Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 40

Ämne: Schuberth C3 - erfarenheter?

  1. #21
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Jag har funderat på att köpa en C3 då jag inte kan köra snabbare än 70 med min öppningsbara HJC hjälm utan att bli helt döv. dock så kanske det får vänta tills våren.

  2. #22
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Väldig fördel med höj och sänkbara rutor på vissa hojar då. Blir till att provköra några styckna hjälmar. Skulle vilja provköra BMW System 6 också men vette katten hur sugen Bavaria i Stockholm är på att låna ut för provkörning?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  3. #23
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Jag skulle aldrig köpa en hjälm utan att fått prova den under en halvtimmes tur under varierade förhållanden. Och absolut på motorväg. Om butiken inte går med på det skulle jag fnysa, gå därifrån och aldrig mer återvända.

  4. #24
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Jag skulle aldrig köpa en hjälm utan att fått prova den under en halvtimmes tur under varierade förhållanden. Och absolut på motorväg. Om butiken inte går med på det skulle jag fnysa, gå därifrån och aldrig mer återvända.
    Och jag har aldrig haft tanken på att testa en hjälm körandes på mc:n. Testade på ÖoB för flera år sedan och fann att L 59-60 passade utmärkt. Min första ECE 22.05-godkända hjälm av märket CAN i form av en intergralhjälm blev min för 495 kr. Och användes under flera år när jag körde moped och under första säsongen med mc. Den skyddade mitt huvud bra då jag vurpade. För några veckor sedan beställde jag min nuvarande flip-up-intergral av samma märke, CAN, ECE 22.05-godkänd för 500 kr (oridinarie pris 1 300 kr) på internet. För några dagar sedan inhandlades ett spegelvisir till nämnda hjälm för 109 kr hos Biltema. Jag kan inte vara mer nöjd än jag är med denna hjälmen. Godkänd och säker, skön att använda, inga stora pengar utlagda och (om jag får säga det själv) ser rätt cool och fräck ut i sitt silvriga utförande med spegelvisir.

    Ja se så olika man kan förhålla sig till saker och ting...

  5. #25
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Det handlar inte bara om utseende och passform, Mc-Bosse. För mig är det viktigt att hjälmen är förhållandevis tyst, inte har några missljud genom t.ex. ventilationsöppningar, att solvisir, om sådant finns) går att enkelt justera även i fart med handskar på. Men hur det låter i hjälmen i fart är viktigt för mig och då måste man testa hjälmen under riktiga förhållanden och då förstås också på sin egna hoj med tanke på att man kanske har ruta som påverkar.

  6. #26
    Håller med Jonas. Min Biltemahjälm är det inget större fel på. Den är bekväm och skyddar säkert alldeles utmärkt vid en vurpa. Däremot så låter den fruktansvärt illa i farter över 90 km/h. Det drar genom visiret med vinande ljud som följd.
    Visst, den funkar i 80 procent av min körning som mest består av turer på upp till max 7-8 mil och ibland en 25 milatur samt de vanliga kortsvängarna. Däremot skulle jag aldrig åka på en 10 dagars semester i Europa eller ens en 3 dagars tur i Norge med dagsetapper på 30-70 mil med den hjälmen. Jag skulle bli vansinnig på det ständiga draget och vinandet. För att inte tala om att inte kunna ha rutan i högsta läget då luftströmmen i det läget styrs rakt på Hjälmen.
    Så nu letar jag en tystare Hjälm vilket är lite bökigt här uppe då jag knappast tror att man får provköra hos de få handlare som finns här. Men det blir nog en C3:a som jag provat fram storlek på i Butik.

  7. #27
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Visst, den funkar i 80 procent av min körning som mest består av turer på upp till max 7-8 mil och ibland en 25 milatur samt de vanliga kortsvängarna.Visst, den funkar i 80 procent av min körning som mest består av turer på upp till max 7-8 mil och ibland en 25 milatur samt de vanliga kortsvängarna.
    Liknar mitt körmönster.

  8. #28
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ja det hade jag glömt nämna, jag har också noterat att huvudets hållning har en viss roll i vindbruset. Om jag håller huvud + hjälm i ett visst läge är den relativt tyst men i andra lägen hör jag mer av bruset. Men jag tycker ändå den är förhållandevis tyst jämfört med de jag haft förut (Nolan + Nolan X-Lit). Crosshjälmen sitter förvånansvärt bra, som vore gjuten efter min huvudform men väsnas mer så klart. Men C3:an var ett bra köp, även om den kostar en slant men det var det värt för min del. =)

  9. #29
    Nu har jag varit och provat hjälmar på allvar. Shoei, Airoh, Caberg, m.fl. Sen provade jag en Arai och det är hjälmen jag SKA ha. Mycket bättre för mitt huvud än C3 som jag provat tidigare. Faktiskt den enda som gått ner ordentligt på mitt huvud. Försöker bara övertyga mig själv om att den gamla Biltemahjälmen duger fram till nästa säsong;D

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Jag skulle aldrig köpa en hjälm utan att fått prova den under en halvtimmes tur under varierade förhållanden. Och absolut på motorväg. Om butiken inte går med på det skulle jag fnysa, gå därifrån och aldrig mer återvända.
    Då får du nog gå ut ur många butiker och aldrig återvända för de flest butiker anser hjälmen vara begagnad om den lånas ut. Läste någonstans om att det skulle finnas en butik i huvudstaden där man fick provköra men det hör nog till ovanligheterna.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

Liknande ämnen

  1. Vad säger era erfarenheter (hjälm)
    Av jrutgers i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-05-26, 23:44
  2. Hjälm Schuberth S2
    Av Hålan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 18:57
  3. Hur en Schuberth-hjälm blir till
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 10:26
  4. Schuberth C3
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 03:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •