Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Provköra/Övningsköra på parkering?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5

    Provköra/Övningsköra på parkering?

    Hejsan.. ny på forumet, men till ämnet. Min bror vill gärna provköra min motorcykel. Han har inte A-kort, han har aldrig kört hoj förut så vi pratar om krypkörning på en parkering en gång för att sedan ta körlektioner om han gillar det. Körkortstillstånd eller handledarbevis har vi inte. Hur hårt ser polisen på krypkörning om vi skulle ha oturen att bli upptäckta?

  2. #2
    Mc-Bosse
    Gäst
    Välkommen hit!

    Det lär vara upp till polisen ifråga för reglerna säger att för att få köra utan körkort så måste det ske inom inhängnat område. En parkeringsplats är inget sådant område hur stor och tom den än må vara.

    Det är upp till er men om det blir strul så är det olovlig körning som gäller om polisen är nitisk. Men va fan!? Hur stor är sannolikheten för att polisen skulle se och dessutom bry sig om de ser två stycken på t ex. City Gross stora och tomma parkering en söndagskväll? De tror ju naturligtvis att en är handledare och den andra övningskör privat.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Okej, tänkte att det antagligen var olovlig körning men vi provar nog ändå.. som du säger så är risken inte särskilt stor att vi blir upptäckta där jag hade tänkt att vi skulle köra. Tack för svar

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Länna Sports stora parkering i Skogås är populär bland övare, ser polisen er där så tror de att det är handledaren med sin elev där bara. Ser ofta både hojar och bilar öva runt där.

  5. #5
    Medlem fremass avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Välkommen hit!

    Det lär vara upp till polisen ifråga för reglerna säger att för att få köra utan körkort så måste det ske inom inhängnat område. En parkeringsplats är inget sådant område hur stor och tom den än må vara.

    Det är upp till er men om det blir strul så är det olovlig körning som gäller om polisen är nitisk. Men va fan!? Hur stor är sannolikheten för att polisen skulle se och dessutom bry sig om de ser två stycken på t ex. City Gross stora och tomma parkering en söndagskväll? De tror ju naturligtvis att en är handledare och den andra övningskör privat.
    Samma regler gäller även inom inhägnat område

  6. #6
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av fremas Visa inlägg
    Samma regler gäller även inom inhägnat område
    Då är reglerna ändrade nyligen. För annars hade småungar ínte kunnat köra mc på bana som är inhängnat område.

  7. #7
    En inhägnad bana har jag för mig att den skall vara godkänd som en sådan. Sedan är ju regler så att det är skillnad på vad man får och vad man i verkligheten gör.
    Jan-Olov

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    En inhägnad bana har jag för mig att den skall vara godkänd som en sådan. Sedan är ju regler så att det är skillnad på vad man får och vad man i verkligheten gör.
    Som inhägnad bana räknas endast banor som är godkända av länsstyrelsen. Alltså inte villatomter, kohagar och liknande. Där ska man ha körkort eller uppfylla kraven för övningskörning.
    Det man ska tänka på då man låna ut en mc eller bil till någon som inte får köra den är för det första att man själv gör sig skyldig till tillåtande av olovlig körning. Sen gäller inte heller någon försäkring vilket gör att det blir väldigt dyrt vid en olycka.

  9. #9
    Tror inte det finns några klara regler om vad som är inhägnat område.
    Polisen bedömmer från fall till fall, men tanken är åtminstone att området ska vara inhägnat så att inga andra fordon av misstag ska kunna komma in. Räcker förmodligen med tex plastband runt en parkering.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Tror inte det finns några klara regler om vad som är inhägnat område.
    Polisen bedömmer från fall till fall, men tanken är åtminstone att området ska vara inhägnat så att inga andra fordon av misstag ska kunna komma in. Räcker förmodligen med tex plastband runt en parkering.
    Nä det är ju en tolkningsfråga, men här uppe så har praxis varit att då man ska köra bil eller mc så är det endast rena motorsportbanor godkända av Länsstyrelsen som räknats som inhägnat område. När man läser rättsfall så har inte ens flottiljområden räknats som inhägnade.

Liknande ämnen

  1. Nybörjarhoj för övningsköra m.m
    Av Haider i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-09-12, 19:58
  2. MC att övningsköra med
    Av DalRot i forum MC-kort
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 17:17
  3. fin parkering
    Av turbo i forum Off topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 17:49
  4. övningsköra i grupp?
    Av bandit i forum MC-kort
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-06, 09:24
  5. Provköra cross (Skåne)
    Av qvirr i forum Offroad
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 23:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •