Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Strängnäs

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Strängnäs

    I går for jag till Strängnäs, närmare bestämt till Sulas MC. Väl inne i butiken andas det mycket custom, inte många gathojar där men anledningen till att jag for dit var att de säljer kläder och stövlar etc vilket Triumph Center här hemma är dåliga på att lagerföra så jag svängde ut till Strängnäs och kollade. Jag hittade ett par handskar med knogskydd, bra att ha om man ska slå nån på käften om de tjafsar vid rödljuset. Nä skämt åsido, men Halvarssons handskar med 30% rabatt på hittade jag, gott. Det fanns andra handskar med 50% rabatt på men inga bra med bra skydd.

    Jag klämde också på ett par sportigare stövlar som borde passa ihop med jackan designmässigt men de satt ruskigt illa på fötterna så dem ställde jag tillbaka i hyllan. Hittade Lindstrands, de brukar ta fram bra grejer på Jofama och jovisst satt de ergonomiskt bra men hyvens stela, hur ska jag kunna växla med dom här?? stod jag där och funderade. I och för sig mjukas de upp med tiden men ändå. Jag får åka dit med bilen och köpa stövlar för jag kom med hojen i går och ingen ryggsäck modell större hade jag med mig heller. De hade stövlar med 30% rabatt på också men inget par i min storlek, alla andra storlekar fanns men inte min.

    I dag tänkte jag faktiskt bege mig till Volkswagen och titta på nya Audi A1, lite nyfiken på den bilen faktiskt. Effekt och vrid är ungefär som på hundkojan, jag kikar på dieselmodellen alltså. I stadstrafik ska den vara snålare än min hundkoja men jag har upplevt glädjesiffror förr som inte alls stämt – på min Toyota Yaris -08. Oj vad den skulle dricka luft enligt Toyotas data, 0,56 l/mil i stadstrafik men hur jag än slökörde och bar mig åt så kom jag som bäst ner till 0,79. Det gick bara inte att komma ner i dom siffrorna Toyota uppgav, när jag klagade på bilens konsumtion sa de att jag får köra 1500 mil först. – Men, det är ju ingen diesel, kontrade jag. Så den bilen blev max 2 mån och en dag gammal i min ägo och sen rullade jag hem en hundkoja igen.

    Hundkojan är nog bra men jag tycker nog att min förra MINI Cooper S -05 var bättre byggd. I den här lossnar saker, innerspegelns list som håller själva spegeln på plats lossnar hela tiden så risken finns att hela spegeln åker ner i golvet mitt i man kör. Jag trycker dit listen men den lossnar hela tiden. Sen fick jag en redig buckla i bakskärmen en natt hemma, inte skoj att komma ut på morgonen och se att nån varit in på tomten och svingat nåt hårt och vasst som bucklat till bilen. Men jag ska inte byta bil nu, först ska jag göra som med Streeten, kolla tekniska data, läsa rapporter och se hur ofta den gnälls på och vad folk faktiskt tycker om modellen. Den är billig i drift och att äga, precis som hundkojan och ska jag byta bil ska den vara minst lika billig men gärna billigare.
    Jag börjar dock med att gå och kika på den i dag, provsitta, hämta info, kolla vad andra MINI Cooper D går för och fundera. Borde ta nåt år drygt som det gjorde för Streeten innan jag slog till på en.

  2. #2
    Mc-Bosse
    Gäst
    En Yaris -08 ska som minst dra 0,64 i staden enligt bilsmart.se, inte 0,56. Du hade kanske en modell som inte tas upp på sajten?

    Vad gäller förbrukning av bränsle så är det extrem ekonomikörning som gäller för att få min corolla -03 med 1,6 l bensinmotor att dra under värdena 0,59 landsväg, 0,9 stad, och 0,7 blandat. Det är tramsigt slöa accelerationer som gör att begreppet stoppkloss i trafiken känns aktuellt. Jag kör aldrig bara stadskörning så där vet jag inte. Landsvägskörning i 70-75 och släppa gasen med förbrukning på 0 så fort det är möjligt och jag kan få ner förbrukningen till 0,56.

    Men när jag tankar och kollar så ligger det normalt mellan 0,65 -0,70 så jag är ju rätt duktig! Men å andra sidan om jag drar bilen i växlarna och håller på så kommer jag utan problem upp i 0,8. Ja 0,86 är väl det värsta men då körde jag som en galning på motorvägen i några dagar. Positivt är det ju också att färddatorn faktiskt räknar ut snittförbtukningen rätt så exakt.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-09-05 klockan 11:51.

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag vet inte, jag beställde i och för sig den större motorn till Yarisen men slö som tusan och hemskt tråkig i min smak. Den var bra under provturen vilken inte brukar bli så värst lång men när jag körde min hemma och under längre sträckor satt jag dåligt i den samt dess förbrukning var på tok för högt.

    Dock provkörde jag en diesel-Audi A1 i dag. Inte samma snärt i vridet som i hundkojan, där är det mer drag i motorn så A1 kändes lite mer familjär, lite sävlig i driften så att säga. Jag har faktiskt lite svårt att begripa hur Audi A1 ska kunna konkurrera med MINI Cooper. Nackdelen är att ska man ha klimatkontroll/luftkonditionering så är det extrautrustning!! Sånt trodde jag ingick i standardutrustningen numera men inte hos Audi. En extrakostnad från 10.000 kr upp till 15.000 kr för att få AC i bilen. Det blir ett stort minus hos mig.

    Men den var tystare i kupén än i hundkojan, nackdelen den usla radion med de usla högtalarna, i hundkojan fick man faktiskt schyssta högtalare med bra bas och ljud i och hela 6 st som standard. En annan fördel som Audi A1 har är det större bagageutrymmet, med krokar att fästa matkassarna i men inget reservhjul. Man får däck på burk samt en pump till…

    Om ca 6 mån kommer nya motoralternativ, jag frågade efter en 6:e växel för den jag provkörde hade bara 5 växlar. De som går att få med 6 växlar är bensinmotorerna, jag vill ha diesel för jag har blivit lite bortskämd med att åka och tanka upp bilen sisådär var 3:e-4:e vecka. Så jag väntar och ser hur krocktesterna blir och vilka andra motoralternativ samt växellådor som erbjuds om ett tag. Som den Audin kändes i dag var den lite slöare än hundkojan och det där snärtet som jag är van med samt det extra solskyddet på sidan skulle jag sakna om jag bytte i dag. Och den där 6:e växeln. Jag skulle av gammal vana sitta och försöka peta i en växel som inte finns direkt efter 4:e växeln som jag brukar. Jag brukar hoppa över växlar i hundkojan när jag kör den och Audin kändes långsamt tråkig när jag gjorde så.

    Så, jag väntar och ser.
    Senast redigerat av Nina den 2010-09-05 klockan 12:37.

  4. #4
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    http://www.citroen.se/startsida/#/citroen-ds3/
    http://www.citroen.se/Resources/Cont...S305082010.pdf

    Är inne på min tredje cittra och nöjd med allt. Min nästa bil blir oxå en cittra. Jag äter även sniglar i vitlök..... O0
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    http://www.citroen.se/startsida/#/citroen-ds3/
    http://www.citroen.se/Resources/Cont...S305082010.pdf

    Är inne på min tredje cittra och nöjd med allt. Min nästa bil blir oxå en cittra. Jag äter även sniglar i vitlök..... O0
    Har aldrig ägt någon Cittra själv, men den vi kollade på i Taxinge så minst sagt intressant ut.
    Den enda franska bil jag ägt var Peugeot 504, för tjugofem år sen. Kom undan med blotta förskräckelsen. Motorn skar någon vecka efter att jag sålt den vidare. Var ingen höjdare direkt. Sen dess har det rullat på med olika Volvo, Golfar, och ett par SAABAR för att sluta med min nuvarande Hyundai Getz. Hade tröttnat på de gamla bilar jag haft så långt. Ständigt något det skulle mekas med. Varje besiktning var ett trauma. Slog till med en ny bil som jag avsett att ha i minst tio år. Den fyller mina behov till ett högst rimligt pris. Ingenting som hänt under 6.000 mil förutom byte av några glödlampor. Vill bara ha ett bekymmersfritt bilägande, vilket jag verkligen fått.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag har svårt för franska bilar, vet inte vad det är men jag skulle nog inte vilja ha en. Har åkt i en Citroën C5 en gång för nåt halvår sen, skön var den men… Nä.
    Dessutom har jag betalat hela hundkojan för en tid sen så den är min, inte bankens. Vilket innebär att om jag skulle byta bil efter två års ägande på min MINI Cooper D -08 måste jag ta lån och det har jag ingen lust med alls.

    När jag putsade hundkojan i går funderade jag på den där A1:an. Jag kom fram till att man får mer bil för pengarna hos MINI, för det första har den ett högt andrahandsvärde vilket inte en Audi har i samma utsträckning. Visst, den är en miljöbil vilket ökar efterfrågan men det är min hundkoja också. Med dess höga andrahandsvärde en MINI har så är MINI ett bättre alternativ.

    Funderar på att piffa upp hundkojan istället med bl a andra fälgar, lacka på stripes eller nåt jag kommer på att designa, mörktonade rutor etc.

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Funderar på att piffa upp hundkojan istället med bl a andra fälgar, lacka på stripes eller nåt jag kommer på att designa, mörktonade rutor etc.
    Tycker att du gör helt rätt i det, Audin verkade inte så het när du jämförde bilarna!
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Tycker att du gör helt rätt i det, Audin verkade inte så het när du jämförde bilarna!
    Ja man vet ju vad man har och nu såg jag vad jag skulle få och det var nog inte riktigt i höjd med Minins nivå. Det jag skulle sakna allra mest är det extra solskyddet, man har två solskydd på förarplatsen och jag använder ofta sidosolskyddet. Jag satt och letade per automatik efter det där extra solskyddet men hittade bara ett handtag att rycka i…

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    köping
    Inlägg
    5
    Hade jag bara pengarna så vet jag iallafall vad jag skulle lägga dom på för bil.Den nya Siroccon......behöver inte säga mer.Blir till att gneta i hop lite stålar nu och byta buíl fort som ....=)

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jo, Sciroccon har jag sneglat på! Fast den dricker mer och törstiga bilar kommer snart vara/är svårsålda objekt. Det jag letar efter är en rolig bil med vrid men den ska vara billig att äga, köra och försäkra. Hittills har jag inte hittat nån bil som slår den kombinationen. Möjligen Audi A1 men så rolig var den inte och saknade det ena och det andra och sniket att man måste köpa till AC för minst 10.000 kr som hos andra tillverkare ingår i standardutrustningen.

    Min man har en -10 VW Passsat CC med dieselmotor, den jäkeln är snålare att köra än min hundkoja! Men så kostar den runt 3000 kr i årsskatt istället, inget jag vill ha. Dessutom tycker jag att jag har sämre sikt i hans Passat än i min hundkoja. Så Passaten gillar jag inte att köra.

Liknande ämnen

  1. Typ en fika i Strängnäs eller nåt.
    Av Patrik i forum Träffar & Körningar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-05-16, 05:04
  2. Strängnäs hojmarknad
    Av Mackeman i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-04-30, 07:14
  3. Privat handledare strängnäs/ stallarholmen
    Av Mackeman i forum MC-kort
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-08-20, 07:05
  4. Strängnäs Hojmarknad 28/4
    Av biker i forum Träffar & Körningar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-27, 20:35
  5. Strängnäs Bike Show 2010
    Av Jonas i forum Träffar & Körningar
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 15:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •