Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Bakbroms ligger på?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38

    Bakbroms ligger på?

    Hej allihopa.

    jag hålelr som bäst på att ta kortet. Imorgon ska jag övningsköra med ett gäng. Jag har dock inte använt min egen cykel på länge, och jag tror bestämt att bakbromsen ligger på lite svagt. Imorgon blir det nog en resa på en 12-15 mil och jag undrar om jag kan åka med cykeln?

    Har ställt den på centralstödet, rullat med handen, däcket rullar ca 1/3 av sitt omfång när jag tar i lite, jag har ingen aning hur mycket ett däck ska rulla, antar att kejda gör sitt till att det rullar sämre än tex framdäck=

    la även i växel och lät den gå på centralstödet, skivan blev lite varm, men inte het. Finns det någon mirakelkur jag kan göra, eller bör jag helt enkelt stanna hemma?

    MVH

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Beppe Visa inlägg
    Hej allihopa.

    jag hålelr som bäst på att ta kortet. Imorgon ska jag övningsköra med ett gäng. Jag har dock inte använt min egen cykel på länge, och jag tror bestämt att bakbromsen ligger på lite svagt. Imorgon blir det nog en resa på en 12-15 mil och jag undrar om jag kan åka med cykeln?

    Har ställt den på centralstödet, rullat med handen, däcket rullar ca 1/3 av sitt omfång när jag tar i lite, jag har ingen aning hur mycket ett däck ska rulla, antar att kejda gör sitt till att det rullar sämre än tex framdäck=

    la även i växel och lät den gå på centralstödet, skivan blev lite varm, men inte het. Finns det någon mirakelkur jag kan göra, eller bör jag helt enkelt stanna hemma?

    MVH
    Kan vara samma fel som lurat iväg mig till verkstad. Om hjulet varit avmonterat och man bänt isär klossarna för mycket kan dom hamna i lite fel läge. Lätt att kolla och att pilla rätt med en mejsel om så är fallet. Det har hänt några gänger för mig. Då låter det lite från bromsen och den släpper inte som den ska och skivan blir lite varm. Då har jag också dåligt bett i bromsen.
    Ove

  3. #3
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Korroderat och skitigt, dåliga packningar i hjulcylindern?
    Rör sig oket som det ska på "glidbultarna"?
    Går kolven i "huvudcylindern" helt tillbaka?

  4. #4
    Mc-Bosse
    Gäst
    En snabblösning som kan fungera är att med ett plattjärn eller bred skruvmejsel trycka tillbaka beläggen så att kolven/kolvarna går helt tillbaka, trycka med ett ryck på bromsen så de går till igen och upprepa förfarandet ett antal gånger. Bromskolvar kan helt enkelt fastna och då kan denna lösning fungera. Bäst är ju att plocka isär men som sagt: det kan fungera eftersom du ju ska köra imorgon. Glöm inte att hålla koll på nivån i bromsvätskebehållaren under sadeln på höger sida bakom plastkåpan när du trycker tillbaka beläggen för då kan det rinna över i behållaren. Jag har en 750 Z LTD så jag antar att din ser ut som min vad gäller bromsar och så.

    Annars kan det vara bultarna som styr gliddelen av oket som kärvar. Det plockas enkelt bort och kan smörjas upp med något smörjmedel. Tar max 5 min. du kan inte missa bultarna som ska skruvas bort. De sitter i överkanten av oket när du ser på det från sidan.

    En ännu enklare lösning som kan fungera är att slå lite lätt på baksidan på oket där kolven sitter så lossnar kanske kolven om den kärvar.

    Det var mina 10 ören!
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-09-04 klockan 21:03.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38
    tack för svaren.
    Jag ska försöka mig på den där varianten med en skruvmejsel, jag är inte direkt jätteteknisk, men tackar för hjälpen.

    Bosse, angående smörjning: Är det de två insexbultarna som ska skruvas av i sånna fall?

  6. #6
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Beppe Visa inlägg
    tack för svaren.
    Jag ska försöka mig på den där varianten med en skruvmejsel, jag är inte direkt jätteteknisk, men tackar för hjälpen.

    Bosse, angående smörjning: Är det de två insexbultarna som ska skruvas av i sånna fall?
    På min gamla 81:a är det hylsa 12 men det kan nog vara insex på din.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Ett annat sätt som funkat bra i flera fall är om man tar bort klossarna och trycker ut kolven så långt det går utan att den kommer ut för långt. Man ser oftast att det är en beläggning på kolven. Man får vara försiktig så man inte ytrycker ut kolven för långt, det ser man när det inte är någon beläggning.
    Sedan tar man en smal remsa av ett mycket fint våtslippapper och drar remsan runt kolven, men den sakll vara indränkt med 5-56 eller liknande lösningsolja. Torka av ock tryck kolven fam och tillbaka några gånger. Ha då ett mothåll av ett plattjärn eller en träbit så inte kolven pluppar ut. Detta föfaringssätt är ofta nödvändigt när man byter klossar, speciellt om man kört på saltade vägar.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38
    Hej alla igen.

    Jag körde rundan, det funkade bromsen låg dock på lite lite gran under åkningen, men inte något farligt...

    Nu har jag försökt fixa detta tillsammans med en kompis. Det resulterade i att jag tog lös oket, pumpade lite på fotbromsen och kolven rör sig mycket riktigt utåt, dock så vill den inte komma innåt. Nu är kolven så pass mycket ute så jag kan inte få på det på cykeln igen. Jag har provat med polygrip och skruvstäd, men den vill inte in, eftersom jag har kopplat bort hydraliken så borde väl kolven bara vara att pressa in med handkraft?

    Eller har jag gjort någon dundertabbe?
    Mycket mycket tacksam för svar och hjälp, då jag klarade teorin idag så jag är i stort behov av en cykel då uppkörning börjar närma sig...

  9. #9
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Det enda jag kan tänka mig (om bromsslangen är bortskruvad) är att du fått kolven en aning "på sniskan" så den kniper i cylindern.
    Det ska absolut (men med ett påtagligt motstånd) gå att trycka in kolven utan storvåld!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38
    tack för snabba svar, guzzi-leif, kolven ser aningen sned ut.
    Kan detta vara det som har varit problemet hela tiden?

    Men hur gör jag isf för att få ut kolven? Koppla på hydraliken och hoppas på att den "pressas" tillbaka i läge?
    (mcn är gammal, en kawasaki z750 -82)

Liknande ämnen

  1. Bakbroms tar dåligt
    Av triumphtobbe i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 22:07
  2. bromsvätska bakbroms
    Av kvist86 i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •