Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 25

Ämne: Visir

  1. #11
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av gunther Visa inlägg
    Min nästa hjälm kommer vara en som har ett pinlock-visir. Det visar sig nämligen vara som så att pinlock har ett speciellt visir som heter Protectint som är ett fotokromatiskt visir, vilket betyder att det blir mörkt när det är ljust ute och klart när det är mörkt ute. http://www.pinlock.com/
    Fotokromatiskt är ju bra.

    Jag hade pinlocks universalvariant på en billig hjälm och det fungerade utmärkt. Men det blir repigt med tiden och sen har jag aldrig köpt något nytt.

  2. #12
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Fotokromatiskt är ju bra.

    Jag hade pinlocks universalvariant på en billig hjälm och det fungerade utmärkt. Men det blir repigt med tiden och sen har jag aldrig köpt något nytt.
    Universalvariant? Det där låter som något jag är sugen på lite mer information kring! =)

  3. #13
    Mc-Bosse
    Gäst
    Pinlock gör det själv för 379: -. https://www.mcweb.se/default.aspx?ma...e-c-258-4.aspx

  4. #14
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Pinlock gör det själv för 379: -. https://www.mcweb.se/default.aspx?ma...e-c-258-4.aspx
    Grymt! Det där visste jag inte om, jag trodde man var utsatt för att behöva köpa hjälmar med förberedda visir direkt.

  5. #15
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag måste tillägga att är man superkänslig för hur sikten är ut från ett visir som är helt rengjort och repfritt så kan ett monterat pinlock tyckas vara aningen "suddigt" eller hur det nu ska förklaras. Olika personer tycker olika men även jag tyckte initialt att sikten blev "annorlunda" på något sätt. Inte så att det störde jättemycket med tanke på att imman ju inte existerade. Jag körde moped i 2 år med mitt pinlock och njöt av immfriheten. Bär man glasögon så hjälper inte Pinlock heller för då är det glasögonen som immar igen.

    Polisen har godkänt detta system så "suddigheten" kan ju inte vara så där jättefarlig. Men ändå: det är en plastbit du tittar igenom och efter det ett mellanrum på några millmeter och sen sist originalvisiret.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-25 klockan 10:16.

  6. #16
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag måste tillägga att är man superkänslig för hur sikten är ut från ett visir som är helt rengjort och repfritt så kan ett monterat pinlock tyckas vara aningen "suddigt" eller hur det nu ska förklaras. Olika personer tycker olika men även jag tyckte initialt att sikten blev "annorlunda" på något sätt. Inte så att det störde jättemycket med tanke på att imman ju inte existerade. Jag körde moped i 2 år med mitt pinlock och njöt av immfriheten. Bär man glasögon så hjälper inte Pinlock heller för då är det glasögonen som immar igen.

    Polisen har godkänt detta system så "suddigheten" kan ju inte vara så där jättefarlig. Men ändå: det är en plastbit du tittar igenom och efter det ett mellanrum på några millmeter och sen sist originalvisiret.
    Får kanske ta en sväng förbi någon hjälmbutik och provkika igenom ett pinlock-visir. Har i alla fall bokmärkat ditt tips. =)

  7. #17
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av gunther Visa inlägg
    Får kanske ta en sväng förbi någon hjälmbutik och provkika igenom ett pinlock-visir. Har i alla fall bokmärkat ditt tips. =)
    Ta på dig en hjälm i butik, stäng visiret och andas tills du får andnöd. Ingen imma! Du kan t o m hålla visiret över en kastrull med kokande vatten utan att få några tendenser till immbildning. Bra vid storkok kan jag tänka mig...

  8. #18
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Det är ju så att ju fler siktskivor du ser igenom,ju större risk att få konstig bild. Glasögon kan vara svåra att få immfria vid dåligt väder. Provade en gång sån immsmörja, det påverkade ytterligare förvrängning av bilden.
    Jan

  9. #19
    Medlem Hagiss avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    102
    Det finns ett sätt att skydda sig något mot solen utan att behöva köra med solbrillor eller mörka visir! Ta el-tejp och dra 1½ rad högst upp på visiret så får man lite av den samma effekten som bilar hade förut med en solfilm högst upp på rutan! Lite udda i början då det tar bort en del av synfälltet uppåt (beror på sittställningen) men det försämrar absolut inte den viktiga delen av synfälltet!

    Ett gott råd till er som har problem med imma. Vi använda våtservetter och det funkade helt okej, torr torka med shampoo/tvål/diskmedel funkar med. Detta är dock inte det ultimata utan har man en hjälm som visiret immar på så är det effektivaste att se över ventilationen i hjälmen! och det är få hjälmar utan immfria visir som faktiskt funkar när man står still eller kör sakta så öppna visiret lite
    RIDERS STOCKHOLM

  10. #20
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    En av mina bättre investeringar var att satsa pengar 5600:- på en kvalitetshjälm med inbyggt pinlockvisir. Grymt bekväm hjälm med ett visir som aldrig immar. Höll på att bli tokig i min gamla kruka. Vilken hjälm som jag köpte? En Schubert C3. I det gäng som jag åker med är vi många som skaffat denna hjälm. Alla är mycket nöjda. Visst är det en del pengar, men värt varenda krona tycker jag.

Liknande ämnen

  1. Nolan N64 visir?
    Av Mojo i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 12:10
  2. Färgade visir
    Av Nilsson i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-01, 18:18
  3. Laga repigt visir
    Av MEHall i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 00:40
  4. Klart visir + solglasögon eller mörkt visir?
    Av swedan i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 09:34
  5. Imfritt visir
    Av Jonas i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-16, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •