Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ang depåstöd

  1. #1
    Medlem fistkillers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    skåne
    Inlägg
    70

    Ang depåstöd

    Hej har en liten fråga,någon som testat detta typ av stöd! tänkte mest på vikten på min hoj intruder 1500,tyckte det verkade praktiskt under vinter, o tex när man ska byta olja mm ??
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Tillverkaren av stödet bör väl ha angivit en maxbelastning?

    Bäst att kolla för att vara på den säkra sidan. "Better safe than sorry"....
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Biltema säljer ett liknande stöd som jag köpte i våras. Fungerar skitbra med en maxbelastning på 240 Kg om jag inte minns fel...
    For those about to rock - We salute you!

  4. #4
    Medlem fistkillers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    skåne
    Inlägg
    70

    ang depåstöd

    Citat Ursprungligen postat av Figurehead Visa inlägg
    Biltema säljer ett liknande stöd som jag köpte i våras. Fungerar skitbra med en maxbelastning på 240 Kg om jag inte minns fel...
    Jag läste på stödet max 169kg,men vilken custombåge väger så lite min väger ca 300kg,men man lyfter ju inte hela hojen,det är det som gör mig osäker Tack för era svar,hur mycket väger din hoj Figurehead

  5. #5
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av fistkiller Visa inlägg
    Jag läste på stödet max 169kg,men vilken custombåge väger så lite min väger ca 300kg,men man lyfter ju inte hela hojen,det är det som gör mig osäker Tack för era svar,hur mycket väger din hoj Figurehead
    Det där depåstödet på bilden tror jag nog att du får räkna med hela hojjens vikt på. Anledningen till det är att det pallar upp i mitten (eller nära mitten) på hojjen. Även om något av hjulen tippar över mittpunkten och står på marken så är det inte mycket det lättar lasten på själva depåstödet. Det hade varit en annan sak om det var ett stöd som tar i gaffeln eller svingen.

    Skulle till och med gå så långt som att säga att jag är villig att stoppa in ett finger under valfritt däck efter att du lyft upp bågen på det där stödet utan att vara rädd för krosskador.

    - edit -

    sen är det ju inte osannolikt att dom byggt/dimensionerat stödet med tolerans för överbelastning vilket kan göra att man klarar sig ändå. samma tänk som med wire till hissar.
    Senast redigerat av gunther den 2010-08-26 klockan 15:26.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av gunther Visa inlägg
    Det där depåstödet på bilden tror jag nog att du får räkna med hela hojjens vikt på. Anledningen till det är att det pallar upp i mitten (eller nära mitten) på hojjen. Även om något av hjulen tippar över mittpunkten och står på marken så är det inte mycket det lättar lasten på själva depåstödet. Det hade varit en annan sak om det var ett stöd som tar i gaffeln eller svingen.

    Skulle till och med gå så långt som att säga att jag är villig att stoppa in ett finger under valfritt däck efter att du lyft upp bågen på det där stödet utan att vara rädd för krosskador.

    - edit -

    sen är det ju inte osannolikt att dom byggt/dimensionerat stödet med tolerans för överbelastning vilket kan göra att man klarar sig ändå. samma tänk som med wire till hissar.
    Håller med Gunther! Se till så att det stöd du köper klarar hojens hela vikt. Inte kul om det rasar. Köpte en annan lyft från Biltema för min offroadhoj. Trots att den skulle klara vikten, om än att det var ganska precis, vek den sig. Se till att ha rejäl marginal! Fick naturligtvis pengarna tillbaka när jag reklamerade. Hände inget med hojen dessbättre.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Citat Ursprungligen postat av fistkiller Visa inlägg
    Jag läste på stödet max 169kg,men vilken custombåge väger så lite min väger ca 300kg,men man lyfter ju inte hela hojen,det är det som gör mig osäker Tack för era svar,hur mycket väger din hoj Figurehead
    Den vägen drygt 240 Kg. Vikten fördelas ju helt beroende på vart du väljer att placera stödet. Jag lyfter alltid så långt bak jag kommer åt, så att hojen väger så mycket den kan på framhjulet.
    Skulle gissa att ca 70-80% av vikten ligger på stödet dock.
    For those about to rock - We salute you!

Liknande ämnen

  1. Depåstöd
    Av BeSt i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-10-13, 05:58
  2. Depåstöd
    Av Markus i forum Mekhörnan
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 11:23
  3. Hur man byter framhjul utan depåstöd
    Av Danne i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 08:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •