Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Lågfartsdel resp högfartsdel vid uppkörning.

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38

    Lågfartsdel resp högfartsdel vid uppkörning.

    Hej alla.

    Nu är det inte långt kvar till uppkörning, jag kör privat och håller som bäst på i helgen att nöta nöta n ö t a in de där lågfartsbanorna. Eftersom jag kör privat och tränar ensam på inhängnat område undrar jag en del över farten på detta lågfartsprov?

    Jag tycker det går bra att köra redigt sakta mellan konerna, men vid vändingen så ökar jag farten lite, då jag helt ärligt inte klarar att ha cykeln i princip stillastående. Hur pass hård är Trafikverket på denna bit?

    Eftersom jag inte har någon handelare att tillgå fram till uppkörningen och har för litet område för att klara av att sätta ut hela högfartsdelen så undrar jag om man klarar sig med att sätta upp två, tre koner med 12 meter i mellan och sicksacka dem i 50 km/h

    Jag är mycket tacksam för svar, har sökt lite på forumet om detta men inte hittat något.
    MVH

  2. #2
    Medlem oobums avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Sthlm Southside
    Inlägg
    8
    Det där med krypkörningen är väldigt godtyckligt och upp till den enskilda kontrollanten verkar det som.

    Vet vissa som satt ner en fot och blivit godkända, vissa som gjort det och missat pga det.

  3. #3
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Dom är inte så petiga på hur fort eller långsamt det går på lågfartsbanan utan det är ju mer att du kan krypköra och ha koll på cykeln som är det viktiga...

    jag övade högfartsdelen och bromsprov vid motortrafikbanan bortanför umeåflygplats och var inte ensam om det.. där finns markeringar för alla koner och tillräckligt med plats. såkan du ta dej dit så är det att rekommendera.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    38
    Nippe, tack. Jag har dock flyttat söderut till centralorten Härnösand...

    Men, jag är lite klur på banorna oxå.
    Om jag har förståt det rätt har man 8 meter i sida enligt trafikverket på lågfartsdelen (http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokum...kning=2008:253) men gäller detta även vid vädningen? Eller är det endast 4 meter i bredd där?

    Nu ska jag ut och öva igen, men tack för svaren

  5. #5
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    tycker att det är lite svårt att tyda på bilden men det var aldrig någon som sa något om att man inte skulle få använda hela vägen vid vändningen.

  6. #6
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Citat Ursprungligen postat av Beppe Visa inlägg
    Nippe, tack. Jag har dock flyttat söderut till centralorten Härnösand...

    Men, jag är lite klur på banorna oxå.
    Om jag har förståt det rätt har man 8 meter i sida enligt trafikverket på lågfartsdelen (http://www20.vv.se/vvfs/lagrum_dokum...kning=2008:253) men gäller detta även vid vädningen? Eller är det endast 4 meter i bredd där?

    Nu ska jag ut och öva igen, men tack för svaren
    Du har bara fyra meter i bredd på slalom-banan samt på vändningen. Det är bara T-korridoren i början som är 8 meter, men du använder ju bara en infart/utfart åt gången...

    Angående högfartsdelen rekommenderar jag att du hittar ett ställe du kan märka upp banan i sin helhet. De två, tre första kurvorna går galant, men om du inte lägger cykeln tillräckligt så kommer du inte komma igenom den fjärde, eller så hamnar du helt fel för att hinna bromsa ner och klara vändningen. Det problemet märker du inte om du kortar ner banan, och det kommer bara medföra att du blir överraskad på uppkörningen...
    Senast redigerat av Figurehead den 2010-09-12 klockan 23:18.
    For those about to rock - We salute you!

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av oobum Visa inlägg
    Vet vissa som satt ner en fot och blivit godkända, vissa som gjort det och missat pga det.
    Jag fick absolut inte sätta ner en enda fot, kompisen som körde upp samma dag och tid fast för en annan kontrollant fick sätta ner sin fot och blev godkänd. Men min var grinig, lätt att skylla på det för mig som kuggades men han var inte snäll alls. Det roliga är att året innan hade jag kört upp för lastbil och då var han hur schysst som helst.

    Sorry om det blev lite OT, men jag tror det är fyra meter mellan konerna också. I vändningen är det 4 m, man får inte överträda linjen men när man väl övat och känner att man kan det där så är 4 m ganska gott om utrymme. Titta bara inte på mittenkonan där du vänder runt utan på nästa ute på banan när du vänder. I slalomkörningen tittar du 3-4 konor längre fram så följer hojen dig mer automatiskt.
    Senast redigerat av Nina den 2010-09-13 klockan 06:07.

  8. #8
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Det finns bra tips som funkar för både lågfart o högfart
    Du kommer dit du tittar. Dvs titta inte på konerna.

    Upp med hakan. man förlorar ballans om man tittar just framför hojen.

    utgå från att man kuggar om man sätter ner foten. ibland kan dock inspektörn vara snäll om man kör bra men är nervös.

  9. #9
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    man kan ju också få göra om den del som går dåligt om man har tur. jag tog en kon med foten i högfarten och fick då köra en gång till och fick kortet.

Liknande ämnen

  1. grus kurs resp poliskurs
    Av Hondamannen i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 19:25
  2. HVA mod 27 Resp 227
    Av Gösta i forum Veteran
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-11-14, 00:25
  3. Fråga kring lågfartsdel 1, uppkörning.
    Av Kristina81 i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 13:29
  4. Uppkörning
    Av Hornet i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 00:11
  5. Gaffelvinkel gamla resp nya hojar
    Av honda500 i forum Mekhörnan
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 09:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •