Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Bränsleförbrukningen på hojar?

  1. #21
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    De flesta hojar verkar gå på ca 0,5 l /mil. oavsett storlek. Man kan ju då undra varför det finns bilar som trots sin större tyngd och luftmotstånd gör likaledes.
    Har för mig att jag läst att bilar i allmänhet har bättre siffror vad gäller luftmotstånd än hojar har. Kanske kan vara en del av förklaringen i så fall?
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #22
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har för mig att jag läst att bilar i allmänhet har bättre siffror vad gäller luftmotstånd än hojar har. Kanske kan vara en del av förklaringen i så fall?
    Tror mer det har att göra med att man tar ut större effekter ur mindre motorer på mc än på bil. Dessutom har bränsleförbrukningen på bilar varit ett försäljningsargument under lång tid medan hojköpare prioriterar annat, så incitamentet för att ta fram bränslesnåla hojar har aldrig varit påtagligt.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #23
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Har för mig att jag läst att bilar i allmänhet har bättre siffror vad gäller luftmotstånd än hojar har. Kanske kan vara en del av förklaringen i så fall?
    Hej,ja det där är lite konstigt måste jag säga,men jag tror att många moderna bilar idag har variabla ventiltider och annan fin mekanik och det är nog inte många hojar som har det,min har det och det påverkar nog förbrukningen en hel del,men bilarna kan ju vara 5gånger så tung så det är ju lite lustigt.Jag har även hört att många hojar har ett väldigt högt luftmotstånd. Om vi backar lite så läste vi om Bmw hojar som drog lite,dom går ju faktiskt väldigt snålt,jag vet farsan hade en gs,1200 och den gick väldigt billigt,och ändå är det bra snurr i den.Sedan är ju triumph rätt snåla med,hade en Tiger förut och den gick snålt.Men jag tycker att det verkar som det läggs mera energi på att få ner förbrukningen på bilar än på mc,men dom kommer nog dom med,sedan är väl det kanske lite så att det är ju väldigt mycket effekt uttagen i en mc motor jämfört med en bilmotor,om man tittar på storleken,det kanske också har lite betydelse.

  4. #24
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Redan vid cirka 100 km/h har en naken mc högre luftmotstånd än en halvmodern bil.
    Det begränsar motorcyklars toppfart och bränsleförbrukning visavi bilar - annars tycker man ju att vikt/effektförhållandena skulle ge mc stora fördelar...

    Med kåpa eller några smarta plastbitar här och var förbättras mc'ns utgångsläge avsevärt; kolla hur vindtunnelförsedda fabrikat lyckats få ut höga toppfarter med låg effekt (Guzzi Le Mans och deras racers är bra exempel).

  5. #25
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Med kåpa eller några smarta plastbitar här och var förbättras mc'ns utgångsläge avsevärt;
    Typ Hayabusa.

    Teknik Magasinet på tv för många år sedan mätte luftmotståndet på en bil med dels en vanlig planka på takräcket och sen en takbox i modern strömlinjeformad form. Plankan (trots att det bara var den lilla platta ytan i ena änden) förlorade vad gäller strömlinjeformen.

  6. #26
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Äsch..

    Det är bara att lägga upp plattfötterna på de bakre fotpinnarna och knipa åt med tårna och sedan lägga sig platt på tanken och gissa sig fram hur vägen går...... Jag lyckas höja toppfarten med ca 20 km/h.

    Lite intressanta bilder i vindtunnel och smusk. Här ser vi tex pannans strömning:

    http://people.bath.ac.uk/ensmjc/Rese...cles/aero.html

    sedan så har vi lite generellt snack + lite excel kod att leka med (har ej kollat om allt stämmer i tråden. Hittade på nätet)

    http://www.msgroup.org/forums/mtt/to...p?TOPIC_ID=955

    http://www.tonyfoale.com/Articles/Aerodynamics/AERO.htm

    Ja, den som vill snacka energiförbrukning eller lite aero får hjärna () göra det med mig över en pfilsner eller koppf kaffe när vi kör en hoj tur

    Det som man tittat på idag i allt större utsträckning är stabilitet, sidvindskänslighet, och ljudemissioner (tex höghastighetståg)....
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  7. #27
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Det är kanske fler än jag som mins ciggarmcn på saltöknen för många år sen. Vinglade som fanken under 200 knutar.
    Jan

  8. #28
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Det är kanske fler än jag som mins ciggarmcn på saltöknen för många år sen. Vinglade som fanken under 200 knutar.
    Filmen Citronträd och motorolja.!? Bygger på verklighet och är en riktigt bra film
    http://film.nu/filmrecensioner/citro...olja/0357.film

  9. #29
    Medlem Smirnoffs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Min FZ6-N -09 har aldrig dragit under 0,5 liter/mil. Varken vid långsam eller snabb landsvägskörning, varken vid långa eller korta turer, varken om jag försöker ligga på 3000-4000 rpm eller på 8000-10000 rpm. Normalen ligger runt 0,55. Får väl förmodligen vara nöjd med det, de första c:a 700 milen drog den snarare 0,65-0,70...

Liknande ämnen

  1. Oreggade hojar
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-08-07, 16:08
  2. 2 nya hojar hemma..
    Av tomahs900 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 03:22
  3. Nyttiga hojar
    Av Tina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 21:52
  4. Bra 80-tals hojar
    Av Nilsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 08:46
  5. Hur förvarar ni era hojar?
    Av Fredd i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •