Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Kawasaki Z750 -82, hastighetsmätareproblem

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38

    Kawasaki Z750 -82, hastighetsmätareproblem

    Detta inlägg kan ju kombineras med pinsama nedläggningar...

    Igår när jag skulle köra så glömde jag ta bort bromsskivelåset, vilket resulterade i nedläggning av cykeln.
    Efter detta så skulle det ut och åkas, kör en kort bit, ca 1,5 km. Stannar ett tag, sedan när jag ska iväg så har min hastighetsmätare lagt av (varvräknaren fungerar)
    Nu satt bromsskivelåset på samma sida där vajern går ner till hjulet, så jag undrar om det kan ha blivit någon skada av detta? Hur ser jag om det är något fel, jag var nere där och tittade lite igår, den del av vajern som är av stål, dvs där plasthöljet slutar är aningen skev, kan detta vara problemet? (det finns fett i anslutningen till hjulset)

    Hur kan jag lösa detta på ett enkelt sätt, vill ju gärna ha hastighetsmätare om jag ska prova att köra upp igen till veckan.

  2. #2
    Har för mig att MC-Bosse fick liknande problem med sin hastighetsmätare efter en vurpa. Och att han lagade det själv. Han kan nog komma med tips. Han kör ju också Kawa 750.

  3. #3

  4. #4
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag har en Z 750 LTD från -81, du verkar inte ha en LTD så det jag skriver nedan kanske inte stämmer på din hoj.

    Jag köpte en ny vajer här: http://www.mcweb.se/ 252: -. Anledningen till mitt byte var att någon innan mig satt dit en för kort vajer som spändes under bromsoket när hojen ställdes på centralstödet. Vilket till slut resulterade i att vajern gick av vid navet. 100 cm (eller var det 105?, mitt minne alltså!) ska vajern vara och inte 95 cm som någon satt på min. Den var ivarje fall 5 cm för kort.

    Fick inte själva hastighetsmätaren någon smäll så borde det vara just vajern infästning som fallerat på din hoj. Har du provat att skruva av den där nere för att kolla hur den ser ut?
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-09-16 klockan 12:44.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38
    försöker ladda upp en bild, antar att själva mätardelen har lossnat från vajern.
    Not good...

    Jag måste ha en ny vajer va? För den sitter en liten mikroskopisk del i ena änden på den där grejen...?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  6. #6
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Beppe Visa inlägg
    försöker ladda upp en bild, antar att själva mätardelen har lossnat från vajern.
    Not good...

    Jag måste ha en ny vajer va? För den sitter en liten mikroskopisk del i ena änden på den där grejen...?
    Ny vajer ja. De delarna du visar ska sitta ihopa liksom. Delen mitt i handen är slutet på vajern och hakar in i huset i navet.

    Min gick av där mellan plåten och höljet.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-09-16 klockan 20:49.

  7. #7
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Som sagt det stämmer med vajern.
    Får du problem med att få tag i en vajer innan uppkörning så går det att fixa med en vanlig cykeldator.
    Magneten limmar du i en av hålen på bromsskivan med tex lite PL 400.

    Jag monterde en så på min gamla kawasaki för lågfartsövningen.

  8. #8
    Mc-Bosse
    Gäst
    Cykeldator hade Lidl för 69: - om jag inte minns fel...

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38
    Jag har haft sån tur att jag har fått vajern!

    Frågan lyder nu: Är det bara att skruva bort den gamla (i huset till mätaren och nere vid däcket) och skruva dit den nya och vips så har man en fungerande hastighetsmätare?

  10. #10
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av Beppe Visa inlägg
    Jag har haft sån tur att jag har fått vajern!

    Frågan lyder nu: Är det bara att skruva bort den gamla (i huset till mätaren och nere vid däcket) och skruva dit den nya och vips så har man en fungerande hastighetsmätare?
    dom gånger jag bytt har det bara varit att byta...

Liknande ämnen

  1. Tank till Kawasaki z750 -83
    Av Mange-mek i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-05-05, 20:46
  2. kawasaki z750 strypning
    Av timzzy i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-10-10, 21:19
  3. Trike-projekt: Kawasaki Z750
    Av Artwork i forum Custom
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2015-07-01, 14:40
  4. Kopplingsvajer Kawasaki z750 04:a
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 15:20
  5. Kawasaki z750
    Av Fredd i forum Street
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 03:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •