Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Gruskörning på rallyvägar i Värmland

  1. #1
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557

    Gruskörning på rallyvägar i Värmland

    Har skrivit om min helg i Värmland på bloggen.

    Gav en hel del anledningar till eftertanke....
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #2
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Verkligen tråkigt att åkningen skulle börja så olyckligt för er. Har själv aldrig deltagit i den sortens gruppkörning Kommer kanske lätt in lite tävlingsinstinkt och det är ju inte så bra. Antar att ni åker på vanliga små skogsvägar där precis vad som helst kan dyka upp framför näsan på en så en rejäl säkerhetsmarginal är nog klokt att ha.
    Det du skrev om hjälmspännet är något som hänt mig flera gånger, lätt att glömma.
    Kom även på mig själv att jag drog iväg utan ryggskyddet nu i helgen då jag skulle kolla speedway SM.
    Märkte det först när jag kom fram.
    Kändes inte så bra att susa hem i mörker när man vet att det är gott om vildsvin m.m. längs vägen.
    Såg på dina foton att en Affe-åkare var med i gruppen...kul... tycker en hängiven Affe-fantast.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Eftersom jag själv bor i Värmland och är van att köra på dessa vägar, så händer det då och då att vurpor sker. Sällan händer det allvarliga olyckor som tur är.
    Jag vill dock rikta en uppmaning till alla som ger sig ut på grusvägar att mentalt förbereda sig för en vurpa och om ni är flera i en grupp, så tala om det i förväg. Man måste räkna med att kanske i bästa fall bara skada hojen och att det kan kosta en slant.
    Säkerheten är ju viktig med riktiga stövlar , bra hjälm som sitter fast ( ej pilothjälm ) bra handskar. Annat att tänka på om temperaturen ligger nära nollan är ju att ha värmehandtag, för fingrarna kan fort bli stela och då kanske man fumlar med bromsen.
    Läste just om denna olycka i tidningen idag. Hoppas Olle snart är på hojen igen.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag vill dock rikta en uppmaning till alla som ger sig ut på grusvägar att mentalt förbereda sig för en vurpa och om ni är flera i en grupp, så tala om det i förväg. Man måste räkna med att kanske i bästa fall bara skada hojen och att det kan kosta en slant.
    Säkerheten är ju viktig med riktiga stövlar , bra hjälm som sitter fast ( ej pilothjälm ) bra handskar. Annat att tänka på om temperaturen ligger nära nollan är ju att ha värmehandtag, för fingrarna kan fort bli stela och då kanske man fumlar med bromsen.
    Läste just om denna olycka i tidningen idag. Hoppas Olle snart är på hojen igen.
    Räddningstjänsten var väldigt nöjda med skyddsutrustningen han hade. Djäkla otur med hjälmen...annars hade han alla skydd man kan ha, liksom alla andra. Den detaljen funkar verkligen bra på våra körningar. Med hjälmen kvar på huvudet hade det kanske stannat vid en mer bagatellartad vurpa med endast materiella skador, nu kunde det gått riktigt illa.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Visst var det en jäkla otur att glömma att knäppa igen hjälmen. Det är nog många som kommit på sig själva med samma glömska.
    Vad jag menar med den mentala biten är ju att alla som skall ut och åka under lite ovanligare förhållanden SKALL vara MENTALT FÖRBEREDDA på vad som skall kunna hända. Då blir efterverkningarna inte så påtagliga för de övriga.
    Skall ta ett exempel. En förare på en KTM halkade ner i diket utan att stjälpa och utan några som helst skador. Det tog honom ca en timme innan han kunde fortsätta. En annan vurpade i somras med en ny hoj, fick väl lite skrap, men hoppade upp och körde vidare. Den ena ovan och den andra hade varit med ett tag.
    Jag har ju tävlat fälttävlan många år på elitnivå och sett det mesta, varför man bara rycker på axlarna åt nyckelbensbrott och liknande som mc-föare drabbas av. Själv har jag brutit båda. Problemet med det sista brottet var ju 9 mils körning efteråt.

Liknande ämnen

  1. HÖSTTRÄFF Värmland.
    Av Olle Å i forum Träffar & Körningar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-15, 07:21
  2. Grön på gruskörning!
    Av triumphtobbe i forum Offroad
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 23:01
  3. Gruskörning
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 09:03
  4. Gruskörning
    Av Kret i forum Offroad
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 16:35
  5. Uppkörning snart fråga om gruskörning
    Av moses i forum MC-kort
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-07-23, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •