Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Elproblem

  1. #1
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680

    Elproblem

    Har sedan en tid tillbaka haft ett elproblem på min hoj som yttrat sig att det inte laddar.
    Har bytt regulator och rotor. Även kontrollerat statorn som inte påvisar några problem. Däremot så har jag inte kunnat byta kolen eftersom de skruvar som håller delarna i kåpan sitter som gjutna. Ett av kolen, har jag märkt, fjädrar lite sämre än det andra. Så frågan är om inte det är problemet. Jag har dock märkt att problemet oftast uppstår efter att jag kört en ett tag.

    <--- i min profil står det vilken hoj det gäller.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  2. #2
    Jåke
    Gäst
    Om det uppträder efter att du kört ett tag är problemet delvis värmerelaterat, eller så beror det på att det inte laddar tillräckligt och körningen dränerar batteriet. Så mycket kan vi konstatera.

    Troligen är du svaret på spåret med kolen, de slits och blir för korta vilket leder till att fjädern inte trycker lika hårt, plus att koldammet får dem att kärva. Det påverkar laddningen.

    Skruvarna bearbetar du med krypspray, Biltema har en rätt bra som heter nånting i stil med Snabbrostlösning. Den är inte så snabb som den verkar, men fungerar om du sprayar riktligt och ger den tid att krypa lite, över natten eller så minst.

    Att sedan gå på skruvarna med en slagmejsel är att rekommendera. Sitter de så hårt drar du bara sönder dem med handkraft, du behöver nåt som lossar oxiden i gängorna och inte bara vrider. Behöver inte vara nåt avancerat, 200 spänn på Biltema eller Clas Ohlson duger fint.

    Det är en bit från Kumla till Uppsala, annars finns både slagmejsel och hammare här Borrmaskin också om allt annat går bet...

  3. #3
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Kärvar ja, men det är bara de skruvar som håller delarna i kåpan som gör det. Kolen är ganska långa, fast det som går yttre vägen är lite kortare och fjädrar lite sämre också. När jag bytte rotorn så plockade jag inte lös kåpan helt, dvs den hängde kvar i kabeln. Därför var det lite svårt att få en slagmejsel att ta grepp riktigt.
    Som tur är går det att köra ganska långt om halv och helljuset inte används.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  4. #4
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Kärvar ja, men det är bara de skruvar som håller delarna i kåpan som gör det. Kolen är ganska långa, fast det som går yttre vägen är lite kortare och fjädrar lite sämre också. När jag bytte rotorn så plockade jag inte lös kåpan helt, dvs den hängde kvar i kabeln. Därför var det lite svårt att få en slagmejsel att ta grepp riktigt.
    Som tur är går det att köra ganska långt om halv och helljuset inte används.
    -Hur mycket har hojen gått?


    Innan Du börjar bända loss saker och ting kolla så att Du har bra kontakt mellan tex chassi och minuspolen. Ofta är det oxid och smuts INUTI själva kabelskon samt på de individuella trådarna i kabeln. Då måste man byta hela kabeln/kablaget. Jag antar att Du har kollat så att batteriet är ok. Jag hade ett sådant problem i min gamla bil. Allt jag behövde byta var jordflätan och göra rent.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  5. #5
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Oxidering, kanske det, men då borde även annat i elsystemet bråka, tycker jag. Batteriet är nytt för säsongen. Tror nog inte att oxidering är boven i dramat vad gäller kablaget för baklampan går sönder lite för fort precis som det är för stark ström till den. Den lamphållare som sitter har endast en lampa och orginal baklycktan har minst 2 lampor. Men jag misstänker att kolen och rotorns kolbanor i koppar inte trivs tillsammans just nu. Eftersom jag inte kunde byta kolen så kan det faktiskt vara problemet. Som läget är nu behöver jag någon som kan hjälpa mig med detta. Ska prata med brorsan.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  6. #6
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Oxidering, kanske det, men då borde även annat i elsystemet bråka, tycker jag. Batteriet är nytt för säsongen. Tror nog inte att oxidering är boven i dramat vad gäller kablaget för baklampan går sönder lite för fort precis som det är för stark ström till den. Den lamphållare som sitter har endast en lampa och orginal baklycktan har minst 2 lampor. Men jag misstänker att kolen och rotorns kolbanor i koppar inte trivs tillsammans just nu. Eftersom jag inte kunde byta kolen så kan det faktiskt vara problemet. Som läget är nu behöver jag någon som kan hjälpa mig med detta. Ska prata med brorsan.
    Jo borstarna kan det vara och troligen är det de som spökar enligt det Du beskriver. Hur mycket har hojen gått?.

    Men om Du har taskig kontakt så kan spänningfallet bli så stort att det inte laddar tillslut.
    Har Du mätt och kollat (även likriktaren) ?

    /
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  7. #7
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Kan inte exakt säga hur långt hojen gått eftesom hastighetsmätarvajern är trasig. Regulatorn/likriktaren och rotorn är nyligen bytta så där borde inte felet vara. Tror dock mätaren säger över 6000 mil. Ett litet problem jag har är att den multimeter jag har inte går att permanent inkoppla. Om det skulle gå så skulle jag kunna se när volt talet sjunker under det som ska vara vid korrekt laddning. Men som sagt, jag tror att det kan vara kontaktytan mellan kolen och rotorn eftersom jag inte kunnat byta ut dem. Lite slipning på kolen och rotorn kan ju hjälpa.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

Liknande ämnen

  1. Elproblem Suzuki gsx 400 T
    Av Ulgrath i forum Veteran
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2019-10-12, 17:43
  2. Elproblem - ingen tändning
    Av Sprakan i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 21:53
  3. Elproblem med lysena!
    Av Liselott i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 10:54
  4. Elproblem
    Av Jonas i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 13:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •