Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tappad hjälm

  1. #1
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301

    Tappad hjälm

    Ställde hjälmen på ett träräcke och givetvis lyckades jag stöta till den så den for i backen. Den landade på höger baksida. höjden var i o f s bara 1.50 meter till asfalten. Därefter rullade den ca 2 meter. Blev några skrapmärken. Detta är andra gången den åker i backen (dock ej från samma räcke...) Min undran är nu hur mycket en
    en glasfiber hjälm tål? Kan ju givetvis bero på konstruktion, men ändå. Köpte den i våras (AGV). . Bör jag byta?

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Hjälmfabrikanterna vill naturligtvis att du köper en ny hjälm varje gång något dylikt händer. En engelsk mc-tidning testade detta för ett antal år sedan. Man släppte hjälmar i backen från ungefär den höjden. Hjälmarna kollades noga, vill innas att dom även röntgades. Man kom fram till att så länge det bara blir smärre skrapmärken är det ingen fara. Eftersom det inte är någon tyngd inne i hjälmen när den slår i backe blir det inte mer än just lite skrapmärken i normalfallet. Det som händer när hjälmen går i backen i skarpt läge är förutom skrap på utsidan att man komprimerar det stötupptagande materialet. Det är den direkta anledningen till att man ska byta hjälm efter en vurpa även om hjälmen kan se fräsch ut på utsidan, enligt testen. För min del skulle jag inte skrota hjälmen. Finns säkert en del som skulle köpa en ny hjälm, för att känna sig på den säkra sidan.

    Hur just du ska göra kan bara du själv avgöra....
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    hjälmar ska väl tåla att tappas nån gång, det är meningen de ska skyda vid ordentliga vurper, inte gå sönder vid minsta lilla

  4. #4
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Intressant om testet som gjordes. Även om skrapmärkena inte ser så kul ut på nära håll lär jag behålla den ett tag till, då den passar mitt ovala huvud bra.
    Jag gör ju, förhoppningsvis, inte om nybörjarfelet en tredje gång, och ställer den på ett träräcke igen.....

Liknande ämnen

  1. Hjälm för ATV?
    Av hokhok99 i forum Offroad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-03-13, 17:18
  2. Ny hjälm
    Av Sepe i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-03-15, 21:26
  3. Vad har du för hjälm?
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2010-05-08, 08:51
  4. Tappad mojäng
    Av Boogieman i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 20:06
  5. Tappad balansvikt?
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •