Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 40 av 40

Ämne: Schuberth C3 - erfarenheter?

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    9
    Schuberths återförsäljare ställer vad jag förstått alltid upp med en provkörning.
    Jag provkörde min på NIFA i Linköping.

  2. #32
    Verona Motor i Ljungby brukar tillåta provkörning, själv har jag testat flera under åren.
    Dom brukar alltid vara tjänstvilliga och hjälpa till, Eilon har till och med jobbat en lördag för att jag skulle kunna köra.
    www.veronamotor.se
    Jan-Olov

  3. #33
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Har nu provat inslitna och provade demoex av dessa C3 i storlek L och XL och jag står vid ett svårt vägskäl där säljaren tyckte att L verkade sitta bra på mitt huvud, även fast jag tyckte den satt lite väl högt och när jag provade en helt ny så upplevde jag den som väldigt tight (vilket den förvisso ska vara) och enligt säljaren så går den ut sig upp till en halv storlek. Demoexet av XL kunde jag dra ner över ögonen med mindre kraft och den glappade något på huvudet när jag skakade på det.

    Är L min storlek av dessa hjälmar även fast jag upplevde den som väldigt tight? Vad tror ni?

    Har 62 cm huvud och ska ha en XXL enligt Schuberths skala... :P

  4. #34
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    En Hjälm ska inte glappa. Då är den för stor.

    Den ska sitta fast ordentligt. Den kommer vidga sig.

  5. #35
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    jag köpte den minsta C3 som jag fick på mej och det var en M. den sitter väldigt bra tycker jag

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Motormannen Visa inlägg
    Har nu provat inslitna och provade demoex av dessa C3 i storlek L och XL och jag står vid ett svårt vägskäl där säljaren tyckte att L verkade sitta bra på mitt huvud, även fast jag tyckte den satt lite väl högt och när jag provade en helt ny så upplevde jag den som väldigt tight (vilket den förvisso ska vara) och enligt säljaren så går den ut sig upp till en halv storlek. Demoexet av XL kunde jag dra ner över ögonen med mindre kraft och den glappade något på huvudet när jag skakade på det.

    Är L min storlek av dessa hjälmar även fast jag upplevde den som väldigt tight? Vad tror ni?

    Har 62 cm huvud och ska ha en XXL enligt Schuberths skala... :P
    Min erfarenhet är att sitter hjälmen väldigt tajt redan från början väljer jag bort den direkt.Fick tipset i affären att hjälmen ska sitta hårt för att den sedan töjer ut sig.Var på minisemester det året och körde ca 150 mil.100 av dessa milen var en ren pina pga att jag hade så ont av att hjälmen satt trångt.Hjälmen åkte åt helvete och jag blev 4000 kr fattigare.har nu en schuberth som satt precis lagom då jag köpte den för 5 år sen och är helnöjd än idag.Sitter hjälmen perfekt när man köper den kan den ju inte töja ut sig,dvs om inte ens huvud sväller av någon orsak t ex väta.Jag skulle alltså köpt en hjälm som sitter perfekt och känns bra från början,men detta är min åsikt.

  7. #37
    Medlem GeländeSports avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Tyskland
    Inlägg
    85
    Louis har 10% rabatt på Schuberts C3 just nu. Kan vara värt att passa på för det är en bra hjälm och om Louis som tillbehörsfirma har jag bara gott att säga. Beställde därför en C3:a med World dekor och Bluetoothkrage igår efter att ha provat ut storleken hos Louis i Hannover häromveckan.


  8. #38
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Min erfarenhet är att sitter hjälmen väldigt tajt redan från början väljer jag bort den direkt.Fick tipset i affären att hjälmen ska sitta hårt för att den sedan töjer ut sig.Var på minisemester det året och körde ca 150 mil.100 av dessa milen var en ren pina pga att jag hade så ont av att hjälmen satt trångt.Hjälmen åkte åt helvete och jag blev 4000 kr fattigare.har nu en schuberth som satt precis lagom då jag köpte den för 5 år sen och är helnöjd än idag.Sitter hjälmen perfekt när man köper den kan den ju inte töja ut sig,dvs om inte ens huvud sväller av någon orsak t ex väta.Jag skulle alltså köpt en hjälm som sitter perfekt och känns bra från början,men detta är min åsikt.
    Hörde ett tips om att man kan pressa till frigoliten i hjälmen med en sked om den inte sitter helt perfekt. En kompis gjorde det och fick perfekt passform på hjälmen. Behövdes inte så mycket heller för att den skulle passa....

  9. #39
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Då var en vit C3 i storlek large beställd från FC-moto (som faktiskt är 90 cent billigare än Louis! :P)!

    Tänkte som så att en lite trång hjälm går ju ut sig medans en lite stor hjälm inte kan gå in sig, den större kändes som sagt något glapp på huvudet och med den extra stora skalstorleken såg man ut som en godisklubba!

    Tänkte på en annan grej... hur ska micken till blåtanden sitta? På large vilade micken mellan hakskyddet och min haka, kändes lite trångt men säljaren sa att det blir så på de flesta modeller!

  10. #40
    Medlem Lazzes avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Motormannen Visa inlägg
    Då var en vit C3 i storlek large beställd från FC-moto (som faktiskt är 90 cent billigare än Louis! :P)!

    Tänkte som så att en lite trång hjälm går ju ut sig medans en lite stor hjälm inte kan gå in sig, den större kändes som sagt något glapp på huvudet och med den extra stora skalstorleken såg man ut som en godisklubba!

    Tänkte på en annan grej... hur ska micken till blåtanden sitta? På large vilade micken mellan hakskyddet och min haka, kändes lite trångt men säljaren sa att det blir så på de flesta modeller!
    Skönt att ha bestämt sig va? Micken på min hjälm (dock inte en Schubert) sitter mellan hakskyddet och min haka - precis som du beskrev - men jag har ganska "gott om plats" för micken så det är inga som helst problem. Kan ju naturligtvis variera på fabrikat och storlek på haka Lycka till med nya hjälmen!

Liknande ämnen

  1. Vad säger era erfarenheter (hjälm)
    Av jrutgers i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-05-26, 23:44
  2. Hjälm Schuberth S2
    Av Hålan i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 18:57
  3. Hur en Schuberth-hjälm blir till
    Av Mats Liifv i forum Touring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 10:26
  4. Schuberth C3
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-02, 03:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •