Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Fästa tygmärke

  1. #1

    Fästa tygmärke

    Har fått ett fint tygmärke av en kompis som jag funderar fästa på min skinnjacka. Nå större slöjdexpert är jag inte, så att sy känns inte så skoj. Kan man limma fast det? Och i så fall med vilken typ av lim?

  2. #2
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Blir nästan alltid bättre att sy. Inte så jobbigt är det häller...

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av nippe Visa inlägg
    Blir nästan alltid bättre att sy. Inte så jobbigt är det häller...
    Jo, jag misstänkte nästan det. Får ta de nå gång när man har god tid på sig och skaffa fram bra nål och nå björntråd.

  4. #4
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Jag ska också sätta mig att sy på några Vulcan-märken. Men det får bli ett vinterprojekt. Har inte sytt sedan jag gick i mellanstadiet för 35 år sedan. Jo, som fartygsvärd har jag sytt ett och annat ögonbryn också. Det är väl ungefär samma sak, så det ska nog gå bra. Gäller bara att få det rakt... Särskilt det stora ryggmärket (Vingen).

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Dubbelhäftande lim eller häftapparat då?

  6. #6
    Lämna in märket och jackan till en sömmerska eller någon som renoverar möbler. Garanterat bättre resultat och väl värt ett par hundringar. Att limma är väl bra ett tag men sen börjar det att släppa och då har limmet påverkat lädret.

  7. #7
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Lämna in märket och jackan till en sömmerska eller någon som renoverar möbler. Garanterat bättre resultat och väl värt ett par hundringar. Att limma är väl bra ett tag men sen börjar det att släppa och då har limmet påverkat lädret.
    Hm, kanske det är bäst att lämna bort jobbet till någon som vet vad det handlar om. Men man vil ju klara själv...

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    2 172
    en skomakare borde kunna sy fast märken i läder

  9. #9
    Medlem Peos avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    79
    Om ni ska ge er på att sy i skinn så skaffa då en nål som är gjord för att sy i skinn med.
    Med en vanlig synål kommer ni nog fundera på att skänka bort skiten innan ni är klara
    En riktig nål för att sy i skinn med heter skärnål och är suverän att sy i skinn med.
    Senast redigerat av Peo den 2010-10-01 klockan 22:32.

  10. #10
    Medlem 780615s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Sörmland
    Inlägg
    15
    Om jag är modern med en GoreTex jacka då? vill ju inte att jag punkterar och det börjar läcka in?
    Alla tips välkomna.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •