Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 40

Ämne: Hjälmfråga (livslängd)

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Det beror ju en hel del på vad för material det är. En sk "plasthjälm" som vi flesta har(rena plasthjälmar finns väl inte i stort sett idag, men nån slags komposittjosanblandning) har väl en hållbarhet på 3-4 år. En "glasfiberhjälm" typ Arai har en livslängd på ca 5-6 år.

    Förmodligen säkerhetsgränser och man kan kanske rucka på gränserna med ett eller två år?

    Ganska intressant det där med hur dom förvaras.(tänkte nu på butik) Är inte säker, men har för mig att det är lite som med däck, tar man ut dom och använder dom i solljus osv så är det då åldringsprosessen börjar. Då vet jag ju inte om det är ett påhitt från leverantörer med "gamla" hjälmar. Dock så tror jag att det ligger lite sanning i det.
    Glasfigerarmerad plast som hamnar ute i naturen har en nedbrytningstid på 20.000 år enligt uppgift jag tagit del av. Hur man klockat detta vet jag inte men kanske ändå något att tro på. En hjälm som förvaras utomhus i sol, regn och frost blir nog skörare i skalet inom dom tidsramarna som oftast anges. Men är det någon som vill sätta en sån utehjälm på skallen?

    Komposit kan vara lite lurigare än ren polyester. Det framgår sällan vad som ingår i blandningarna. Hemligt antar jag?
    Ove

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Det beror ju en hel del på vad för material det är. En sk "plasthjälm" som vi flesta har(rena plasthjälmar finns väl inte i stort sett idag, men nån slags komposittjosanblandning) har väl en hållbarhet på 3-4 år. En "glasfiberhjälm" typ Arai har en livslängd på ca 5-6 år.

    Förmodligen säkerhetsgränser och man kan kanske rucka på gränserna med ett eller två år?

    Ganska intressant det där med hur dom förvaras.(tänkte nu på butik) Är inte säker, men har för mig att det är lite som med däck, tar man ut dom och använder dom i solljus osv så är det då åldringsprosessen börjar. Då vet jag ju inte om det är ett påhitt från leverantörer med "gamla" hjälmar. Dock så tror jag att det ligger lite sanning i det.
    Jag tror nog som du, samt hur vet vi att hjälmen jag köper är helt färsk den har legat på lager hos tillverkaren grossisten handlaren, skulle den då börja åldras bara för att jag har köpt den. Det är när hjälmen börja användas.
    Jan-Olov

  3. #23
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Jag har då haft min schubert S1 i 5år och tänker absolut inte byta ut den ännu,är i nyskick och fyller garanterat sin funktion ännu.Tror ju knappast det skiljer på liv och död mot en ny.Vid en riktigt hård smäll mot skallen så är det ju inte huvet som går sönder i hjälmen utan hjärnan som går sönder i huvet.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-03-29 klockan 19:43.

  4. #24
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Borde det inte någon inom branchen ha testat och jämfört hjärmarna vid olika åldrar/slitage? Vi svenska älskar ju att testa allt. Om inte annat så har väl tyskarna gjort det?
    Våga vägra "Hen"!!

  5. #25
    Jag tror inte att en hjälm i gott skick som är 6 år gammal är så mycket sämre än en som är tre år. En som däremot är två år och skadad ska nog bytas ut på en gång. Om hjälmfabrikanternas rekommendationer var så viktiga av säkerhetsskäl så skulle dom knappast sälja ut hjälmar som inte är färska utan skrota dom på en gång. Deras rekommendationer beror nog mer på viljan att sälja mer än säkerhet.

    Fem sex år är nog knappast något problem med rätt skötsel speciellt då dom oftast bara används halva året.

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag tror nog som du, samt hur vet vi att hjälmen jag köper är helt färsk den har legat på lager hos tillverkaren grossisten handlaren, skulle den då börja åldras bara för att jag har köpt den. Det är när hjälmen börja användas.
    Jag undrar om inte dom faktiskt har börjar med nån slags datummärkning nu på hjälmarna? Märkningen sitter då förmodligen på remmen.

    Sen rekommenderar dom ju, att tappar man hjälmen i backen så ska man byta ut den. Tror jag skulle få köpa en ny varje månad?

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Glasfigerarmerad plast som hamnar ute i naturen har en nedbrytningstid på 20.000 år enligt uppgift jag tagit del av. Hur man klockat detta vet jag inte men kanske ändå något att tro på. En hjälm som förvaras utomhus i sol, regn och frost blir nog skörare i skalet inom dom tidsramarna som oftast anges. Men är det någon som vill sätta en sån utehjälm på skallen?

    Komposit kan vara lite lurigare än ren polyester. Det framgår sällan vad som ingår i blandningarna. Hemligt antar jag?
    Nu blir man ju förvirrad av alla material som finns i hjälmarna. Finns det rena komposithjälmar och plasthjälmar. Är inte dom en blandning av enbart dessa material?

    Sen ska man ju faktiskt inte glömma bort inredning och innermaterialet. Nästan lika viktigt när man vurpar vad gäller stötdämpning osv.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Nu blir man ju förvirrad av alla material som finns i hjälmarna. Finns det rena komposithjälmar och plasthjälmar. Är inte dom en blandning av enbart dessa material?

    Sen ska man ju faktiskt inte glömma bort inredning och innermaterialet. Nästan lika viktigt när man vurpar vad gäller stötdämpning osv.
    Jodu! Förvirringen är stor även hos mig. Glasfiber och poyester är ju också en komposit egentligen. Men det kan vara andra plaster och fibermaterial som kolfiber eller växtfiber som används och eftersom det inte resovisas ..?

    Inredningen består väl numera i dom flesta hjälmarna av frigolit av samma typ och tillverkning som ligger i lådan till nya TV;n. Råkar man trampa på en sån bit så blir den mjuk och samma sak händer med frigoliten i hjälmen om den får en hård smäll eller kläms till för att förbättra passformen. Slitage som gör att den blir mjuk eller smular = kasserad hjälm. Övrig inredning och hakremmen gäller samma - slitet = kassation.

    Om jag körde speedway eller cross eller liknande skulle nog inte hjälmen överleva säsongen men om jag bara körde typ ett par hundra mil /år och använde buff över håret konsekvent skulle jag inte tveka att använda hjälmen 20 år.
    Ove

  8. #28
    Medlem Mr.Peters avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    378
    Lita inte för mycket på hjälmarna,vid en rejäl smäll knäcker man nacken först.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Försäkringsbolagen tar inga risker. Har fått två nya hjälmar av Länsförsäkringar, dock den ena med självrisk på 1500. Bägge var väl 4-5 år gamla.
    Att tappa hjälmen i backen gör väl inget, men har man slagit i skallen ordentligt, så är det nog bäst att byta hjälmen.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jodu! Förvirringen är stor även hos mig. Glasfiber och poyester är ju också en komposit egentligen. Men det kan vara andra plaster och fibermaterial som kolfiber eller växtfiber som används och eftersom det inte resovisas ..?

    Inredningen består väl numera i dom flesta hjälmarna av frigolit av samma typ och tillverkning som ligger i lådan till nya TV;n. Råkar man trampa på en sån bit så blir den mjuk och samma sak händer med frigoliten i hjälmen om den får en hård smäll eller kläms till för att förbättra passformen. Slitage som gör att den blir mjuk eller smular = kasserad hjälm. Övrig inredning och hakremmen gäller samma - slitet = kassation.

    Om jag körde speedway eller cross eller liknande skulle nog inte hjälmen överleva säsongen men om jag bara körde typ ett par hundra mil /år och använde buff över håret konsekvent skulle jag inte tveka att använda hjälmen 20 år.

    Ja, sorry missförstånd....självklart är ju allt i princip frigolit. Tänker nu mer på hjälmens uppbyggnad invändigt och utåt. En kamrat som jag respekterar kunskapen hos sa skämtsamt(fast på allvar) en gång: - "Det finns bara två hjälmar man kan ha, en ny Arai eller en begad Arai"
    Jag köpte hjälmar av billigare märke förr eftersom jag tog död på inredningen i fom av utnötning och.....jah, har du luktat i en fem år gammal svettinpyrd hjälm

    Hade en liten period med några duttningar i backen, en gång vinter när bakbromsen frös på en Suka 250, en gång på vintern mitt på Kungsgatan i Luleå med en Varadero samt en gång på Motoparkbanan i södra Finland på en Kawa 636. Alla dessa gånger duttade jag i backen och var borta/avsvimmad några sekunder. Helty enkelt pga studseffekten.

    Sen dess har jag köpt Arai-hjälmar(jo, fast jag har ju flera andra märken också). Hjälmarnas uppbyggnad i lager är så att den ger en stötdämpande effekt. Läste nånstans att dom skrotar mest hjälmar av alla vid tillverkningen(efter test)

    Neeh, man ska nog ändå vara försiktig med vad man har på skallen?

Liknande ämnen

  1. Livslängd på ditt batteri?
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-07-04, 06:48
  2. nya hojar(livslängd)
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 12:21
  3. Bensin livslängd
    Av Nina i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 07:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •