Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tur man bromsar bra

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Tur man bromsar bra

    Jag förstår att det finns bilister som tittar åt fel håll först innan de gasar på ut i en korsning. I trafikskolan får man lära sig att titta åt vänster först för därifrån kommer trafiken först. I går kom en bilist i tron han var en Rally-Harry fram mot korsningen, jag kör på huvudled men noterade den där bilisten som dundrade fram mot korsningen. Jag bromsar in, farten var inte hög heller, runt 50 km/tim men jag bromsar in och sen ser bilisten mig när jag är precis före honom. Han trodde att jag då kommit i en för hög fart – BARA FÖR ATT JAG SATT PÅ GATHOJEN!!!

    Snacka om att ha förutfattade meningar om hojar och folk. Där satt han som nån skäggig fjant utan hår på skallen och ruskade på huvudet åt mig. Hade han tagit det lugnt fram mot korsningen och tittat åt rätt håll först så hade han inte behövt bli så skrämd av mig. Nu var jag handlingsberedd och hade redan bromsat in och kröp fram med uppsikt riktad på honom, jag var beredd men inte han så han blev skiträdd. Rätt åt fjanten men jag tror inte han lärde sig nåt där i alla fall.

    Nu ska jag beställa tid för Streeten för sin första service, den har nu rullat 79,4 mil. Gasvajern har töjts ut så gashandtaget får justeras, man får vrida som en tok på rullen för att få lite fart och i långa loppet blir det outhärdligt att köra så för man spänner handen och får ont i handleden. Spelet ska vara 2-3 mm på rullen men det är flera mm i spel på den, säkert 6-8 mm i spel. De sa den töjs ut i början när man kör, likaså kopplingsvajern och är saker som de brukar justera på servicen.

    Äntligen är den inkörd, vädret har gjort sitt hela tiden så det har tagit lite tid.

  2. #2
    Ushc för sådana bilister.

  3. #3
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    samma sak hände mig i våras vid Landvetter rondellen... jag är i rondellen (den ovanför motorvägen) o ifrån motorvägen kommer det en bil i över 100, jag ser den o börjar sakta in samtidigt som han nästan dundrar i rondellen framför mig under högljuda bromsskrik...
    hade jag inte saktat in o han inte hade bromsat så hade han kört rakt in i sidan på mig i ganska hög fart

  4. #4
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Jag kom från höger med bilen men ur ett garage nere i ett far. Såg inte hojen som kom från vänster då den skymdes bakom stolparna. Som tur var studsade motorljudet från hojen så bra att jag reagerade på att något var lurt! Körde naturligtvis lugnt och fint så det var inga problem att stanna men jag blev allt lite överraskad av hojen! Skönt att det inte hände någon olycka! Och inte heller för dig Nina (m.fl). *pust!*
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja, man får köra åt alla andra samt sig själv när man kör hoj. Även om jag kom på huvudled så måste inte jag hålla styvt på den regeln när jag är på hojen utan man får jämka och anpassa samt kompromissa en del på en mc för att slippa bli påkörd och sånt gör ont. Man får helt enkelt vara handlingsberedd och förvänta sig det värsta, att man inte syns och räkna med att bilen kör säkert ut.

Liknande ämnen

  1. Bromsar på choppers?
    Av Olle Å i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-01-14, 17:19
  2. GSX400 dör när man bromsar
    Av mcjohan i forum Touring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-04-26, 19:22
  3. Bromsar
    Av hokhok99 i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-14, 14:13
  4. Lufta bromsar
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 15:12
  5. Gnisslande bromsar
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •