Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 40

Ämne: Varselväst!

  1. #11
    Mc-Bosse
    Gäst
    Helsvarta kläder med silverfärgad hjälm. Tror inte själv på att reflexväst hjälper ett dugg. Falsk säkerhet för mig och blindstyren ser mig ändå inte i en krissituation. Och ju fler som använder reflexväst desto mer allmänt förekommande blir den och då blir det inte längre en aha-upplevelse för andra trafikanter.

    En stor framlampa alá 1981 har jag som dessutom är rätt inställd vad gäller ljusbild. Vilket innebär att den bländar mötande vid lite häftiga accelerationer men har rätt ljusbild vid normal körning. Precis som det ska vara.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    69

    Varselväst

    Varför är så många mot att synas med varselväst ?

  3. #13
    Jag anser att en väst inte syns särskilt väl ute på landsvägen möjligen i stadstrafik, om jag möter en MC så det enda jag ser på lite håll är lyset, och hur troligt är det att en bilist kör på mig rakt bakifrån. Nej jag får nog se till att akta mig i stället och själv ha koll på omgivande bilister. Sedan har västen en nackdel nu på sommaren den täpper till venilationen i jackan.
    Jan-Olov

  4. #14
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag anser att en väst inte syns särskilt väl ute på landsvägen möjligen i stadstrafik, om jag möter en MC så det enda jag ser på lite håll är lyset, och hur troligt är det att en bilist kör på mig rakt bakifrån. Nej jag får nog se till att akta mig i stället och själv ha koll på omgivande bilister. Sedan har västen en nackdel nu på sommaren den täpper till venilationen i jackan.
    Håller med digsedan kan man ju montera gula lampor,typ philips Gold syns mycket bättre än vanliga,eller xeonljus,det har jag,får komentarer hela tiden om hur bra jag syns,och det är ju det som är meningen

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    69
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag anser att en väst inte syns särskilt väl ute på landsvägen möjligen i stadstrafik, om jag möter en MC så det enda jag ser på lite håll är lyset, och hur troligt är det att en bilist kör på mig rakt bakifrån. Nej jag får nog se till att akta mig i stället och själv ha koll på omgivande bilister. Sedan har västen en nackdel nu på sommaren den täpper till venilationen i jackan.
    Tanken är väl inte så, att om man bär väst att så kommer ifrån att ha koll på övriga trafikanter

    F.ö.så är det ju i korsningar de flesta olyckor händer

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av tore Visa inlägg
    Tanken är väl inte så, att om man bär väst att så kommer ifrån att ha koll på övriga trafikanter

    F.ö.så är det ju i korsningar de flesta olyckor händer
    Vist är det så, men om inte bilisten ser mig trotts västen så vad gör den då för nyttan. Jag tror nog mer på ett bra lyse kanske till och med på ett avvikande färg bara för MC skulle vara bra. Det är nog så att antingen tror man eller inte. Det är väl att vi har vårat eget val.
    Jan-Olov

  7. #17
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Min nästa hjälm ska vara vit har jag bestämt mig för, köper väl också den inför nästa säsong.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jag har väl inte trott på väst heller, men så "blev jag med väst" i våras. Jag märker skillnad så jag är nu omvänd och tror på att det fungerar.

    Nu hör det till saken att jag kör väldigt lite på stora vägar och i stadsmiljö för finns det alternativ väg så väljer jag den. På små kurviga vägar med kantvegetation, krön och annat sitter faktiskt lyktan så lågt att den inte syns i många lägen. Då är det bra med ljus hjälm och illgult som syns mot skogen i bakgrunden. Märker att mötande ser mig mycket tidigare och jag får bättre plats i kurvor och ffa. över krön dar jag haft en del rysarmöten tidigare.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Ledsen om mitt inlägg retar upp några nu men nej, jag förutsätter att jag inte syns alls och kör därefter.
    Nej, du är bara för rolig! ;D
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  10. #20
    Medlem gunthers avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Det verkar som det är lite si och så med inställningen till västen. De flesta verkar vara emot med den ena invändningen efter den andra. Likt jag själv var till för något år sedan.

    ...

    Som sagt, bär väst det kan vara den lilla skillnaden som räddar dig och tänk bil som en opålitlig älg. Tänker jag fel?
    Håller helt med.

Liknande ämnen

  1. Varför osynlig?? (Varselväst)
    Av Olle Å i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2013-05-04, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •