Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Provkört två ögonstenar idag!

  1. #1
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361

    Provkört två ögonstenar idag!

    Honda ST1100 vs BMW R1150 RT!

    Hondans motor är helt och hållet sagolik och komforten upplevde jag som hög, bekväm att köra och faktiskt inte så klumpig i låga hastigheter. Nackdelen ska väl vara turbulensen som skapas pga rutan och att den känns lite platsig.

    BMWns motor tilltalade mig inte lika mycket, skarpare och nästan lite obehagligt motorljud och att den tiltar åt höger kändes märkligt. Man satt mycket lägre i sadeln men den ska vara ställbar enligt försäljaren, annorlunda körställning än på Hondan. BMWs små finesser som ställbar sadel och ruta, ABS som standard och eluttag för GPS, mobiltelefon m.m var det som höjde betyget från mig. Skönt att kunna ställa rutan under färd och på så sätt nästan få bort all turbulens i högsta läget.

    BMWns växellåda var rena skrammellådan jämfört med Hondans, skrammel och klonk mest hela tiden.

    Summa summarum, sätt Hondas V4 i BMW R1150 RTs kropp och det är min drömmaskin!

    Står mellan någon av dessa inför våren 2011!

  2. #2
    En annan hoj som är värd att tänka på är ju Yamaha FJR 1300. Den har oxå elektriskt ställbar ruta.

  3. #3
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Priset hindrar väl dock? Kan sträcka mig upp till ca 65 000 kr. :-)

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    För min del skulle jag tveklöst välja Hondan. Har kört 10.000 mil med olika Boxermodeller men föredrar som sagt Hondan. En närmast oslagbar långfärdskomfort, låg bränsleförbrukning, billig försäkring och ett rimligt inköpspris. Inte mycket mer att önska sig...
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Mm, tufft val!

    Ska förhoppningsvis få möjlighet att provköra några fler modeller men dessa två har fastnat i mina tankar helt klart. Kan ju faktiskt vara ett dåligt exemplar jag fick köra av BMWn också, den hade trots allt gått nästan 7000 mil och var ganska tilltuffsad på sina ställen i karossen.

    ABS är ett krav, radio och annat lull-lull är ju ett önskemål man har då haha!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Det där med turbulens på Hondan finns ju botemedel emot som MRA-ruta t.ex. Skulle tveklöst välja en Honda för kvaliteten. Har dock själv en Suzuki GSX 1400 med liten vindruta som är en dröm att köra långt med tack vare motorn och komforten.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-10-08 klockan 22:09.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  7. #7
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Klonket i BMW-lådan kan du stryka som nackdel, man lär sig snabbt att växla ljudlöst 97% av gångerna.
    Tiltandet känns bara när du står stilla - vad än andra säger, påverkar det inte körningen alls.
    Sedan är det förstås en smaksak vad man tycker om - välj med hjärtat.

  8. #8
    Det finns ju BMW-touringhojar med 4:a oxå om man inte gillar boxern. Kanske du skulle provköra en sådan. Eller är dem i dyrare prisklass?

  9. #9
    Denna BMW med 4:a var ju inte så dyr
    http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_...3.htm?ca=2&w=3

  10. #10
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Denna BMW med 4:a var ju inte så dyr
    http://www.blocket.se/skaraborg/BMW_...3.htm?ca=2&w=3
    Mycket prisvärd skulle jag säga! Kräver dock en erfaren förare för att komma till sin rätt. Väger fyrahundra kilo fulltankad så det är en del att hantera. Efter några mils körning har man vant sig och den är som vilken hoj som helst att köra, bara ganska så mycket bekvämare. Ska bli kul att testa den på en riktig långkörning i sommar. Har inte kört den mer än 85 mil på en dag så här långt. Kändes dock hur bra som helst så det blir nog en sträckkörning från Hamburg även denna sommar. Var en lek på Pannan och den här lär inte vara sämre....
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-10-09 klockan 23:10.
    ~ Mats

    Min blogg

Liknande ämnen

  1. Re: Idag..
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-10-18, 08:14
  2. Provkört Tiger 800
    Av Susie i forum Touring
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 14:15
  3. Provkört Honda Silver Wing 600
    Av Susie i forum Scooter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 10:04
  4. Bra för idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 18:13
  5. Provkört BSA
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •