Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bensinkran på äldre Suzuki?

  1. #1
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361

    Bensinkran på äldre Suzuki?

    Hej! Det börjar bli dags för vinterförvaring och alla säger ju att man måste vrida bensinkranen till OFF, nu är det så att min Suck från -82 har tre lägen benämnda ON, RESERVE och PRIME men inget OFF. Vilket läge ska jag vrida bensinkranen till? Bonuspoäng till den som kan svara på vart pluggarna för att tömma förgasarna sitter? :-S

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Hej! Det börjar bli dags för vinterförvaring och alla säger ju att man måste vrida bensinkranen till OFF, nu är det så att min Suck från -82 har tre lägen benämnda ON, RESERVE och PRIME men inget OFF. Vilket läge ska jag vrida bensinkranen till? Bonuspoäng till den som kan svara på vart pluggarna för att tömma förgasarna sitter? :-S
    Med den typen av kran gäller on som off så länge du inte kör motorn = gör ingenting.

    Om du sen kör alla torra och fina dagar så behöver du inte fundera på vinterförvaring. Några månader kan dom stå om allt funkar som det skall, batteri håller laddning o.s.v.
    Ove

  3. #3
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Så det är alltså inte hela världen om förgasarna innehåller bensin över vintern? Kommer tyvärr inte ha möjlighet till varmgarage. :-(

  4. #4
    Mc-Bosse
    Gäst
    Min Kawa från 81 stod hela vintern utomhus under tak. Det enda jag gjorde var att jag fyllde tanken med bensin på hösten för att undvika kondens i tanken. Krångla inte till det. ON blir inte ON förrän kranen öppnar av vakuumet från en av förgasarna vilket bara sker när motorn är igång. Jag kör PRI (som öppnar kranen utan vakuum) i 30 sek innan jag startar om motorn stått över natten för då smäller den igång ögonblickligen på alla fyra. Troligtvis tänder den dåligt annars för att där inte är bensin i förgasarna så det räcker och det tar tid att få bensin så det räcker om kranen öppnar av vakuumet först när motorn ska startas.

    Tömma förgasarna gör du genom att lossan skruven/muttern i botten på förgasaren. Koppla en slang först. Men tömma förgasarna ser jag bara som onödigt och helt meningslöst.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-09-26 klockan 19:02.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Så det är alltså inte hela världen om förgasarna innehåller bensin över vintern? Kommer tyvärr inte ha möjlighet till varmgarage. :-(
    Jag ser ingen nackdel i att hojen får stå kallt. Inne värmen blir det avdunstning bl.a. i förgasarna och det kan hända mer med soppan. Se bara tiill att ha full tank för att undvika kondens. Undrehållsladdning av batteri om du inte kör för oladdat batteri kan frysa sönder. Gör sen som Bosse när du startar upp så går nog allt bra.
    Ove

  6. #6
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Kanon, tack så mycket!

    Batteriat är inne i värmen på underhållsladdning, pärlan är tvättad och avfettad så gott det går och fick stå och torka öppet på logen innan jag for tillbaka till Stockholm, farsan skulle täcka över den i morgon. Glömde fylla tanken men får väl göra det nästa gång det bär iväg hemöver, vilket troligtvis blir i slutet på Oktober.

Liknande ämnen

  1. Yamaha XT stått i 2 år, bensinkran
    Av Bo Erik i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-07-13, 08:56
  2. Däck med mönster av äldre typ?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-08-14, 11:58
  3. Bensinkran till VN800 Classic
    Av nauska i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-09, 07:13
  4. Äldre artikel, hur gör jag?
    Av on2wheel i forum Om hojen.nu
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 19:02
  5. Äldre.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 19:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •