Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Mx1-2007.. Tankar kring SM..

  1. #1

    Mx1-2007.. Tankar kring SM..

    Nu är det inte allt för långt kvar tills SM drar igång, och kul är väl det?

    Jag tycker att Mx1 är klassen som är absolut roligast att kolla på, farten är hög och förarna i täten är jämnbra. Men det bästa är väl egentligen att dalmasen Mats Nilsson (som är min stora favorit) vann förra året.. Det är mycket stort i mina ögon, tänk på åldern säger jag bara.

    Ja, vem vinner iår då?.. Det går rykten häromkring att Mats Nilsson skall lägga handskarna på hyllan, vilket jag verkligen hoppas att han inte kommer göra då han är en väldigt underhållande förare.
    Skulle det bli så att han fortsätter så tror jag absolut att guldet är möjligt ytterligare en gång.. Lindhe och Norlen är hans största fiender, iaf vad jag kan komma på just nu..

    Spännande, eller vad tycker du?

    // Anders

  2. #2
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Mx1-2007.. Tankar kring SM..

    Kan väldigt lite om motorcross men det är riktigt skoj att kolla på! var går SM:et?

    sen för oss okunniga, vad innebär Mx1?

  3. #3

    SV: Mx1-2007.. Tankar kring SM..

    Citat Ursprungligen postat av turbo
    Kan väldigt lite om motorcross men det är riktigt skoj att kolla på! var går SM:et?

    sen för oss okunniga, vad innebär Mx1?
    Okej, Ja då tycker jag du tar och läser på lite mer om denna sport.. För den är väldigt kul att utöva och som du skriver att se på..
    Första SM:et går i Varberg om jag inte minns helt fel..

    Mx1 innebär: 250 2t - 450 4t.
    Mx2 : 125 2t - 250 4t..

    Det är dom klasserna som är intressanta i min mening, finns en till som kallas Mx3.. Det är den största klassen, då menar jag största hojjarna och inte dom största förarna... Jag är inte helt säker på cc där men har för mig runt 480 4t - och sen ovanför 250cc 2t.. Men som jag sa så är jag inte helt säker på det..

    // Anders

  4. #4

    SV: Mx1-2007.. Tankar kring SM..

    Citat Ursprungligen postat av TcAnders
    Citat Ursprungligen postat av turbo
    Kan väldigt lite om motorcross men det är riktigt skoj att kolla på! var går SM:et?

    sen för oss okunniga, vad innebär Mx1?
    Okej, Ja då tycker jag du tar och läser på lite mer om denna sport.. För den är väldigt kul att utöva och som du skriver att se på..
    Första SM:et går i Varberg om jag inte minns helt fel..

    Mx1 innebär: 250 2t - 450 4t.
    Mx2 : 125 2t - 250 4t..

    Det är dom klasserna som är intressanta i min mening, finns en till som kallas Mx3.. Det är den största klassen, då menar jag största hojjarna och inte dom största förarna... Jag är inte helt säker på cc där men har för mig runt 480 4t - och sen ovanför 250cc 2t.. Men som jag sa så är jag inte helt säker på det..

    // Anders
    Håller helt med! Det lilla jag sett av motocross har alltid det lägre kubik-klasserna varit intressantare. Framförallt känns det som att konkurrensen är bättre där.

    Vore kul om man dela in klasserna efter hur stor föraren är
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  5. #5

    SV: Mx1-2007.. Tankar kring SM..

    Hehe, Ja att dela in efter vikten på föraren kanske inte vore helt dumt.. Men det är nog något vi inte kommer få se på ett bra långt tag, om det någonsin kommer hända änns.. ???

    // Anders

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Mx1-2007.. Tankar kring SM..

    Hur pass dyrt börjar det vara att tävla i motocross? Måste bli dyrare delar och svårare att skruva själv när motorerna bli mer avancerade(fyrtakt).

  7. #7

    SV: Mx1-2007.. Tankar kring SM..

    Citat Ursprungligen postat av Fredd
    Hur pass dyrt börjar det vara att tävla i motocross? Måste bli dyrare delar och svårare att skruva själv när motorerna bli mer avancerade(fyrtakt).
    Det beror helt på vilken nivå du tänkt dig.. Årsmod. på hojj osv..
    En ny 450 4t kostar ca 75 000:- och delarna till en sådan är inte spec billiga, med delar menar jag då ventiler/kolvar osv.. MEN å andra sidan, när du köpt en ny 4t så håller dom för det mesta etag också.. Jag har köpt mig en 07:a och jag räknar då verkligen med att jag inte kommer behöva byta ventiler eller något liknande på den innan jag säljer den.. Kolv kommer jag byta..

    Sen är det vanliga slitdelar på det.. Drivpaket, olja, oljefilter osv... Priset glider iväg litegranna.. Men som jag sa tidigare så beror det helt och hållet på vilken nivå du tänkt dig..

    Dom blir mer och mer avancerade, men det går fortfarande mycket bra att göra så gott som allt motorarbete själv så länge man inte är helt ovan med skruvande kanske..

    // Anders

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Mx1-2007.. Tankar kring SM..

    Citat Ursprungligen postat av TcAnders
    Citat Ursprungligen postat av Fredd
    Hur pass dyrt börjar det vara att tävla i motocross? Måste bli dyrare delar och svårare att skruva själv när motorerna bli mer avancerade(fyrtakt).
    Det beror helt på vilken nivå du tänkt dig.. Årsmod. på hojj osv..
    En ny 450 4t kostar ca 75 000:- och delarna till en sådan är inte spec billiga, med delar menar jag då ventiler/kolvar osv.. MEN å andra sidan, när du köpt en ny 4t så håller dom för det mesta etag också.. Jag har köpt mig en 07:a och jag räknar då verkligen med att jag inte kommer behöva byta ventiler eller något liknande på den innan jag säljer den.. Kolv kommer jag byta..

    Sen är det vanliga slitdelar på det.. Drivpaket, olja, oljefilter osv... Priset glider iväg litegranna.. Men som jag sa tidigare så beror det helt och hållet på vilken nivå du tänkt dig..

    Dom blir mer och mer avancerade, men det går fortfarande mycket bra att göra så gott som allt motorarbete själv så länge man inte är helt ovan med skruvande kanske..

    // Anders
    Att kunna skruva en del själv är nog ett krav för att kunna hålla på.

  9. #9

    SV: Mx1-2007.. Tankar kring SM..


    Att kunna skruva en del själv är nog ett krav för att kunna hålla på.
    Ja, iaf när man börjar få någorlunda fart på körningen.. Är man helt novis så går förhoppningsvis inte grejjorna sönder heller, förutom ett kopplingshandtag hit och ett bromshandtag dit.. 8)

    // Anders

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    SV: Mx1-2007.. Tankar kring SM..

    Citat Ursprungligen postat av TcAnders

    Att kunna skruva en del själv är nog ett krav för att kunna hålla på.
    Ja, iaf när man börjar få någorlunda fart på körningen.. Är man helt novis så går förhoppningsvis inte grejjorna sönder heller, förutom ett kopplingshandtag hit och ett bromshandtag dit.. 8)

    // Anders
    Det kan tillochmed jag byta
    Tycker det är lite tråkigt att alla motorsporter blivit så dyra. För att kunna hänga med måste man ha den senaste tekniken och modellern, svårt att köra på hobbynivå om man vill komma nånstans.

Liknande ämnen

  1. Fråga kring lågfartsdel 1, uppkörning.
    Av Kristina81 i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 13:29
  2. Customåkare kring Skövde?
    Av Brännjack i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 23:07
  3. Krönika: Tankar om MC-mässan
    Av pewa i forum Krönikor
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 09:48
  4. Stylingtankar kring min Shadow
    Av Greven i forum Custom
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-22, 22:47
  5. Tänker jag fel kring MC-kort?
    Av Vetauriel i forum MC-kort
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •