Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 27

Ämne: Synligheten är avgörande.

  1. #11
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Har inget emot västar, men bemödar mig inte med att trä på en själv då jag inte tror den hjälper. Problemet med att bilister inte uppmärksammar hojar är i min mening inte visuellt utan mentalt. En ofokuserad bilsts varseblivning är reducerad till att endast registrera hot, tex bilar eller långtradare. Hojar passar inte in i hotbilden. Prova att åka runt viftandes med en K-pist eller åk spritt språngande naken, då lär tillome gamla Agda med gråstarr lägga märke till er. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Är du 60+, så kan Räven fixa fram mycket fina sådana.

  3. #13
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    En ofokuserad bilsts varseblivning är reducerad till att endast registrera hot, tex bilar eller långtradare. Hojar passar inte in i hotbilden.
    Precis!

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Har inget emot västar, men bemödar mig inte med att trä på en själv då jag inte tror den hjälper. Problemet med att bilister inte uppmärksammar hojar är i min mening inte visuellt utan mentalt. En ofokuserad bilsts varseblivning är reducerad till att endast registrera hot, tex bilar eller långtradare. Hojar passar inte in i hotbilden. Prova att åka runt viftandes med en K-pist eller åk spritt språngande naken, då lär tillome gamla Agda med gråstarr lägga märke till er. =)

    Har hört mer än tillräckligt många uttalanden och reaktioner från yrkeschafförer, övriga trafikanter uppmuntrade tillrop vad man syns bra, poliser och mina egna erfarenheter som alla går ut på att en motorcyklist syns bättre med varselväst.

    Förstår inte vad nackdelen skulle vara med att bära varselväst då min sitter kvar på jackan hela tiden och är inte till besvär på något sätt.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Misstänker att det i själva verket handlar om FÅFÄNGA att inte ta på sig en varselväst.

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Misstänker att det i själva verket handlar om FÅFÄNGA att inte ta på sig en varselväst.

    Tror du har rätt. Skulle misstänka att de som har minsta västanvändandet är de som kör customhojar och dem som kör sporthojar. I de bägge kategorierna misstänker jag det finns en hel del som är måna om en tuff attityd. Men det är ju bara min teori, vad tror ni?

  7. #17
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Jag är fullständigt övetygad om att hade vi satt varselvästar på rådjur och älgar så hade hade viltolyckorna minskat dramatiskt. Oberoende om vi ser en älg som ett hot eller ej....

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Jag är fullständigt övetygad om att hade vi satt varselvästar på rådjur och älgar så hade hade viltolyckorna minskat dramatiskt. Oberoende om vi ser en älg som ett hot eller ej....
    Jo, såg dem satt GPS-sändare på en del älgar i forskningssyfte. Tänk om alla hade det och det hela var kopplat till nå varningssystem

  9. #19
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Har hört mer än tillräckligt många uttalanden och reaktioner från yrkeschafförer, övriga trafikanter uppmuntrade tillrop vad man syns bra, poliser och mina egna erfarenheter som alla går ut på att en motorcyklist syns bättre med varselväst.

    Förstår inte vad nackdelen skulle vara med att bära varselväst då min sitter kvar på jackan hela tiden och är inte till besvär på något sätt.
    Jag tror inte du läste mitt inlägg, som du citerade, tillräckligt noggrant.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jag tycker att varselvästen fungerar bra där andra trafikanter ser mig på längre avstånd än annars, men...

    Den bilist som fick mig på fall i Askersund häromsistens såg mig tidigt men registrerade inte att det var hon som skulle lämna företräde. Hade jag däremot kommit med stor hejans lastbil hade hon nog varit mera på tå än när det bara var en MC.

    Har haft många incidenter där bilister anser att dom har företräde gentemot MC pga att dom kör bil. Dom har svårt att inse att jag på MC är lika många som han i bilen och kanske har lika bråttom.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •