Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 51 till 60 av 64

Ämne: Sista turen för i höst

  1. #51
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av lindor Visa inlägg
    Jag tog min sista tur för året igår.
    Lite mulet men runt 10 grader varmt.

    Passade på att köra ett par extra mil på väg till firman som ser efter min kompis över vintern.
    Sov gott "kompis"!
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  2. #52
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Jag vägrar ge upp. Så fort influensan (host-snörvel-host) har lagt sig så tar jag mig en tur..
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  3. #53
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Det naturliga och ursprungliga är alltid det bästa.
    Leta upp en lugn plats. Bakom utedasset brukar fungera för min del.
    Skruva ur alla lampor o slacka vajrarna.
    Töm bensintanken. (sparas till nästa år) Fyll på med lite olivolja o skaka hojen.
    Att tömma ur luften ur däcken är ingen ide´. Den pyser ut ändå.
    Nu är det bara att ösa över med löven du så mödosamt har krattat ihop från gräsmattan o gångar.
    Det blir nog vår igen...snyft
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  4. #54
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Det naturliga och ursprungliga är alltid det bästa.
    Leta upp en lugn plats. Bakom utedasset brukar fungera för min del.
    Skruva ur alla lampor o slacka vajrarna.
    Töm bensintanken. (sparas till nästa år) Fyll på med lite olivolja o skaka hojen.
    Att tömma ur luften ur däcken är ingen ide´. Den pyser ut ändå.
    Nu är det bara att ösa över med löven du så mödosamt har krattat ihop från gräsmattan o gångar.
    Det blir nog vår igen...snyft


    App-app-app..


    Nu höll Du nästan på att lura de stackars forumisterna.

    Självklart så ska batteriet laddas med miljövänlig grön-el till våren. Annars så är risken stor att man inte klarar besiktningens avgaskrav.

    Sedan så känner jag flera som skiftar bromsbeläggen: vänster-höger och tvärtom dvs bakåt - framåt. Se även till att vända på backspeglarna då och då under vintern så att de inte rinner ut i snön. Glas är ju en vätska..
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  5. #55
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Hoppla hoppla my dear Hunter
    Nu ska vi inte sätta oss på för höga pållar och förutsätta att övriga forumister är idioter eller Malmöiter. Därför tyckte jag inte att jag behövde komma med pekpinnar om det mest elementära i hur man övervintrar hojen. Det vet väl varje moppeunge att man måste vända på backspeglarna då och då.
    Senast redigerat av Chappy den 2010-11-04 klockan 03:40.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  6. #56
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Hoppla hoppla my dear Hunter
    Nu ska vi inte sätta oss på för höga pållar och förutsätta att övriga forumister är idioter eller Malmöiter. Därför tyckte jag inte att jag behövde komma med pekpinnar om det mest elementära i hur man övervintrar hojen. Det vet väl varje moppeunge att man måste vända på backspeglarna då och då.
    Bästa sättet för vinterförvaring är ju att tömma tanken, tappa ur oljan, släppa ur luften. Och framför allt hissa upp hojen i taket så bibehåller du fjädringen intakt och slipper att få ovala däck. Man skall byta luften helt varje vår för att luftmolekylerna förlora spänsten så småningom. Därför har en del börjat fylla däcken med gas i stället.
    Jag hade en Dominator för några år sedan, den jäkeln vände speglarna själv ibland. Anledningen till att man skall vända speglarna är att glas är faktiskt lite plastiskt och flyter lite grann neråt, vilket visar sig i att spegelbilden blir lite fel, men rättar sig vid en vändning.

  7. #57
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942

    Talking

    Hörde talas om en som även skiftade polerna i batteriet, generatorn och startmotorn. Tydligen så fördubblar man livslängden på alltihopa, trodde han. Han specialbeställde speglar och lampor från Australien bland annat.

    Tyvärr så blev han påkörd när han svängde vänster och hojen blinkade höger...
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  8. #58
    Medlem Mannemans avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västra blekinge
    Inlägg
    11
    Ställde hojen igår, inte kul alls blev dock lite lättare av att jag körde en sväng innan jag ställde den och höll på att frysa ihjäl.
    Nu står den på altanen så att jag kan gå och titta/sitta på den när livet känns tungt under denna svarta, kalla och blöta årstiden.

  9. #59
    Member
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Tavastehus, Finland
    Inlägg
    51

    När övergår höstturerna i vinterturer?

    Idag är det knappt så kvicksilvret (får man skriva det för alla miljömuppar?) orkar över noll. Ska jag ta mig nånstans är det den förvuxna moppen (citat Räven) som gäller. Idag är det träningsdag så jag måste till dojon om det ska bli tränat karate idag. Frågan inställer sig, när övergår höstturerna i vinterturer? styrs det av temperaturen eller nederbörden . Det fnykte lite vita flingor tidigare på dagen när jag var ute med Viveca Sten i skogen.
    Fast behovskörning kanske inte räknas som en "tur" även om jag njuter av varenda meter.

    Resan t.o.r Emmaboda igår kväll (10/11) var knappast en njutning. Lützen dimma, regn med insllag av snö, svidande ögon och visiret nedkletat av grus som framhjulet kastat framåt och fartvinden kastat tillbaka i ansiktet. Men vad gör det, efter sådana körningar kan man skänka en tanke till sommarens soliga utflykter som man minns med glädje.
    Senast redigerat av Hasselman den 2010-11-11 klockan 18:35.

  10. #60
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Burr, är lite frusen. Hojturerna bytts mot stunder hos vedpannan, Svullna moppar har sina fördelar beroende på väglag, så det va inget förnedrande i det uttrycket.
    Jan

Liknande ämnen

  1. Höst
    Av Olle Å i forum Touring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-09-14, 16:14
  2. Sista turen
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-08-29, 15:12
  3. Sista turen
    Av Gnistvändaren i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 00:22
  4. Sista turen för året?
    Av PatrikAdolfsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 09:29
  5. SISTA TUREN.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •