosstövlar som tål lite smällar.
    //Johan

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Johan T Visa inlägg
    Med minna 170 cm över havet så spelar det ingen roll vilka av hojarna jag använder, dom är HÖGA! Men att sänka en offroad/enduro via fjädringen är att försämra hojens egenskaper.

    När jag sitter på min Husky med 300 mm fjädringsväg når inte jag ner med tårna men ser inget behov heller för den delen.
    Jag tror att det är bättre att lära sig att hantera höjden hellre än att försämra fjädringsvägen.

    Mina tips är att vid start och landning får man sitta på ena skinkan eller peta i en växel med vänster fot, släppa kopplingen och hoppa på hojen när den börjar röra på sig. Eller hoppa av jämfota precis när man har stannat hojen.

    Och är man i ett surhål/stenparti och hojen håller på att välta och du kan inte göra något åt det, låt den välta men se till att ha riktiga crosstövlar som tål lite smällar.
    Vad jag menar är ju att om du inte kör enduro så kan du sänka en Transalp några cm på fjädringen och dessutom ta ur några cm i sadeln, utan att du märker försämrade vägegenskaper. En endurohoj eller en som körs mycket i terrängen går det naturligvis inta att minska fjädrindsvägen på.
    Får man över huvud taget köra en offroadhoj som är så hög att man inte kan ha båda fötterna i marken vid landsvägskörning.
    Tror inte du skulle klara en uppkörning med din Husky, men den kanske inte är godkänd för gatan.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Får man över huvud taget köra en offroadhoj som är så hög att man inte kan ha båda fötterna i marken vid landsvägskörning.
    Tror inte du skulle klara en uppkörning med din Husky, men den kanske inte är godkänd för gatan.
    Alls inga problem om man inte når ner sittande på dynan så länge man är ung och frisk. Det är bara att glida lite till sidan så når man ner med tån. Det är en helt annan sak för oss stela gamla gubbar. Jag når ner med båda tårna samtidigt men det är inte var gång jag kommer ner med hälarna samtidigt.
    Ove

  4. #14
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Johan T Visa inlägg
    Jag tror att det är bättre att lära sig att hantera höjden hellre än att försämra fjädringsvägen.
    Just precis så har nog inbitna på grushojar resonerat men vad gör det när den väl är i rullning?
    Grattis till Husqvarnan såg jag i en annan tråd.
    Jag gillar Husqvarna, det gjorde jag inte riktig i början men ju mer jag kör min Hva 256 desto mer gillar jag den.

  5. #15
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Alls inga problem om man inte når ner sittande på dynan så länge man är ung och frisk. Det är bara att glida lite till sidan så når man ner med tån. Det är en helt annan sak för oss stela gamla gubbar. Jag når ner med båda tårna samtidigt men det är inte var gång jag kommer ner med hälarna samtidigt.
    jag når bara ner med tåspetsarna på min supertenere,och det är inga problem,det går ju att sänka sadeln en tum,men då sitter jag inte lika bra

  6. #16
    Medlem Johan Ts avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Stockholm (Vendelsö)
    Inlägg
    77
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vad jag menar är ju att om du inte kör enduro så kan du sänka en Transalp några cm på fjädringen och dessutom ta ur några cm i sadeln, utan att du märker försämrade vägegenskaper. En endurohoj eller en som körs mycket i terrängen går det naturligvis inta att minska fjädrindsvägen på.
    Får man över huvud taget köra en offroadhoj som är så hög att man inte kan ha båda fötterna i marken vid landsvägskörning.
    Tror inte du skulle klara en uppkörning med din Husky, men den kanske inte är godkänd för gatan.
    Du har rätt i sak Olle det mesta går att utföra, (orsak och verkan). Ska försöka med ett förtydligande.

    Vad min tanke var att all börjar någonstans och då är det bättre att träna sig till en färdighet och kanske övervinna sin egen misstro. Har man uttömt den möjligheten bör man ge sig på nästa som i detta fall på fjädring och sadel och kontenta blir troligen nöjd förare. Men Jag tycker att alla korta personer bör ge höjden en chans för det är faktiskt en litet hinder att övervinna.

    Angående om det är lagligt att vara kort på en hög hoj tror jag att man inte ser på saken ur det perspektivet Tror mer det handlar om man är kapabel att framföra och hantera fordonet på ett säkert och betryggande sätt.

    Och faktiskt skall jag låta mitt högmod skalla och påstå att jag klarar av uppkörningen men troligen inte teorin!

    Ta inte illa vid Olle jag försöker skämta till det hela.
    //Johan

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Johan T Visa inlägg
    Du har rätt i sak Olle det mesta går att utföra, (orsak och verkan). Ska försöka med ett förtydligande.

    Vad min tanke var att all börjar någonstans och då är det bättre att träna sig till en färdighet och kanske övervinna sin egen misstro. Har man uttömt den möjligheten bör man ge sig på nästa som i detta fall på fjädring och sadel och kontenta blir troligen nöjd förare. Men Jag tycker att alla korta personer bör ge höjden en chans för det är faktiskt en litet hinder att övervinna.

    Angående om det är lagligt att vara kort på en hög hoj tror jag att man inte ser på saken ur det perspektivet Tror mer det handlar om man är kapabel att framföra och hantera fordonet på ett säkert och betryggande sätt.

    Och faktiskt skall jag låta mitt högmod skalla och påstå att jag klarar av uppkörningen men troligen inte teorin!

    Ta inte illa vid Olle jag försöker skämta till det hela.
    Jag tänkte mig inte riktigt för. Jag menade inte de riktiga Offroadhojarna utan mera de som borde kallas Allroad i stället. Se min nya tråd: MC-klasser

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Är det GS:en med twin du menar? Det finns/fanns väl även en GS med stånka?
    Nja! Den med twin kom inte förrän 2008 om jag inte tar fel. Den lilla GS:en 650 kom 1999/2000 som enstånka. Ska titta efter en en-stånka till våren för max 40 papp då nog radtvåan nog blir lite för dyr som beg. och nytt som man tappar fort värde på är ointressant. Behöver något smidigt att ersätta Yamahan med som funkar på grusväg då Yamahan trots sina fördelar fördärvar min rygg på detta underlag. Annars är Yamman en liten trivsamhoj tycker jag. Jag vill dock bestämma själv vilken väg jag vill ta och inte hojen!
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

Liknande ämnen

  1. Vilken offroad?
    Av Krokmark i forum Offroad
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-08-26, 11:58
  2. Offroad-bil.
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 15:44
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-18, 18:34
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 20:52
  5. Offroad???
    Av tomahs900 i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •