Sidan 5 av 7 FörstaFörsta ... 34567 SistaSista
Resultat 41 till 50 av 64

Ämne: Sista turen för i höst

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Halland
    Inlägg
    45
    hmm här är det 10 grader och sol.

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Coax Visa inlägg
    hmm här är det 10 grader och sol.

    Lite väl tidigt att lägga av då, men snart börjar ju de första vinterturerna här i mellansverige eftersom de nog har börjat i Umeå.

  3. #43
    Member
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tavastehus, Finland
    Inlägg
    51
    Än är det lite höst kvar. Det var fint här i Kronoberg idag men det bet lite i kinderna i morse. Jag tog crosshjälmen och glömde neoprenmasken imorse. När det är -3,9*C funkar inte mitt pinlockvisir i Shoei-integralhjälmen så värst vidare bra. Men crosshjälm med goggles och neoprenmask är OK, om man kommer ihåg att sätta på sig masken.
    Sen på eftermiddagen fick man svettas med foder i Rukka-stället när kvicksilvret pressades upp i +11,7*C av höstsolen.

  4. #44
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Oj, det var illa. Var det bromsprovet som gick fel?
    Hoppas skadorna läker fort och att han inte tappar sugen. Nästa år får han ta nya tag.
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Verkligen tråkigt!
    Var det något speciellt med underlaget eftersom dom var tre som åkte omkull, om jag förstått det rätt? Blir till att läka ihop och komma igen till nästa år, med ännu mer bromsträning. Just bromsning är det svåraste momentet i hojkörning. Det är många, många som delat Kais öde med en omkullkörning. Var det förresten med någon skolhoj eller var det med din hoj Phaedre?
    Jo, det verkar ha varit någor med underlaget eftersom en annan förrättare på plats berättade att Kai var tredje man att få släpp på samma ställe. Det var manöverbanan i 50. Just där man bromsar ner inför att svänga runt. Han körde skolhojen och inte min pärla som tur är. Fazern är ju "bara" på 600cc så den räcker ju inte till för uppkörningen.

    Hojarna som de har på körskolan är CB750, ingen ABS. Vilket jag kan tycka är helt ok. Det är väl bra att lära sig att köra utan och sedan bekanta sig med hjälpsystemen. Tänkte på något nån annan skrev här i tråden om bakhjulsdrivet. När jag tog bilkortet var bilskolebilen förstås framhjulsdriven men efter det har jag bara kört bakhjulsdrivet (och 4-hjulsdrivet). Vill inte ha något annat! I min BMW finns hjälpsystemen men nog är det roligt i alla fall! Fick lite släpp idag i kurva med alldeles för mycket grus på asfalten. Jag garvade men var samtidigt lättad över att jag hade 4 hjul på fordonet!
    Senast redigerat av Phaedre den 2010-10-16 klockan 00:38.
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Phaedre Visa inlägg
    Jo, det verkar ha varit någor med underlaget eftersom en annan förrättare på plats berättade att Kai var tredje man att få släpp på samma ställe. Det var manöverbanan i 50. Just där man bromsar ner inför att svänga runt. Han körde skolhojen och inte min pärla som tur är. Fazern är ju "bara" på 600cc så den räcker ju inte till för uppkörningen.
    Det var nog det som kan hända på asfalt om höstarna, det blir någon beläggning av mossa, lavar eller alger av något slag som inte syns men är skithal. Jag har råkat ut för det rätt många gånger på lågtrafikerade vägar. Det kan bli knepiga släpp, men det vanligaste är nog att när jag kör ut på vägen blir det en burn out när jag drar på som vanligt. Alltså närmast kanten.

    Antar att övningsbanan inte används hela dagarna så det kan vara en förklaring.
    Ove

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Glöm inte bort "svarthalkan" bara. Jag märkte inte av den vid en händelse för några år sedan på motorvägen utanför Grums då det tvärsläppte vid en omkörning. Hojen och jag gled ganska långt på vägen, men utan något annat än lite repor trots att farten var nog runt 90 .
    5-6 grader - nu på morgonen. Eventuellt en tur senare. Min Nolanhjälm klarar -12 innan det blir problem i den med imma.

  7. #47
    I dag blev det äntligen till en runda, jag har varit förkyld snart en månad och tidigare har det varit skitväder när jag har haft möjlighet. Det blev en sex sju mil men det var jättegott att äntigen komma ut en runda. Det var lite svalt om låren men ingen fara, till och med solen tittade fram. Jag får se om det var sista för året men det är bara vädret som styr det.
    Jan-Olov

  8. #48
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Även jag kom äntligen ut på en sväng igen Tror nog det finns hopp om fler turer innan snöslasket kommer. Ensam hojåkare var jag inte heller utan såg flera stycken på min färd.
    Dryga 10 + så frös gjorde jag inte.

  9. #49
    Jag tog min sista tur för året igår.
    Lite mulet men runt 10 grader varmt.

    Passade på att köra ett par extra mil på väg till firman som ser efter min kompis över vintern.

  10. #50
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    En fin hösttur idag i ganska fint väder med lite solglimtar och 9-10 grader varmt, från södra Värmland neråt Sjötorpstrakten med lite guidning av Ove där. Fick väl ihop ca 37 mil i allafall. De mindre asfaltvägarna var ju lite luriga här och var med en massa hala löv.

Liknande ämnen

  1. Höst
    Av Olle Å i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 16:14
  2. Sista turen
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 15:12
  3. Sista turen
    Av Gnistvändaren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 00:22
  4. Sista turen för året?
    Av PatrikAdolfsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 09:29
  5. SISTA TUREN.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •