Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 40

Ämne: Schuberth C3 - erfarenheter?

  1. #11
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Men hallå? Har ni inga insekter eller kör ni med höga rutor?

    Det ständiga sommarproblemet som jag har om jag har visiret lite högt är alla j*--*a småkryp från knott som sticker som nålar till bromsar, humlor och gräshoppor som kan ge riktiga snytingar i förbifarten. Har även hänt att jag skallat småfågel men sluppit att få dom mitt i visiret.
    Har vindruta på BMW, naturligtvis, men inte på de andra. Fick in en geting som stack mig tidigare i somras, annars inga problem alls med insekter för min del. Är nog inget stort problem för många andra heller med tanke på att de flesta customåkare åker med öppna hjälmar.... I norrland med sina knott kan det naturligtvis vara problem, där fäller även jag ner visiret.
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av NeXTer Visa inlägg
    Den har inga galler som skydd mot insekter - alls. Öppningarna för luftintagen är gott och väl stora nog för att släppa in insekter upp till en getings storlek om de träffar rätt.

    Jag har satt i bitar av skumgummi av samma typ som man sätter framför fläktar till en dator för att minska problemet, men det hjälper inte helt utan jag har vid ett par tillfällen fått öppna visiret för att få bort saker som har promenerat omkring på insidan.
    Det finns fler som har lite åsikter om den hjälmen som tycker att det blåser lite väl mycket och blir kallt och dragit i hjälmen pga av de stora öppningarna. Ska tipsa ditt trix med skumgummit.
    Senast redigerat av GeCe den 2010-08-28 klockan 12:52.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  3. #13
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Jonas och ni andra som har ruta. En del påstår att pga att vinden träffar hjälmen annorlunda med ruta så blir ljudet högre än om vinden träffar hjälmen rakt framifrån, är det sant?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  4. #14
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Jonas och ni andra som har ruta. En del påstår att pga att vinden träffar hjälmen annorlunda med ruta så blir ljudet högre än om vinden träffar hjälmen rakt framifrån, är det sant?
    Alla rutor påverkar luftströmmarna, på ett eller annat vis. Ibland blir det tyst och lugnt, ibland kan det bli hemsk turbulens och ett väldigt oljud. Många faktorer spelar in, exempelvis rutans höjd, bredd, lutning, avstånd till föraren. har alla sin påverkan på resultatet. Sen beror det även på dig, längd, lutning på dig, eventuell passagerare med mera. Väldigt mycket som spelar in som du märker. Många får stora problem och föredrar att åka utan ruta för att få lugnare luftsrömmar. Du får prova dig fram med att ändra en sak i taget, annars vet du inte vad som påverkade resultatet!
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #15
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Jonas och ni andra som har ruta. En del påstår att pga att vinden träffar hjälmen annorlunda med ruta så blir ljudet högre än om vinden träffar hjälmen rakt framifrån, är det sant?
    Enda gången jag har rutan i högsta läget på min FJR är då det regnar. Tack vare den slipper jag bli blöt. Annars åker jag hellre med rutan i ett läge så att luftströmmen hamnar i axelhöjd eller i nedersta läget. I högsta läget blir det en väldans turbulens i hjälmen vilket är obehagligt efter en stunds körning. Jag provade en högre ruta men fick då turbulens i hjälmen i alla lägen så jag bytte tillbaka till originalrutan. Som Mats sa är det bara att prova sig fram. Räkna dock med att få kompromissa mellan komfort/skydd och buller/turbulens.

  6. #16
    Har kört ca 300 mil med min c3. Den e sketabra!. Naturligtvis är passformen mellan hjälm och huvud inividuell. Jag kollade noga hjälm marknaden 2010 och fann att c3 var bäst på min skalle. Provkör och tänk på passformen!

  7. #17
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag är mer än nöjd med min, dock undrade jag förra året hur en geting lyckades ta sig in under färd. Passformen är lite trång i pannan men det ger med sig ju mer man använder den.

  8. #18
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Jonas och ni andra som har ruta. En del påstår att pga att vinden träffar hjälmen annorlunda med ruta så blir ljudet högre än om vinden träffar hjälmen rakt framifrån, är det sant?
    Mats har gett ett bra svar och jag kan bara instämma. Hade väldig tur när jag köpte denna hoj med ruta som fungerade för mig utan att jag behövde börja justera. Med BMW´s justerbara ruta fanns lägen som blev grymt obehagliga där huvudet for omkring okontrollerat i fartvinden. Med en cm upp eller ned blev det återigen behagligt.

    Andra har säkert åsikter i frågan, men då bör ämnet få en egen tråd, då denna tråden handlar om C3.

  9. #19
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Tusen tack för alla kloka svar!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    9
    Jag har en gul C3 och är jättenöjd med den. Riktig kvalité!

Liknande ämnen

  1. Vad säger era erfarenheter (hjälm)
    Av jrutgers i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-05-26, 23:44
  2. Hjälm Schuberth S2
    Av Hålan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 18:57
  3. Hur en Schuberth-hjälm blir till
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 10:26
  4. Schuberth C3
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 03:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •