Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Viltolyckor och ansvar

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Viltolyckor och ansvar

    Nu är ju tiden kommen för lite extra uppmärksamhet i skymningen, då de flesta vilda djur rör på sig.
    Jag har ofta framfört åsikten att om inte jägarlobbyisterna fått sin vilja fram och hållit ner varg och lodjursstammarna till förmån för älg och rådjur, så skulle många dödsolyckor varje år undvikas. Alltså borde ju jägarna ställas till svars för dödsolyckorna.
    Blir jag jagad nu???????????

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Nu är ju tiden kommen för lite extra uppmärksamhet i skymningen, då de flesta vilda djur rör på sig.
    Jag har ofta framfört åsikten att om inte jägarlobbyisterna fått sin vilja fram och hållit ner varg och lodjursstammarna till förmån för älg och rådjur, så skulle många dödsolyckor varje år undvikas. Alltså borde ju jägarna ställas till svars för dödsolyckorna.
    Blir jag jagad nu???????????
    I Örebro län har vi redan haft massvis med viltolyckor, mest med rådjur men även älg. Över tusen olyckor i Örebro län bara i år redan!
    Var ute igår kväll och körde hem i mörker och det var påtagligt vad lungt trafiken gick på vissa utsatta ställen som är kända vilttillhåll. Men vargar vill vi inte ha, helst inga alls men däremot mer jakt på framför allt på rådjur och älg.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-09-25 klockan 12:10.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Nu är ju tiden kommen för lite extra uppmärksamhet i skymningen, då de flesta vilda djur rör på sig.
    Jag har ofta framfört åsikten att om inte jägarlobbyisterna fått sin vilja fram och hållit ner varg och lodjursstammarna till förmån för älg och rådjur, så skulle många dödsolyckor varje år undvikas. Alltså borde ju jägarna ställas till svars för dödsolyckorna.
    Blir jag jagad nu???????????
    Tycker int man kan skylla på jägarna.Då skyller jag mer på förarna,som är blinda

  4. #4
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Nu är ju tiden kommen för lite extra uppmärksamhet i skymningen, då de flesta vilda djur rör på sig.
    Jag har ofta framfört åsikten att om inte jägarlobbyisterna fått sin vilja fram och hållit ner varg och lodjursstammarna till förmån för älg och rådjur, så skulle många dödsolyckor varje år undvikas. Alltså borde ju jägarna ställas till svars för dödsolyckorna.
    Blir jag jagad nu???????????
    Eller snarare djuraktivisterna som hindrar jägarna från att hålla nere viltstammarna på ett kontrollerat sätt, viket ju varg och lo inte gör..
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    En stor älgtjur stod mitt på grusvägen idag när jag ledde en grupp i de Uppländska skogarna. Dessbättre hade han väntat med att ställa sig där mellan gruppen som åkte några minuter före och oss. Om han bara klivit upp, som dom brukar göra, är man ofta chanslös. Höll en rimlig fart och hann stanna så att han i lugn och ro kunde fortsätta sin avbrutna skogspromenad....
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Alltså borde ju jägarna ställas till svars för dödsolyckorna.
    Blir jag jagad nu???????????
    Nejdå Olle. Du blir inte jagad. Inte älgarna heller för tilldelningen till jaktlagen bara minskar för det finns tydligen för lite älg i skogen. Dom har väl flyttat ut på vägarna istället.

    Rådjur finns heller inget överflöd av i mina trakter. Kanske beror det på att dom lodjur (som inte finns?) har skattat stammen hårt. Rävjakt verkar gått ur modet och räven tar ju också en massa rådjurskid.

    Dom djur som jag oroar mig mest för ute på vägen är hjort och svin. men dom finns inte i mina jaktmarker så jag kan inte hjälpa till att minska stammarna.
    Ove

  7. #7
    Mange
    Gäst
    Jag var ute och körde i urskogarna här i skåne i går och precis efter en lång härligt svepande kurva sprang ett gäng vildsvin ut på vägen. Det var nära att jag hjälpte jägarna att hålla nere vildsvinsstammen men det gick fint. Besviken dock på att det inte blev vildsvinsstek till middag

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    Besviken dock på att det inte blev vildsvinsstek till middag
    Tycker inte du ska vara besviken på det. Den steken hade nog blivit onödigt dyr. För resten är det såsen som är godast!
    Ove

  9. #9
    Mange
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Tycker inte du ska vara besviken på det. Den steken hade nog blivit onödigt dyr. För resten är det såsen som är godast!
    haha det har du rätt i. Jag ska festa med sås o potäter istället o vara glad över att jag inte prickade svinet denna gång.

  10. #10
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Älgjakt i kombination med folk som är ute i naturen som exempelvis svampplockare stressar också viltet.
    Har själv krockat med en älg för många år sedan, fast då körde jag en Volvo 245. Bilen fick bärgas bort och älgen nödslaktas med kniv.

    Någon jägare sa en gång, att om folk visste hur mycket vilt det finns i naturen skulle de köra betydligt saktare!

Liknande ämnen

  1. Viltolyckor farliga för MC-förare
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-25, 16:10
  2. Viltolyckor
    Av honda500 i forum MC-kort
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 22:35
  3. Mopedkörning och ansvar
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 07:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •