Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 40 av 40

Ämne: Hjälmfråga (livslängd)

  1. #31
    Tråd rensad

    Uppenbarligen har det uppstått något tjafs mellan en eller flera medlemmar. Ni är alla vuxna och förstod förhoppningsvis uppmaningen om att alla sådana diskussioner tas via PM.

    Forumet är öppet för alla och tyvärr kommer inte alla överens, sånt är livet. Försöka vara större än så, undvik att skriva ut personliga åsikter om varandra även om ni har sådana. Och håll er till ämnet.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Ja, sorry missförstånd....självklart är ju allt i princip frigolit. Tänker nu mer på hjälmens uppbyggnad invändigt och utåt. En kamrat som jag respekterar kunskapen hos sa skämtsamt(fast på allvar) en gång: - "Det finns bara två hjälmar man kan ha, en ny Arai eller en begad Arai"
    Jag köpte hjälmar av billigare märke förr eftersom jag tog död på inredningen i fom av utnötning och.....jah, har du luktat i en fem år gammal svettinpyrd hjälm

    Hade en liten period med några duttningar i backen, en gång vinter när bakbromsen frös på en Suka 250, en gång på vintern mitt på Kungsgatan i Luleå med en Varadero samt en gång på Motoparkbanan i södra Finland på en Kawa 636. Alla dessa gånger duttade jag i backen och var borta/avsvimmad några sekunder. Helty enkelt pga studseffekten.

    Sen dess har jag köpt Arai-hjälmar(jo, fast jag har ju flera andra märken också). Hjälmarnas uppbyggnad i lager är så att den ger en stötdämpande effekt. Läste nånstans att dom skrotar mest hjälmar av alla vid tillverkningen(efter test)

    Neeh, man ska nog ändå vara försiktig med vad man har på skallen?



    Det verkar lite övertro att lita på ett märke bara för att det är dyrt. Arai har inte gjort särskild bra ifrån sig i test, i synnerhet om man väger in most bang for the bucks.

    Kolla lite på SHARP, som är ett oberoende, statligt engelskt institut för just hjälmtest.

    http://sharp.direct.gov.uk/home

    Däremot kan just din Arai-modell vara den som sitter bäst på din skalle, och det har sannerligen också ett högt värde.

  3. #33
    Citat Ursprungligen postat av Pfaff Visa inlägg
    Det verkar lite övertro att lita på ett märke bara för att det är dyrt. Arai har inte gjort särskild bra ifrån sig i test, i synnerhet om man väger in most bang for the bucks.

    Kolla lite på SHARP, som är ett oberoende, statligt engelskt institut för just hjälmtest.

    http://sharp.direct.gov.uk/home

    Däremot kan just din Arai-modell vara den som sitter bäst på din skalle, och det har sannerligen också ett högt värde.
    Jo, dom testerna har jag sett och man undrar ju.... För några år sen låg ju Nolan riktigt riktigt risigt till efter ett test.
    Arai är ju annars en ganska bullrig hjälm, i första hand förmodligen gjorda för sporthojskillar som märker inte värst mycket av bullret i +200. Desto dyrare Arai, desto bullrigare. Dock så sitter den på mitt huvud som smäck.

    Vi har ju alla olika skallformar. För mig så trycker Nolan vid örona, Shoei vid pannan. Det tråkiga är ju att man märker ju ibland sånt först efter typ 50 mils körning.

    Nu har det ju på senaste året kommit en massa andra "glasfiberhjälmar" med bra pris.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Frigolit i hjälmen anser jag är ett ganska dåligt material - gasfyllda täta celler. När den få en smäll brister cellerna och dämpar lite men ger återstuds pga att gasen komprimerats och kommer inte ut ur biten. Kanske skulle det fungera att perforera frigolitsjoket med gaskanaler?

    Det finns material sen länge som tar upp stötar på ett helt annat, trögare sätt. Problemet är bara att dom väger för mycket. Det finns mycke som kan göras för att förbättra hjälmarnas inredning men för tillfället verkar inte något större hända.
    Ove

  5. #35
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Här kan man läsa om olika ytterskal och deras olika egenskaper. Sen är det bara att dra sina egna slutsatser om vilket material man vill ha i ytterskalet på hjälmen. Mitt val är att inte använda hjälmar i Polykarbonat. Har testat att släppa hjälmar av olika material i ett betonggolv. Det var rent förvånande vilken skillnad i egenskaper det var på de olika materialen när de träffade golvet. Polykarbonaten studsar rejält medan andra hjälmar inte gör det, utan skalet tar upp smällen.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2012-03-30 klockan 13:59.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    En bra länk om hjälmar
    http://www.mcpoolen.se/clothes/allmant/hjalmar.html

    Men hittar ingenting om livslängd på kolfiberskal. Någon som vet något om det?

  7. #37
    Citat Ursprungligen postat av Kret Visa inlägg
    Men hittar ingenting om livslängd på kolfiberskal. Någon som vet något om det?
    Finns mig veterligen inget renodlat kolfiberskal utan det är blandmaterial (komposit) där upp emot 60% består av kolfiber så 5-6 år bör det hålla. Personligen så byter jag hjälm oftare, går högst 3 år mellan mina byten.

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Har detta på min hjälm
    "Lightweigt Carbon shell (AVIATION QUALITY 3K WOVEN CARBON)"

  9. #39
    Citat Ursprungligen postat av Kret Visa inlägg
    Har detta på min hjälm
    "Lightweigt Carbon shell (AVIATION QUALITY 3K WOVEN CARBON)"
    Låt mig gissa, du använder en hjälm från Marushin?

    Visst är det kolfiber i hjälmen men att kalla det för kolfiberskal när det endast är en laminering som agerar armeringsmaterial över Marushins egenutvecklade glasfiberkompositmaterial X2F Stonefiber är att ta i. Sedan, med tanke på att 3k kolfiber bara väger 160g per m2, är det inte så mycket av hjälmens vikt på 1050g som består av kolfiber.

    Använder själv uteslutande deras hjälmar men man måste se mellan allt försäljningssnack oavsett tillverkare. Misstolka mig inte, Marushin vinner inte tester efter tester för att man gör dåliga hjälmar. Det jag säger är att jag anser det vara rent försäljningssnack och även lite fulspel när man kallar en glasfiberhjälm för kolfiberhjälm.
    Senast redigerat av Duke den 2012-03-31 klockan 18:56.

  10. #40
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Att det enbart är kolfiber utan en blandning av deras glasfiberkomposit vet jag redan. Men undrar mer ifall kolfiber förlänger livslängden.

    Sen angående plast och hållbarhet. Man ska inte blanda in halveringstid med livslängden på en hjälm. Plast blir poröst av uv-ljus och vid flitigt användande behåller den de skyddande egenskaperna i 2-3 år. En hjälm (t.ex. en för skogsbruk) ska kunna klämmas ihop med full kraft och böjas, spricker eller är hård ska den kasseras.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Livslängd på ditt batteri?
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-07-04, 06:48
  2. nya hojar(livslängd)
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 12:21
  3. Bensin livslängd
    Av Nina i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 07:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •