Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Ingen Ghost rider, men imponerar likväl

  1. #11
    Vet inte om någon lagt märke till att roadkingarna sm polisen har i USA har ett Heritagestyre istället för det som monteras på fablik. Köpte mig ett likadant och jisses så lätt den blev att manövrera, men man har ju en bit kvar så att säga ;-)

  2. #12
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Respect!

    Dessutom bekräftar det vansinnet i många svenska körkortsinspektörers förbud att använda bakbromsen i det långsamma provet.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Respect!

    Dessutom bekräftar det vansinnet i många svenska körkortsinspektörers förbud att använda bakbromsen i det långsamma provet.
    Kollat in lite instruktionsvideos och där är det just bakbromsen som gäller vid denna typen av körning, inget annat.........

  4. #14
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Respect!

    Dessutom bekräftar det vansinnet i många svenska körkortsinspektörers förbud att använda bakbromsen i det långsamma provet.
    Är det frambroms som gäller om man tycker att det går för fort på lågfartsbanan?
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  5. #15
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Livgardisten Visa inlägg
    Är det frambroms som gäller om man tycker att det går för fort på lågfartsbanan?
    Till körkortsaspiranten Livgardisten:

    Jag tog körkort våren 09 och det var helt klart och utan diskussion att skulle det bromsas i lågfartsbanorna (vilket var fullständigt tillåtet, dock inte konstant hela tiden) eller överhuvudtaget när man ska styra med framhjulet i låga farter så var det bakbromsen som gällde. Framhjulet ska inte bromsa för då är där liksom inte fritt spel i det när man styr i låg fart.

    Och nu åter till topic... eller?
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-22 klockan 21:40.

  6. #16
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Yes; visst är det enbart bakbromsen som gäller i sådan körning, precis som Bosse skriver!
    Det vansinne jag bubblar om är att man på vissa provorter underkänner folk som håller nere farten och stöttar balansen med (bak-)bromsen, de kräver att man enbart ska reglera farten med kopplingsslir.
    Så gör man ju aldrig i praktiken utan ligger med lite "släp" på bromsen för att få styrsel...

  7. #17
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Yes; visst är det enbart bakbromsen som gäller i sådan körning, precis som Bosse skriver!
    Det vansinne jag bubblar om är att man på vissa provorter underkänner folk som håller nere farten och stöttar balansen med (bak-)bromsen, de kräver att man enbart ska reglera farten med kopplingsslir.
    Så gör man ju aldrig i praktiken utan ligger med lite "släp" på bromsen för att få styrsel...
    Det är ju det enda som funkar. Rent vansinne, hur tänker man egentligen?
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-08-22 klockan 22:12.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    52
    För att återgå till ämnet så är den första videon en utmärkt demonstration av tillämpad motstyrning!

  9. #19
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag vet det är off topic men körkortsaspiranten ska ha besked och det tycker jag är viktigt. PEWA kanske kan dela tråden?

    Jag kan förstå inspektörers motvillighet till att man ska använda bakbromsen på uppkörning om den konstant används eller vid upprepade tillfällen i lågfarten. Det är skillnad på att om man får upp farten för mycket vid något tillfälle och frikoppla inte är tillräckligt för att sänka farten fort, att man då trycker kort på bakbromsen. Mot att hela tiden kontrollera farten med bakbromsen. Kontrollen i låg fart vill de se genom balansen/gasen/frikopplingen.

    Bromsar man för mycket kan det anses som att man inte har koll på gas och koppling eftersom hastigheten ökar om och om igen och bakbromsen måste användas.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-22 klockan 23:03.

  10. #20
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Ha ha, ja där har man lite att träna på! Noterade förresten någon att den krypkörande polisen höll styret i fullt styrutslag? Det är enklare att stå still om styret inte hålls rakt.
    Tricket är att ha bågen i dragläge (ett utmärkt sätt att bränna koppling på för övrigt) och samtidigt stå på bromsarna (omväxlande) och som du säger - sätta styret ut åt något håll. På så vis kommer ramen att få en spänning i sig och den yta som täcks av motorcykelns yttersta punkter är större, då blir det enklare (men inte enkelt!) att finjustera sin egna tyngdpunkt inom det området. Tror att samma teknik till viss del används av trial-åkare och cykelbud vid rödljus. =)

Liknande ämnen

  1. Actionkameran Drift Ghost X, batteritid på upp till 8 timmar!
    Av biker i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-05-07, 20:50
  2. Tomtom Rider
    Av Shaun i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-06-16, 22:09
  3. Tomtom Rider Pro Europe
    Av Guzzi-Leif i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-01-01, 04:45
  4. scala rider Q2
    Av engström67 i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 23:02
  5. BMW Lo Rider
    Av pewa i forum Street
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •