Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Synligheten är avgörande.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Synligheten är avgörande.

    Hände mig idag då jag skulle köra ut på E45:an. Från vänster kom en liten röd bil på lagom avstånd , så jag lätt kunde köra ut. Vägen går lite uppåt så jag såg inte med detsamma en scootermc mellan mig och bilen. Scootern och föraren hade exakt samma färg som vägbanan och försvann visuellt. Hade varken varselväst eller ljuset tänt.
    Några minuter senare såg jag en mötande cyklist som var klädd i varselfärgade arbetskläder. Tala om motpoler.

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Jag upplever att jag syns bättre å får mer respekt i trafiken med väst. Har västen sen blå text på ryggen blir bakifrån kommande mer försiktiga.
    Jan

  3. #3
    Jag har en väst som tyvärr aldrig blivit använd. Men nästa år ska jag försöka va duktigare använda den.

  4. #4
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Kör med väst hela tiden sedan jag började pendla till jobbet. Märkte en tydlig skillnad i trafiken i samband med att folk kom tillbaka från semestern. Köpte faktiskt en ny igår som har dragkedja istället för kardborreband som stängning. Plus att den sitter lite tightare och fladdrar mindre.

  5. #5
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Jag köpte två gula reflexer (band med kardborre) på Lidl som jag fäst på armarna. De har lysdioder som blinkar med rött sken (eller fast sken) om man så önskar.
    Det blinkar som en julgran när jag kör hem på Essingeleden på kvällen från jobbet, men det syn bra!
    Har även sett en sådan väst på någon nätbutik som har lysdioder i västen.

  6. #6
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Jag kör med bifogad jacka. Nu har jag bara haft mitt kort drygt ett år och har inte för många mil bakom mig. Men jag måste säga att jag har inte en gång känt att andra trafikanter inte har uppmärksammat mig.

    Vad jag däremot tycker är riktig obehagligt är att nästan alltid när jag är ute och kör så det någon jä... bilist som skall upp i röven på en. Och skulle man då behöva bromsa så blir det att göra flugorna sällskap som frontfigur
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #7
    Medlem Jonas76s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    249
    Väst eller inte väst, det kommer alltid att finnas såna som vill köra över mig och dig. Exempel: Färdtjänstbuss står och väntar på grönt för att köra RAKT fram på huddingevägen, jag ska svänga av höger till glömstavägen. Färdtjänstbuss tycker plötsligt att han inte vill köra rakt fram längre utan kör över heldraget och kastar sig framför mig då det var grönt för högersväng. Han tittar till och med rakt på mig och ser uppenbarligen att jag kommer där men väljer att köra ändå. Nu hann jag sakta ner i tid och släppte han...kontentan då, färgglad väst hade nog inte hjälp mig om jag inte vart lite vaken där.

    Jag kör utan väst och kommer att fortsätta göra det.
    KTM 950SM

  8. #8
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av ducati snubben Visa inlägg
    Väst eller inte väst, det kommer alltid att finnas såna som vill köra över mig och dig. Exempel: Färdtjänstbuss står och väntar på grönt för att köra RAKT fram på huddingevägen, jag ska svänga av höger till glömstavägen. Färdtjänstbuss tycker plötsligt att han inte vill köra rakt fram längre utan kör över heldraget och kastar sig framför mig då det var grönt för högersväng. Han tittar till och med rakt på mig och ser uppenbarligen att jag kommer där men väljer att köra ändå. Nu hann jag sakta ner i tid och släppte han...kontentan då, färgglad väst hade nog inte hjälp mig om jag inte vart lite vaken där.

    Jag kör utan väst och kommer att fortsätta göra det.
    Ifrågasatt förarens kompetens? Javisst, hövligt men bestämt med betoning på BESTÄMT!

    J*vla rikspuckon det finns i trafiken alltså. Redan under mina första turer så var det självklart att en Volvo-kärring skulle häva sig ut framför mig när hon hade väjningsplikt och jag skulle rakt fram i en T-korsning!

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Frånsett alla argument hit eller dit så syns en varselväst i de flesta lägen bäst. Den kan dessutom vara ett avgörande argument i en tvist i ett trafikmål.

  10. #10
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Varselväst behöver inte vara tråkig, sätt lite text på den vet ja.
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •