Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Vad ska jag köpa för allroundhoj+

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kil i Värmland
    Inlägg
    7

    Vad ska jag köpa för allroundhoj+

    Jag ska nu köpa mig en motorcykel efter att har varit utan i allt för många år.
    Jag har provat Honda transalp 650 tråkig & för klen motor, Suzuki v-strom 650 ganska rolig men lite tråkigt utseende, Triumph tiger 955 en härlig maskin men den jag provade var lite för dyr för mig.
    Så nu undrar jag vad ska jag välja? Jag är sugen på en Aprilia Caponord -01, Triumph tiger -00, vad är största skillanden på 900 & 955cc? är också lite nyfiken på Yamaha TDM.
    Kom gärna med förslag på andra motorcyklar.
    Jag vill helst inte betala mer än 45000 kr.
    Mvh Jörgen

  2. #2
    En Africa Twin?

  3. #3

  4. #4
    Medlem 780615s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Sörmland
    Inlägg
    15
    Varaderon borde ju vara något att kika lite närmare på tror jag?

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Myre Där Uppe Visa inlägg
    Jag ska nu köpa mig en motorcykel efter att har varit utan i allt för många år.
    Jag har provat Honda transalp 650 tråkig & för klen motor, Suzuki v-strom 650 ganska rolig men lite tråkigt utseende, Triumph tiger 955 en härlig maskin men den jag provade var lite för dyr för mig.
    Så nu undrar jag vad ska jag välja? Jag är sugen på en Aprilia Caponord -01, Triumph tiger -00, vad är största skillanden på 900 & 955cc? är också lite nyfiken på Yamaha TDM.
    Kom gärna med förslag på andra motorcyklar.
    Jag vill helst inte betala mer än 45000 kr.
    Mvh Jörgen
    Hej och välkommen till en trevlig sajt.

    Har själv åkt Transalp 600 cc i många år och tourat fullpackad med passagerar och det har funkat bra om man inte har för bråttom som jag sällan haft.

    Vill du ha en smidig allroand-cykel med lite mer pulver i skulle jag nog överväga den där Suzukin V-storm för det där med utseende är något man snart vänjer sig vid och åsikterna vad som är snyggt spelar väl inte så förbaskat stor roll om hojen funkar bra. Finns ju även i 1000 cc version. Och det finns många som tycker den är snygg och hojen, båda varianterna har fått bra omdömen i tester bl.a för kåpan och vindskyddet vilket inte alltid är fallet i den här hoj-kategorin. Det brukar ha stor betydelse för trivseln i det långa loppet.

    Provkörningar är det som gäller men gamla AT:n liksom Varaderon är tunga klumpedunsar att handskas med vilket du snart märker när du provar. Att skillnaden på en 900 cc och en med 950 skulle vara så stor att det skulle avgöra ett köp eller inte tvivlar jag på men provkör.
    Yammaha TDM är en trevlig hoj som jag har provkört ordentlig en gång och blev mycket imponerad av men det är ju ingen allrounhoj med sitt lilla framhjul.

    Good Luck!
    Senast redigerat av GeCe den 2010-09-12 klockan 08:30.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kil i Värmland
    Inlägg
    7
    Tack för era svar.
    Min fundering angående Tigern är vad som är skillnaden på 900cc & 955cc.
    Sedan undrar jag om det är någon som har provat eller äger en Aprilia Caponord jag tycker den är väldigt tilltalande.
    V-strom 1000 kanske man skulle prova!
    "Vilka stora bekymmer man kan ha!"
    Jörgen

  7. #7
    Har du aldrig funderat på BMW då? Finns ju både 800 och 1200 GS.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Myre Där Uppe Visa inlägg
    Tack för era svar.
    Min fundering angående Tigern är vad som är skillnaden på 900cc & 955cc.
    Sedan undrar jag om det är någon som har provat eller äger en Aprilia Caponord jag tycker den är väldigt tilltalande.
    V-strom 1000 kanske man skulle prova!
    "Vilka stora bekymmer man kan ha!"
    Jörgen
    "Stora" bekymmer men roliga bekymmer vill jag påskina för vad är inte roligare än att köpa och kolla efter en ny hoj.
    Den BMW som ekagn nämde 1200 GS är ju en toppencykel och väldigt allround och användbar till allting men ska helst vara av en av den senaste modellen då de tidigare är lite tyngre och klumpigare. Kan man hitta en bra beg. till vettigt pris kan det vara ett mycket bra köp för som ny är de svindyra, minst c:a 150.000 med lite extrautrustning om det räcker, för en ny. Men å andra sidan är det slitstarka cyklar som om inte elektroniken krånglar vilket händer brukar det kunna bli många bekymmerslösa mil.
    Provkör, provkör är det som gäller!

    Vill du veta mer om Aprilia Caponord och Tigern är väl det enklaste att googla på de namnen så kanske du får upp till 100-tals svar att gotta dig i och begrunda. Skadar ju inte att försöka.

    Här ett ex. http://www.bike.se/review/view.php?id=830
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  9. #9
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Eftersom du inte skriver vad du mest vill köra för vägar. 45000 kr. Utan tveka försöka hitta en BMW gs 1100 eller en 1150 till vinterpris. Bra pulver i motorn, bra chassi. För tunga för riktigt skogsbus.
    Jan

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Motala
    Inlägg
    10
    Största skillnaden mellan 900 o 955 är enkel! 900 förgasarmotor med lite råare gång, enklare o fixa om nåt strular plus att den har lite goare bottendrag, 955an är insprutad o enligt många ett "flickigare" utseende.

    Har själv en Tiger 900 till salu! Hör av dig om du kan vara intresserad!!!

Liknande ämnen

  1. Köpa ny mc
    Av Pride i forum Custom
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 22:55
  2. Köpa custom
    Av kenboh i forum Custom
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-05-26, 09:53
  3. Att köpa hoj...
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 19:27
  4. Ska köpa min första hoj...
    Av stakamt i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 19:48
  5. Köpa HD i USA
    Av Ändy i forum Custom
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-09-12, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •