Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 40

Ämne: Hjälmfråga (livslängd)

  1. #11
    På jobbet byts skyddhjälmarna ut vart femte år ungefär. Skyddsvästarna av kevlar byts också ut med fem till sex års intervall. Anledningen ska vara att materialen åldras och förlorar sin skyddseffekt.

  2. #12
    Mange
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Freda Visa inlägg
    Den luktar illa

    Nee skämtåsido all plast bryts ner av solljus uvljus.... så 5 år är väl för att vara på den säkra sidan.
    Alla andra sa att det luktade friskt när vi var ute och körde, jag fattade ingenting, luktade ju lika illa som alltid

    Hjälmen i fråga var hightech på sin tid och när jag vägde den idag så stod vågen på
    1212g. Svårt att hitta en lika lätt hjälm idag, men samtidigt är jag ju medveten om att tekniken går framåt. Pratade med en hjälmåterförsäljare och han kunde inte säga vad skillnaden på min och en ny var, argumentet vikt höll inte och enligt honom skulle komposithjälmar inte åldras lika mkt som plast. Men han ville ändå att jag skulle ha en ny hjälm för säkerhets skull.

    Jag kan ju säga att jag lär behöva en så säker hjälm som möjligt om jag kommer hem med en ny hjälm också, speciellt nu när frun kollar in nya möbler
    Senast redigerat av Mange den 2010-09-25 klockan 16:46.

  3. #13
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Mange, har du kollat frigoliten i hjälmen?

    Risken finns att den kan vara i ett helt annat skick än vad du tror....
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #14
    Mange
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Mange, har du kollat frigoliten i hjälmen?

    Risken finns att den kan vara i ett helt annat skick än vad du tror....
    Ja, hjälmen är förmodligen inte i det skick som jag vill att den ska vara. Förmodligen är det bäst att investera i en ny hjälm. Det får bli en "hjul-klapp" till mig själv.
    Senast redigerat av Mange den 2011-02-13 klockan 17:43.

  5. #15
    Tre år max, sedan byter jag. Att tumma på säkerheten för att spara en slant är ren idioti.

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Duke Visa inlägg
    Tre år max, sedan byter jag. Att tumma på säkerheten för att spara en slant är ren idioti.
    Kan bara instämma! Vid den tidpunkten brukar det vara dags för ett byte, som jag ser det. Används rätt många timmar under ett år om man kör 1.500 till 2.000 mil/år...
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #17
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    en följdfråga
    om man förvarar hjälmen svalt i en mörk garderåb,oanvänd, hur länge håller den då?
    Har 6 hjälmar men bara en huvud, så vissa av dom blir liggandes länge innan deras tur kommer (olika färger för olika tillfällen ) Hur länge har återfölsäljaren hjälmen liggande innan han blir tvungen att plocka bort den?

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    en följdfråga
    om man förvarar hjälmen svalt i en mörk garderåb,oanvänd, hur länge håller den då?
    Har 6 hjälmar men bara en huvud, så vissa av dom blir liggandes länge innan deras tur kommer (olika färger för olika tillfällen ) Hur länge har återfölsäljaren hjälmen liggande innan han blir tvungen att plocka bort den?
    Jag (OBS! jag) tror att du kan med den förvaringen kan betrakta dom som lika säkra som när dom var nya tills dom kan ställas ut på museum om några hundra år. Den farligaste fienden mot materialen är ljus och slitage. Plast torkar inte ut som naturmateral som blir sköra av den anledningen.
    Ove

  9. #19
    Det beror ju en hel del på vad för material det är. En sk "plasthjälm" som vi flesta har(rena plasthjälmar finns väl inte i stort sett idag, men nån slags komposittjosanblandning) har väl en hållbarhet på 3-4 år. En "glasfiberhjälm" typ Arai har en livslängd på ca 5-6 år.

    Förmodligen säkerhetsgränser och man kan kanske rucka på gränserna med ett eller två år?

    Ganska intressant det där med hur dom förvaras.(tänkte nu på butik) Är inte säker, men har för mig att det är lite som med däck, tar man ut dom och använder dom i solljus osv så är det då åldringsprosessen börjar. Då vet jag ju inte om det är ett påhitt från leverantörer med "gamla" hjälmar. Dock så tror jag att det ligger lite sanning i det.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Ingen lär kunna svara precist på frågan, handlar väl om användning, skötsel, förvaring osv. Samt kvalite, gissningsvis.
    Själv byter jag hjälm när jag börjar misstro hjälmens säkerhet. Men det har alltid gått bra att sälja den gamla hjälmen vidare, dock med lite dåligt samvete...
    Det finns människor därute som litar på sin tur, märkligt nog.

Liknande ämnen

  1. Livslängd på ditt batteri?
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-07-04, 06:48
  2. nya hojar(livslängd)
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 12:21
  3. Bensin livslängd
    Av Nina i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 07:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •