Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 25

Ämne: Bänkörning på ny hoj!

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Anledningen att man sätter luft och buller och sen bänkkör hd:s är att de är strypta från fabrik. Har läst nånstans att de stora twinarna (ej sporter) till och med mår dåligt av strypningen.
    Om du menar att de strypt luftgenomströmningen med flit genom motorn förstår jag att det påverkar motorn negativt och du vill öppna upp.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    För att klargöra ytterligare då, med "nya" grejer menar jag naturligtvis vitala rörliga delar som sas behöver "slitas in" så om motorn redan är inkörd och man tex ändrar avgasrör förgasare mm så behöver den inte köras in, bara varmköras innan man bromsar. Och det kan finnas många hästar att tjäna om motorn är långtifrån optimerad med de nya delarna.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Om du menar att de strypt luftgenomströmningen med flit genom motorn förstår jag att det påverkar motorn negativt och du vill öppna upp.
    Jo, det är anledningen och inte för att få massor med buller. De rouch-pipor jag kommer sätta på är inte så väldans högljudda eller jag menar det finns de som låter mycket värre.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Freda Visa inlägg
    För att klargöra ytterligare då, med "nya" grejer menar jag naturligtvis vitala rörliga delar som sas behöver "slitas in" så om motorn redan är inkörd och man tex ändrar avgasrör förgasare mm så behöver den inte köras in, bara varmköras innan man bromsar. Och det kan finnas många hästar att tjäna om motorn är långtifrån optimerad med de nya delarna.
    Vi förstod nog det!
    Men att köra in en hoj i bänk vad är vitsen med det! Kan man efterlikna den inkörning som rekommenderas på en liten stund i en bänk och till vilken kostnad?

    En inkörning ska ju göras utan att segdra en hoj och med varierande belastningar vid varierande varvtal och i början inte för höga. Och gör man det själv så är det gratis!

    Tillhör dem som tror att en inkörning ska ske försiktigt för att få lång hållbarhet på grejorna!
    Tror inte på hårdkörning från första km.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Vi förstod nog det!
    Men att köra in en hoj i bänk vad är vitsen med det! Kan man efterlikna den inkörning som rekommenderas på en liten stund i en bänk och till vilken kostnad?

    En inkörning ska ju göras utan att segdra en hoj och med varierande belastningar vid varierande varvtal och i början inte för höga. Och gör man det själv så är det gratis!

    Tillhör dem som tror att en inkörning ska ske försiktigt för att få lång hållbarhet på grejorna!
    Tror inte på hårdkörning från första km.
    Jo, jag håller med. Försöker variera hastighet och växel och varken tokvarva eller segdra.

  6. #16
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Jo, jag håller med. Försöker variera hastighet och växel och varken tokvarva eller segdra.
    Det lustiga med det hela är ju att motorerna är bänkkörda från fabrik

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Det lustiga med det hela är ju att motorerna är bänkkörda från fabrik
    Jo, men det är väl ändå mest för att kolla att grejorna funkar och kanske slipa bort de värsta "ojämheterna". Varför skrivs det annars om inkörning i instruktionsböckerna?
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Nja det här med inkörning av "gamla" skolan.... förr var det nog så att passningen mellan de olika delarna va ganska grov och därför krävdes en varsammare inkörning där man framförallt inte kör motorn "tokvarm" med dagens motorer är det helt andra toleranser och helt andra material så en ny motor körs in på i stort sett samma varvtal i 2 - 4 tim allt annat är bortkastad tid :P
    Och tokvarva GÖR MAN INTE! under den tiden....

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Nog ett intressant och riktigt påpekande! Men vad som är bortkastad tid kan nog diskuteras och man kan ju känna tillfredsställelse att köra in själv också och spara en slant för en bänkning är väl inte gratis.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  10. #20
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Nog ett intressant och riktigt påpekande! Men vad som är bortkastad tid kan nog diskuteras och man kan ju känna tillfredsställelse att köra in själv också och spara en slant för en bänkning är väl inte gratis.
    Nää det kostar en del,men jag förstår inte varför man ska bänka hojen?bortkastade pengar tycker jag,ska man ha ut mera effekt så måste man ju göra större ingrepp i motorn.Sedan är det ju många som tror att man lär bänka hojen bara för att man byter avgassystem,har då aldrig gjort på mina hojar,funkar kanon ändå.

Liknande ämnen

  1. Fråga om Bankörning
    Av Allaandranamnvarupptagna i forum Träffar & Körningar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 10:21
  2. Bankörning
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 14:06
  3. Bankörning och typ av hoj
    Av Mats Liifv i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-08, 15:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •